Annons

Optiska sökaren på Powershot G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Rixt

Medlem
Jag har en Canon Powershot G3 och är nöjd med den, men saknar en riktig optisk sökare.

Displayen funkar rätt bra, men på dagen då solen står högt alt. i starkt ljus upplever jag det nästan omöjlig. Visst man kan använda den optiska sökaren, men man ser inte var fokusen ligger.

Hur gör ni andra?

- Rikard

Visst kan man. Man ser ju om det är ett svårfokuserat motiv. Vanlig fotografering i normalt ljus är inga som helst problem.
Den optiska sökaren är lite snål - så det kommer oftast med mer på bilden än i sökaren.

Jag tror det finns et tillbehör som heter digifinder , fungerar ungefär som en lupp som man sätter över monitorn och det blir lite spegelreflex över det hela. Har tänkt testa det själv.

Rixt skrev:
Jag har en Canon Powershot G3 och är nöjd med den, men saknar en riktig optisk sökare.

Displayen funkar rätt bra, men på dagen då solen står högt alt. i starkt ljus upplever jag det nästan omöjlig. Visst man kan använda den optiska sökaren, men man ser inte var fokusen ligger.

Hur gör ni andra?

- Rikard

Jag har en Canon G2, tycker också det är svårt att se i Displayen vid starkt solsken.

BlueKent skrev:
Jag tror det finns et tillbehör som heter digifinder , fungerar ungefär som en lupp som man sätter över monitorn och det blir lite spegelreflex över det hela. Har tänkt testa det själv.
Glömde skriva att den kan användas som "ljusschakt"också för att avskärma störande ljus.

Jag fick en affär i Göteborg att plocka hem Digifinder. Den ser ut precis som en lupp förutom några tillägg.
Tyvärr passade den inte på kameran eftersom G3 har en liten upphöjning på skärmens ena sida.
Digifinder är rätt stor, så kameran blir något otyplig när den är monterad

Har en G2 och använder nästan bara sökaren. Att den inte visar fulla bilden vänjer man sig med om man jobbar på det lite. Om det är svårt att se displayen i solljus så tycker jag det funkar att skugga den lite med handen. Jag är nog inte så lagd åt att komplicera saker antar jag :)

fjalstal skrev:
Har en G2 och använder nästan bara sökaren. Att den inte visar fulla bilden vänjer man sig med om man jobbar på det lite. Om det är svårt att se displayen i solljus så tycker jag det funkar att skugga den lite med handen. Jag är nog inte så lagd åt att komplicera saker antar jag :)

Jag använder också mest sökaren på min G2-a. Det är när det är starkt solljus och man tar macrobilder som det är svårt att se i displayen om man ligger innom skärpeområdet, man har ju enormt kort skärpedjup, framför allt när jag använder närbildslins.

Jag kör uteslutande med displayen. Är för petnoga för att köra med den optiska. Vill ha full koll på skärpa, exponering och utsnitt.

Jo, man blir ju lite betittad när man ligger under en buske i stadsparken för att ta bilder på humlor. Det var så stark sol att jag inte såg så mycket i displayen men humlorna letar ju nektar precis lika bra upp och ner så det var bara att kräla i lorten och med skärmen neråt såg man ju nåt i varje fall :)

Jag hörde en som använder en vanlig sportkeps antingen på huvudet eller så skärmar man av mot skärmen, kanske inte alltid så bra men enkelt och billigt. Har inte prövat själv.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar