Annons

Optisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej undrar om någon vet om det är så att det finns olika storlekar på optisk sökare på en kompaktkamera typ större modell med långzoom för om man jämnför systemkamerans sökare är där större bild i sökaren än vad kompaktkameran har därför undrar jag finns det olika storlekar

Tyvärr blir just sådana listningar inte så bra på prisjakt, då de har en tendens att tro att en EVF också är en optisk sökare (och är ganska ovilliga att korrigera det även när man felanmäler).

På just kompakter är det inte så besvärligt då listan ändå blir så kort, men på bridge- och systemkameror blir det en hel del extra jobb att sålla bort det felaktiga utfallet.

Hur de ens kan tro att den här har en optisk sökare övergår dock mitt förstånd på alla sätt =) :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2173742

Hej undrar om någon vet om det är så att det finns olika storlekar på optisk sökare på en kompaktkamera typ större modell med långzoom ...

Jag tror att det är ytterst få, om någon, långzoom som har optisk sökare. De enda kompakter öht jag kommer på är ett par modeller från Fuji, Canons G1x och G15 plus nån modell från Nikon.

Hej undrar om någon vet om det är så att det finns olika storlekar på optisk sökare på en kompaktkamera typ större modell med långzoom för om man jämnför systemkamerans sökare är där större bild i sökaren än vad kompaktkameran har därför undrar jag finns det olika storlekar

Storleken på den optiska sökaren är kopplad till sensor storleken om du vill ha en TTL sökare (through the lens). Den enda lösningen för detta vad jag vet är att sätta en långsom på en DSLR.

På kompaktkameror är det i regel elektronisk sökare som gäller eftersom de inte begränsas av sensorstorleken.

Optiska sökare på kompakter har inget med sensorns storlek att göra. Men de är sällsynta.
Fast det handlade om långzoom kompaktkameror.

Med 10x zoom eller mer så kommer det krävas en väldigt komplex optisk genomsiktsökare om den ska vara användbar, men jag tror aldrig jag sett en sådan. Kompaktkameror med genomsiktsökare brukar begränsas till max 5x zoom.

Med optisk TTL sökare så blir det också väldigt komplext eftersom den lilla bilden som sensorn fångar måste förstoras till ett mycket större format för att vara avändbar som sökarbild, men då blir sökare mörk.

Elektronisk sökare är helt enkelt den bästa kompromissen för denna typ av kamera.

Det spelar ingen roll hur lång zoom det handlar om, optiska ttl-sökare har jag aldrig sett på annat än spegelreflexkameror. Förstår inte ens hur det skulle kunna fungera på annat sätt.

Precis, men har du någonsin sett en spegelreflexkamera med riktigt liten sensor (1/1.7" eller mindre)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar