Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimalt resultat i HD-TV

Produkter
(logga in för att koppla)

hassest

Medlem
Jag har tidigare fått fin hjälp här för val av TV för visning av digitala bilder via USB. Var tvärsäker på en Samsung men valet blev en Philips beroende på bättre hudtoner. Det snackas mest om svärta och lite eller inget om hudtoner. TV:n är topp ! Nu till nästa pilsner. För att fylla bildrutan försöker jag när motivet så tillåter att sträva efter 16/9 vid beskärningen. Det blir naturligtvis ofta fyrkantigare än så. Att fysiskt beskära och ange lämpligt antal pixlar/tum för att printa tror jag mig klara. Frågan blir hur gör jag om jag vill få ut det mesta vid bildvisning i en 47-tums HD-TV. Kameran är en Nikon D700. Jag använder PSE 7. Hur anger jag bäst bildstorlek och pixlar/tum?

Hasse
 
En full HD tv har 1920x1080 i så om bilden är 16:9 så är det en lämplig upplösning.
Är bilden fyrkantigare så bör den sparas så att höjden blir 1080.

Pixlar/tum spelar ingen roll. 72 brukar man sätta på bildden för visning på skärm.

Är det en HD ready så är det 1280x720 som gäller.
 
En fråga till på ämnet TV

Förlåt att jag hoppar in, men jag undrar om ni skickar på full upplösning till TVn eller endast 1920x1080 som Tvn klarar av att visa?? Vinner man något på att skkicka på 3840x2160 eller förlorar man?
 
De flesta TV apparater skalar om rätt hyggligt men gör man det själv så har man fler möjligheter.
Jag brukar alltid skärpa bilden lite efter omskalning.
 
Samma erfarenhet här

Jag har testat alla möjliga varianter och jag ser ingen skillnad, dvs bilden blir inte bättre av att låta TVn skala den. Så jag gör som du, 1920x1080 eller i vissa fall nnn x 1080.

De flesta TV apparater skalar om rätt hyggligt men gör man det själv så har man fler möjligheter.
Jag brukar alltid skärpa bilden lite efter omskalning.
 
En full HD tv har 1920x1080 i så om bilden är 16:9 så är det en lämplig upplösning.
Är bilden fyrkantigare så bör den sparas så att höjden blir 1080.

Pixlar/tum spelar ingen roll. 72 brukar man sätta på bildden för visning på skärm.

Är det en HD ready så är det 1280x720 som gäller.

Tack för snabb respons men jag är inte på tåget ännu.Jag vet inte hur jag hanterar rutan "Bildstorlek" i PSE7. när jag öppnar en bild står det som exempel:
Pixel dimension34,5M
Bredd 4256pix
Höjd 2832pix
Dokumentstorlek
Bredd 36,03cm
Höjd 23,98cm
Upplösn. 300 pixl/tum
Lämplig ändring att få ut maximalt ur min 47-tums HD-ready-burk. Vi förutsätter 16/9

Hasse
 
Om din TV har pixeldimensionerna 1280*720 så ska du förminska din bild till detta. Strunta i allt vad cm och PPI heter.

Eller så gör du ingenting alls. Visa bilden som den är, med alla sina 4256*2832 pixlar, och låt datorns bildvisningsprogram göra anpassningen (eller TV'n om du visar bilden direkt via minneskort/USB-minne).
 
Med tanke på hur svårt det här verkar vara så borde den länken stå med som obligatorisk läsning innan man får skriva här. :)

Ok.Du kan tydligen detta och du får värdera mig och mina frågor hur du vill. Men om man hittat kunskapen på annat ställe,läst och förstått allt behövs kanske inte detta forum och den fina hjälp man får här av vänliga människor. Vi har olika bakgrund och har kommit olika långt. Jag kommer aldrig att kräva att någon "gjort läxan" innan jag hjälper om jag kan.

Tack ni som har kunskap och som vänligt och kravlöst hjälper oss andra.

Hasse
 
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte riktat mot dig. Det känns bara som frågor om bildstorlek och pixlar förekommer nästan dagligen här.

Länken som Robert hänvisade till är säkert värdefull inte enbart för mig. Jag har redan spridit den

No hard feelings Jonas!

Hasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.