Annons

Ordlista? Objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!!!

Tusen TACK för er respons och all information! Nu vet jag en hel del mer än jag visst innan! Ska kolla om jag kan tänkas känna någon som har ett 50-150 som jag kan få testa och annars får vi se vad det blir och när!

Bör jag köpa nytt eller vågar man sig på att köpa begagnat?
Vad är ett bra pris för ett nytt Sigma 70-200? Begagnat? Nytt 50-150? Begagnat?
(Jag tycker inte om att betala mer än nödvändigt.)

Trist att man inte kan lita på tillverkaren. Om man köper ett med MACRO behöver man göra några särskilda inställningar eller fungerar det ändå om man tar på små saker?
Njae det är inte så enkelt.
Det finns inget som ÄR macrofotografering.
Ett macroobjektiv kan ofta ge en skala 1:1.
Men även 1:4 & 4:1 också

Tusen TACK för er respons och all information! Nu vet jag en hel del mer än jag visst innan! Ska kolla om jag kan tänkas känna någon som har ett 50-150 som jag kan få testa och annars får vi se vad det blir och när!
Hittar du ingen i närmsta kretsen så sök här på fotosidan.
Erbjud en fika och en fototur i ett mail.

Jag tror dock inte att mitt 70-300 är så mycket lättare och jag har använt det väldigt mycket trots tyngden. Jag håller bl.a. på med vallning och har fotat en hel del vallning med hjälp av det men nu har jag tröttnat på att vara så väldigt beroende av vädret.

Nu lägger jag mig i diskussionen också men jag vill bara vara beredd på en tyngdskillnad mellan objektiven. Om du testat din väns objektiv så vet du nog det, men att 70-200 är dubbelt så tungt som 70-300 är nog ingen överdrift.

500-700g (beroende på vilket objektiv du har) jämfört med 1400g för Sigma 70-200. Glas är tungt och ljusstarka objektiv har mycket glas!

Jag slänger in Nikkor 18-200VR som ett tips. Mycket prisvärd och bildstabiliseringen är guld värd. Ger dig ett mycket användbart register på en D90.

Nu lägger jag mig i diskussionen också men jag vill bara vara beredd på en tyngdskillnad mellan objektiven. Om du testat din väns objektiv så vet du nog det, men att 70-200 är dubbelt så tungt som 70-300 är nog ingen överdrift.

500-700g (beroende på vilket objektiv du har) jämfört med 1400g för Sigma 70-200. Glas är tungt och ljusstarka objektiv har mycket glas!

Ja, jag håller med dig men mitt 300 är inte ljusstarkt. (Då hade jag inte behövt ett 200. :))

Mvh,
Petra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar