ANNONS
Annons

Ordning i en klubbs mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Hur ska man bära sig åt för att hålla ordning i en klubblokal och i vilken utsträckning skall man tolerera oordning?

Fotointresserade består som säkert är bekant av olika typer emellan följande ytterligheter:
  1. En del är skräpsamlande bohemer som skall lida för konsten ;-) och inte stör sig alls ifall allt är i en enda röra.
  2. Andra är analfixerade perfektionister som skall ha allt på sin plats och jagar dammkorn med ett modifierat acroskop med extra förstoringslinser.
    [/list=1]
    Jag har personligen störning nummer två och förfasas över att klubbens lokal är i sämre skick för varje gång jag besöker den. Och tappar initialt inspirationen helt när jag kommer in i lokalen och får kämpa mig tillbaka under de första timmarna av varje session.

Jag är lycklig ägare till två förstoringsapparater som tar de format jag använder men egen lokal är inte ekonomiskt/praktiskt möjligt i dagsläget.

Hur löste man sådant här på den gamla goda tiden när fotoklubbslivet var mer blomstrande?

Någon som har några tipps/reflektioner från liknande erfarenheter (kanske från annat föreningsliv)?

Att man efter användning lämnar mörketrummt snyggt och prydligt trodde jag var standard.

Jag vill inte doppa mina papper i någon annans gegga. Än mindre plocka och diska efter den förra gästen.

Nyckeln till att få lokaler städade är att det skall vara lätt att städa. Allt bör ha sin givna plats och allt onödigt plockat man bort och slänger.

Nome Nescio skrev:
Att man efter användning lämnar mörketrummt snyggt och prydligt trodde jag var standard.
Det trodde jag också och städanvisningar finns men efterlevs sällan.

Nyckeln till att få lokaler städade är att det skall vara lätt att städa. Allt bör ha sin givna plats och allt onödigt plockat man bort och slänger.
Här brister det nog i vårt fall. Vi renoverade mörkrummet och sedan var det flera som hade för bråttom (enligt min mening) att komma igång igen. Ett annat problem är att många vill donera sina gamla prylar och det mesta tas emot.

Tack Per.

Tro inte att det var bättre förr! Odågor har funnits i alla tider och av de som stjäl av andras papper oxå för den delen. Oärlighet och skitspridare får vi dras med tyvärr. Dessa människor kan vi nog inte omvända till det bättre. Så är det i all klubbverksamhet oavsett vad man sysslar med. Har varit verksam i massor av olika klubbar genom 40 år så jag vet. Jag tillhör de som städar upp och ser till att jag och andra skall trivas. Det är vi som fungerar som olja i en växellåda. Utan oss brakar det ihop, så är det.

Det är en varm atmosfär i klubben och folk lånar gärna ut ifall man frågar och stulna papper/kemi etc har jag inte hört talas om i klubben.

Det är väl så att det är svårt att göra annat än underlätta städning och försöka föregå med gott exempel.

Edit: Känner igen det där med de som ständigt smörjer maskineriet med sin possetiva syn och engagemang också. De uppskattas

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Det trodde jag också och städanvisningar finns men efterlevs sällan.

Här brister det nog i vårt fall. Vi renoverade mörkrummet och sedan var det flera som hade för bråttom (enligt min mening) att komma igång igen. Ett annat problem är att många vill donera sina gamla prylar och det mesta tas emot.

Tack Per.
Vi har haft samma problem.
Var & en som har nyckel städar i tur & ordning vilket blir ca 1 månad på 1.5 år.

och själva mörkrummet städar bara de som använder det.

Numera städar dottern till en i klubben för 50kr /gg oc det är så fint så.

För att göra städning effektivt så skall man inte ta emot donerat material. Man kan byta ut sämre till bättre men släng/sälj/ge bort det som inte används. Undvik skrotupplag.

Viist har jag stulit papper/kemi.
Men då sitter det en lapp på kartongen om hur mycket & när. Har jag jämna pengar så lägger man det direkt.

