Annons

Optimera långt skärpedjup i gruppbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag fotograferar gruppbilder med band/artister. Ofta vill jag ta bilder där personer står utspridda i djupled, och då är det önskvärt att alla personer är i fokus, ända från personen närmast kameran till den som står längst bak.
I dagsläget sätter jag fokus på personen närmast kameran och kör med så liten bländare som är praktiskt användbart. Men ofta önskar jag att personen längst bak skulle vara ännu skarpare. Finns det något, eller några, knep som kan åstadkomma detta?

1. Ska jag sätta skärpan längre bak?
2. Kan ett tilt/skift-objektiv åstadkomma ett längre skärpedjup för denna typen av bilder.
3. Är det fysiskt omöjligt att få en sån här bild knivskarp i djupled?

Värt att nämna är att jag helst vill hålla mig till låga ISO-tal så att jag behåller mycket dynamiskt omfång till efterbearbetning.



EXIF till exempelbild
Brännvidd 50 mm
Bländare 22
FF-kamera
 

Bilagor

  • marduk_02.jpg
    marduk_02.jpg
    279.3 KB · Visningar: 177
Använd APS-C sensor för större skärpedjup istället. Fokusera 1/3 in av bilden för annars förlorar du en del av skärpedjupet framför främre artisten och där finns ju inget av värde.

/Stefan
 
Bara sysslat med makro men där är problematiken densamma med skärpedjupet.

Du kan prova sätta fokus på personen i mitten eller 1/3 in som nämndes i inlägget ovan då skärpedjupet sträcker sig både framåt och bakåt i bilden.
Går att räkna fram på något sätt som vissa gör inom makro men jag var aldrig bra på siffror så jag hade helt enkelt provat med ett par stolar uppsatta i djupled t.ex.

Ett annat alternativ är fokus stackning. Dvs. ta 2-3st bilder med olika fokus och sen lägga ihop dessa i programmet. Funkar det för makro borde det funka för människor bara man tar bilderna i snabb följd. Vissa kameror har funktioner inbyggt för detta annars finns det olika tekniker.

Tilt-Shift kan nog funka också men inget jag provat.
 
Frän bild!

Skärpa är alltid maximal i ett plan, och med större oskärpa ju längre bort från planet objektet befinner sig. Ett tilt-shift-objektiv ändrar inte det, men vad det kan göra är att luta planet, så med andra ord kan du få skärpa på allas ögon/ansikte, givet att de alla befinner sig på samma, nu lutande, skärpeplan. Däremot så får du då oskärpa som går mer uppåt/nedåt, så du kan då alltså inte få maximal skärpa på ansikte och fötter samtidigt, men det är kanske mindre intressant :)

https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses2.htm
 
Använd informationen om vilket skärpedjup du har för en viss bländare o avstånd.
Har du en Leica kan du läsa av skärpedjupet på objektivet.
På Fuji 23mm eller mer vidvinkligt kan du också läsa av skärpedjupet på objektivet.
Annars har väl alla kameror indikering i sökaren vilket skärpedjup man har vid ett visst avstånd.
Tyvärr har information om bländare, avstånd o skärpedjup försvunnit på många moderna objektiv. Det var bättre förr.
 
En annan sak som kan fungera om du vill hålla dig till småbild är att skaffa en sensor med fler pixlar. Fotar du med 85mm f11 4 m från objektet på fullformat så får du 1.51m i skärpedjup. Zoomar du ut till 53 mm på en 50 mp sensor och croppar till samma utsnitt som 85 ger får du 4.82m. Eftersom avståndet är samma blir perspektivet samma. Väljer du aps-c med 53mm får du ett skärpedjup på 2.70m.

Många pixlar=nice😃
 
Tack för all input.
Tipset om att fokusera bortom den närmaste personen kan jag testa vid tillfälle. Dock kommer det vara svårt att att fokusera exakt 1/3 bort, så där får jag snarare göra en slags kvalificerad gissning. Och det känns lite läskigt att inte ge maximal skärpa till den närmaste personen, jag vill att denne ska vara knivskarp den den är i blickfånget.

Tilt/shift låter intressant, dock verkar det vara lite omständigt och svårt. Så där får jag nog se om jag kan låna ett sånt objektiv och testa ifall det är något för mig.
 
Om du har nån slags live-view där du kan previewa bilden med rätt bländare så kan du ju zooma in lite på den o vrida lite på fokusringen o se själv i realtid hur skärpan ter sig när du vrider bort den lite från snubben närmast i bild. Antagligen så kommer du hålla nästan full skärpa på honom en tag samtidigt som dom längre bak får mer skärpa också :)
 
Bara sysslat med makro men där är problematiken densamma med skärpedjupet.

Du kan prova sätta fokus på personen i mitten eller 1/3 in som nämndes i inlägget ovan då skärpedjupet sträcker sig både framåt och bakåt i bilden.
Går att räkna fram på något sätt som vissa gör inom makro men jag var aldrig bra på siffror så jag hade helt enkelt provat med ett par stolar uppsatta i djupled t.ex.

Ett annat alternativ är fokus stackning. Dvs. ta 2-3st bilder med olika fokus och sen lägga ihop dessa i programmet. Funkar det för makro borde det funka för människor bara man tar bilderna i snabb följd. Vissa kameror har funktioner inbyggt för detta annars finns det olika tekniker.

Tilt-Shift kan nog funka också men inget jag provat.

Fokus stackning är tyvärr ingen bra lösning i mitt fall. Blixtarna jag har hinner inte ladda upp tillräckligt snabbt och folk hinner röra på sig.
Det ska vara om jag kör på betydligt större bländare så att blixteffekten inte behöver vara lika stark. Men jag tror ändå att efterarbetet inte gör det värt.
Jag gör redan renodlade fotomontagegruppbilder också, och i det här fallet är jag på jakt efter en teknik som tar en bra bild direkt liksom.
 
Klättra

Kan du komma upp 2-3 meter så jämnar du ut skärpeplanet så att frontfiguren och de bakre så att avståndsskillnaden blir lite mindre. Det gör inte svart till vitt men det hjälper lite.
 
Avståndet till de i första raden och de i sista raden blir lite mer lika så att de inte kräver lika stort skärpedjup. Det är ren geometri och en billig variant på shift/tiltojbjektiv.

Ok. Ja, det är ju bra att ha i åtanke hur skärpeplanet fungerar.
Det är dock sällan jag vill fotografera en grupp människor från den vinkeln, och i exempelbilden ovan hade det blivit en helt annan bild, och antagligen inte vad jag är ute efter.
 
Ok. Ja, det är ju bra att ha i åtanke hur skärpeplanet fungerar.
Det är dock sällan jag vill fotografera en grupp människor från den vinkeln, och i exempelbilden ovan hade det blivit en helt annan bild, och antagligen inte vad jag är ute efter.

Med rejäl vidvinkel och kameran i höjdläge kan du stå där du vill, vinka kameran nedåt, och sedan beskära bort nedre halvan av bilden.
Det blir någon sorts fattigmans tilt stift.

Men jag tror egentligen mest på 1/3-delsprincipen.
 
Med rejäl vidvinkel och kameran i höjdläge kan du stå där du vill, vinka kameran nedåt, och sedan beskära bort nedre halvan av bilden.
Det blir någon sorts fattigmans tilt stift.

Men jag tror egentligen mest på 1/3-delsprincipen.

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja se en bild som motsvarar bilden i mitt ursprungsbilden, plåtad dels med 50 mm brännvidd OCH vidvinkelstekniken du beskriver, så att det går att jämföra.
Jag måste erkänna att jag känner mig en smula skeptisk, inte att skärpedjupet blir större, men att bilden i övrigt blir hyfsat likadan. :)
 
Använd APS-C sensor för större skärpedjup istället. Fokusera 1/3 in av bilden för annars förlorar du en del av skärpedjupet framför främre artisten och där finns ju inget av värde.

/Stefan

Fokusera 1/3 in i bilden håller jag med om men APS-C ökar egentligen inte skärpedjupet, med samma objektiv, man kan lika gärna beskära, dessutom nämner TS att han vill ha lågt ISO och APC-C har högre brus.

TS: Tycker du ska göra montage, du försöker göra det omöjliga.

Annars är det bara att gasa på med ännu mer ljus och liten bländare. Tilt-shift är en bra idé om personerna kan stå i fokusplanet. Ta 4 bilder, en på varje person separat med din (fina!) bild som mall. Photshoppa eller be någon photoshoppa.
 
Fokusera 1/3 in i bilden håller jag med om men APS-C ökar egentligen inte skärpedjupet, med samma objektiv, man kan lika gärna beskära, dessutom nämner TS att han vill ha lågt ISO och APC-C har högre brus.

TS: Tycker du ska göra montage, du försöker göra det omöjliga.

Annars är det bara att gasa på med ännu mer ljus och liten bländare. Tilt-shift är en bra idé om personerna kan stå i fokusplanet. Ta 4 bilder, en på varje person separat med din (fina!) bild som mall. Photshoppa eller be någon photoshoppa.


En APS-C med 35mm, 2m avstånd, f/5.6 har en DoF på 0,71m medan en FF motsvarar 56mm och har då DoF på 0,43m med 2m avstånd och f/5.6.

Jag antar att TS vill ha samma utsnitt och komposition men större skärpedjup.

Tillägg: Brusnivå och DR: APS-C vs FF beror på vilka kameror man jämför mot. Sen får man ställa vilka parametrar man ska prioritera. Komposit kräver en del arbete med.

/Stefan
 
En APS-C med 35mm, 2m avstånd, f/5.6 har en DoF på 0,71m medan en FF motsvarar 56mm och har då DoF på 0,43m med 2m avstånd och f/5.6.

Jag antar att TS vill ha samma utsnitt och komposition men större skärpedjup.

Tillägg: Brusnivå och DR: APS-C vs FF beror på vilka kameror man jämför mot. Sen får man ställa vilka parametrar man ska prioritera. Komposit kräver en del arbete med.

/Stefan

Håller med och lägger till alternativet med att zooma ut till 35mm på FF och sedan croppa. Ger 1.22m. Kostar pixlar och ger mer brus men i detta fall bör skärpedjupet vara mer avgörande.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar