Annons

optisk slavfunktion i blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Olasko

Avslutat medlemskap
Jag vet inte om den här frågan har behandlats tidigare men nu är det så att jag sitter med en HVL-f43m och en HVL-f60m och försöker komma på hur jag ska få båda att skjuta samtidigt. På en av blixtarna har jag monterat en trådlös utlösare, jag vill få den andra blixten att skjuta via slavfunktion men jag hittar inte funktionen i menyerna på någon av blixtarna. Är det någon som vet om det finns en optisk slavfunktion på dessa blixtar och hur gör man för att få igång dom i sådana fall?

Jag vet inte om den här frågan har behandlats tidigare men nu är det så att jag sitter med en HVL-f43m och en HVL-f60m och försöker komma på hur jag ska få båda att skjuta samtidigt. På en av blixtarna har jag monterat en trådlös utlösare, jag vill få den andra blixten att skjuta via slavfunktion men jag hittar inte funktionen i menyerna på någon av blixtarna. Är det någon som vet om det finns en optisk slavfunktion på dessa blixtar och hur gör man för att få igång dom i sådana fall?

Villken kamera är det du använder?

Om du vill använda blixtarna som trådlösa TTL-blixtar behöver du inga extra.grejer om kameran har inbyggd blixt. Om inte så måste en av blixtarna sitta på kameran.

Ställ in blixtarna på samma kanal, 1/2/3. Sätt en blixt på kameran och ställ om den till WL. Gör lika dant med den andra blixten, och sen är det bara att köra.

Märker nu att det var ett tag sen och jag inte kommer ihåg precis hur man gjorde :), men det är nånting sånt. Jag har kört med 4 blixtar på det sättet och det fungerade fantastiskt bra på Sonys DSLR-kameror, fast inte fullt lika bra på SLT eller NEXarna.

/Mats

Jag kör med A99:an därav användandet av en trådlös utlösare, dessvärre är det en billig utlösare från ebay. Har kollat i instruktionsböckerna men det skrivs inget om att använda blixtarna som slav.

Jag kör med A99:an därav användandet av en trådlös utlösare, dessvärre är det en billig utlösare från ebay. Har kollat i instruktionsböckerna men det skrivs inget om att använda blixtarna som slav.

Såna där 3e part prylar funkar inte med TTL, bara bortkastat.
Skaffa en billig Sony HVL-F20AM och sätt på kameran som controller-blixt.

Sony har (hade) en mycket bra trådlös blixtstyrning. Tyvärr har det visat sig att på SLT-kamerorna så blev det lite lagg och felexponering, men de lär visst ha fixat till det med i senare FW.

Läs här hur det funkar.
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

Som sagt, var lite knas på A99 jämfört med DSLR-kamerorna, men det kanske är åtgärdat.
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

/Mats

jo jag vet att det inte fungerar med ttl men kör man med en blixt och i manuellt läge så fungerar det tillfredsställande inomhus =)

Jag har kört trådlös blixt via pop-up blixten tidigare så det lutar väl åt att skaffa en liten blixt att styra med. Jag hoppas att det kommer att dyka upp andra system som fungerar ihop med ttl senare.

Tack för länkarna, har kollat på youtubeklippet tidigare men ska kika igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar