Dead_Silent
Aktiv medlem
Jag fotograferar gruppbilder med band/artister. Ofta vill jag ta bilder där personer står utspridda i djupled, och då är det önskvärt att alla personer är i fokus, ända från personen närmast kameran till den som står längst bak.
I dagsläget sätter jag fokus på personen närmast kameran och kör med så liten bländare som är praktiskt användbart. Men ofta önskar jag att personen längst bak skulle vara ännu skarpare. Finns det något, eller några, knep som kan åstadkomma detta?
1. Ska jag sätta skärpan längre bak?
2. Kan ett tilt/skift-objektiv åstadkomma ett längre skärpedjup för denna typen av bilder.
3. Är det fysiskt omöjligt att få en sån här bild knivskarp i djupled?
Värt att nämna är att jag helst vill hålla mig till låga ISO-tal så att jag behåller mycket dynamiskt omfång till efterbearbetning.
EXIF till exempelbild
Brännvidd 50 mm
Bländare 22
FF-kamera
I dagsläget sätter jag fokus på personen närmast kameran och kör med så liten bländare som är praktiskt användbart. Men ofta önskar jag att personen längst bak skulle vara ännu skarpare. Finns det något, eller några, knep som kan åstadkomma detta?
1. Ska jag sätta skärpan längre bak?
2. Kan ett tilt/skift-objektiv åstadkomma ett längre skärpedjup för denna typen av bilder.
3. Är det fysiskt omöjligt att få en sån här bild knivskarp i djupled?
Värt att nämna är att jag helst vill hålla mig till låga ISO-tal så att jag behåller mycket dynamiskt omfång till efterbearbetning.
EXIF till exempelbild
Brännvidd 50 mm
Bländare 22
FF-kamera