Jag menar har man 3 mil så är det inte så kul att behöva vända hemåt pga att en del minne sitter i benen.

Efter många år i ideala förenignar har jag kommit fram till följande:

Prylar som inte längre passar i hemmet eller på kontoret är oftast så pass slutkörda att det absolut inte skall till klubben. Klubbarnas material slits hårare och används av betydligt flera så det är endast nya och fina saker som klarar sig en längre stund.

Undra hur många gamla kylskåp, diskmaskiner, datorer, kopiatorer, pingsbord t.o.m. bilar som jag släpat bort som någon vänlig själ har donerat.

Det rör sig mest om fotoprylar och gamla papper för vår klubb dock.

Det där med att stjäla papper av varandra är ju kalas ifall man är överens om att det är OK. Själv är jag bortskämd med 500 meter till mörkrummet :).

"Jag glömde mina varycon plastpapper hemma så jag lånade dina kvarvarande AZO-papper till mina kontaktkartor", då blir man inte långlivad ;-).

tja jag är en av de få som använder Konst Inst. mörkrum i lund och har aldrig problem,dessutom har vi två flyttkartonger med gammla fotopapper som folk lämmnat kvar som så långt tillbaka som 1975... kemi brukar alltid nån person lämna kvar vare termin...

Men på korridorerna och de kök som finns där löser diet sig med kollektivt dåligt sammvete efter korridorsfester, eller med att tillräckligt sura lajvare tar fram sina bastardsvärd i kolstål och hotar att göra en Dahmer på korridorens kollektivt slöa arslen.

En polare till mig klädde ut sig till högländare och tog med sin stridshammare till biografen när LOTR första film gick och hotade att platta till nyllet på den som inte stängde av sin mobiltelefon =) detta var ju givetvis i lund så salen var ju redan fylld med andra lajvare som uppskattade gesten =) student humor...

Själv så städar jag alltid efter mig och snor bara papper och kemi som ingen har rört på minst två år...

Chris

Galaxens President skrev:
Det där med att stjäla papper av varandra är ju kalas ifall man är överens om att det är OK. Själv är jag bortskämd med 500 meter till mörkrummet :).
500m jag med numer.
Kan däremot inte låna av ngn annan eftersom det i princip bara är jag där.

"Det värsta jag vet är ordning i mörkrummet" Det lär Eugene Smith ha sagt. Han hade en fruktansvärd röra i labbet. Rökte gjorde han också. Brukade softa bilderna genom att blåsa cigarettröken under förstoringsoptiken. Strödde aska i framkallaren också. Ändå var han en otrolig kopist. Jag hade inte stått ut med att dela labb med honom.
Själv delar jag labb med familjen. Mörkrummet kallas även tvättstuga.
Vem tror ni det är som är mest noga med att det ska städas där?
Livet är fullt av ofullkomligheter. Alla labb jag jobbat i har varit mer eller mindre provisoriska. Ändå är det genom labbet som fotointresset hålls vid liv.

Jag brukar framkalla film i köket och det finns verkligen en finess i att vara tvungen att göra helt rent efter sig varje gång. Dessutom är frugan ordningssammare än jag. Men tyvärr har jag insett att försöka släpa in en Durst 138 och en Durst 605 i en trea på 65 kvadrat och två ungar är uteslutet ;-).

Jag var tidigare medlem i Hässleholms fotoklubb. Där hade man en mörkrumsfogde ett tag. Riktigt vad det innebar vet jag inte, för jag nyttjade inte labbet många gånger. Har 13 km till stan och har inte varit där ofta. Men du kanske ska erbjuda dig att bli någon sorts ordningsvakt i din klubb, som får mandat av styrelsen att typ röja en gång i månaden. Du bör givetvis få lite film eller liknande för besväret - för vem njuter av att städa efter andra och även ett mått av makt, tex att slänga kvarglömd och omärkt kemi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar