Annons

Optio A10 två blixtar!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Min A10 kör iväg två blixtar varje gång!
Vad har jag gjort?

Spelar ingen roll vad jag väljer för blixt läge det blir samma
med Auto som med "alltid på" som med "röda ögon"...

Har även provat flera olika programlägen.

Hur får jag bara en blixt?

Kjelle

Gå in i kamerans meny för autofokusinställning och kontrollera om AF hjälpbelysning är påslagen eller inte. Om den är påslagen, bocka av den. Då bör du få endast en blixt.

Gå in i kamerans meny för autofokusinställning och kontrollera om AF hjälpbelysning är påslagen eller inte. Om den är påslagen, bocka av den. Då bör du få endast en blixt.

OK, tackar så mycket.
Skall provas ikväll.
Trodde AF hjälpbelysning använde det röda man ser som lyser å inte blixt.

Mvh Kjelle

Det är värt att prova iaf. Jag har inte tillgång till en A10 men jag läste manualen och det var det enda jag kom på som kanske kunde ordna problemet när avslagning av röda ögon-funktionen inte har en effekt. Nu är ju inte manualen den bästa på marknaden iofs. :) På min Optio 30 används blixten som AF hjälpbelysning.

Det är värt att prova iaf. Jag har inte tillgång till en A10 men jag läste manualen och det var det enda jag kom på som kanske kunde ordna problemet när avslagning av röda ögon-funktionen inte har en effekt. Nu är ju inte manualen den bästa på marknaden iofs. :) På min Optio 30 används blixten som AF hjälpbelysning.

Näe det hjälpte inte att slå av AF hjälpbelysning.
Jag får den inte att sluta med en förblixt.
Att jag tror att den gör en förblixt beror på att min son blundar alltid på andra blixten å så blir kortet.
Har provat med "nollställning" utan resultat.
Verkar som den har "hängt" sig att alltid köra förblixt vid blixt.
Dvs om jag stänger av blixst eller om den inte behövs på auto så blir det ingen blixt men om jag kör blixt på eller i auto eller i röda ögen reducering så blir det alltid en förblixt!
Jag har ingen mera ide....
Kjelle

Har nu lusläst manulen!
Så här står det i "memo" rutan under blixtfunktion på sidan 74.

"blixten avfyras sammanlagt tre gånger, två förblixtar (de kan uppfatas av ögat som en blixt) och en tredje gång när bilden tas. (när röda-ögonreducerings-funktionerna används är mellanrummet mellan förblixtarna och huvudblixten längre.)"

Som jag förstår så får jag alltså alltid "två" förblixtar.
Varför då kan man fråga sig? jag tycker inte det är bra eftersom
man då blinkar av förblixtarna å då får stängda ögon på huvudblixten!

Såg dock att det går att uppgradera min A10 version 1.0 till 1.01
Kanske det ändras då..

Kjelle

Förblixtarna är avsedda för ljusmätningen, jämför med förblixten på systemkamrorna när du använder den inbyggda blixten eller extern blixt i P-TTL läge.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar