Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimala inställningar för rörliga bilder Canon eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ktmsenior

Ny medlem
Hej!
Jag fotar i störta mån rörliga bilder, motorsport, men har stora problem med att ställa in min nya fina kamera. Är det någon som kan ge mig några konkreta inställningstips. Innan hade jag en Canon 350 D och den var klockren, det blev i stort sett aldrig dåliga bilder men med den här nya blir det suddigt och vagt, ingen skärpa eller djup! Hur ska jag göra?

Med vänlig hälsning Malin
 
Ok

Börja med att läsa på hur din kamera fungerar. Manualen till din kamera är ganska bra och förklarar de olika inställningarna hyfsat bra.
Medan du gör detta och provar dig fram kan du mellan varven testa följande:

Bra ljus - Iso 400 (ej autoISO), AV på ratten och ställa in största bländare (minsta värde) eller strax däröver, AF iställd på servo (följande), AF-punkter inställd på mittpunkt med utökade hjälppunkter, Brusreducering vid höga iso inställd på lägsta hacket över noll, övriga AF-inställningar på standard (inga ändingar), Ljusmätning inställd på evaluerande mätning eller centrumvägd.

Dåligt ljus - Iso 1600 och samma som ovan. Brukar du brusreducera selektivt i efterhand behåller du brusreduceringen på det låga värdet annars kan du sätta denna på ett hack högre.

Hur du gör detta är absolut nödvändigt att veta om det ska vara någon mening att ha en kamera som du har. Ta manualen till hjälp och skriv igen om du inte förstår efter att ha försökt ordentligt.
Det finns väldigt många fler inställningar som du kan göra men börja med dessa medan du lär dig mera.
Lycka till!
 
För motorsport tycker jag det kan fungera rätt bra att använda Tv-läget. Slutartiden är ofta viktigare än skärpedjupet och ISO-talet.

Så jag skulle föreslå auto-ISO och Tv.

Välj sedan den slutartid du behöver.

Om du vill "frysa" bilden, välj en kort tid, 1/800 eller ännu kortare.

Om du vill panorera, dvs följa motivet och försöka få det skarpt samtidigt som bakgrunden blir suddig - vilket ger en känsla av fart - så välj en tid, säg 1/160. Räkna med att du kommer att få många missade bilder. När du blir duktig kan du gå mot längre tider .

Andra viktiga inställningar är att ställa autofokus på AI Servo, använda seriebildstagningen, gärna på högst antal bilder per sekund, och sedan välja t ex utökad centerpunkt som fokus.

Och som sagt - läs manulen, gärna flera gånger och med kameran i hand. En 7D är rätt så avancerad och rätt använd kommer den att ge betydligt bättre resultat än din gamla kamera. Men om du inte tar kontroll över den så kommer du inte se någon skillnad mot en 350D.

Lycka till!
 
Hej!
Jag fotar i störta mån rörliga bilder, motorsport, men har stora problem med att ställa in min nya fina kamera. Är det någon som kan ge mig några konkreta inställningstips. Innan hade jag en Canon 350 D och den var klockren, det blev i stort sett aldrig dåliga bilder men med den här nya blir det suddigt och vagt, ingen skärpa eller djup! Hur ska jag göra?

Med vänlig hälsning Malin

Jag skulle rekommendera denna bok:

http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/Press_Releases/Consumer_News/release_fotobok.asp

Den är mycket pedagogiskt och brukar finnas på de flesta ställen som säljer Canon. (Elgiganten, Media Markt etc.)
 
Tycker du ska använda TV läget istället för AV läget eftersom det är slutartiden du vill ha kontroll över när det gäller rörliga motiv.
servofokus är bra men svårt och tar lite tid att behärska tycker jag.

Annars får du väl använda "springgubben" på denna kameran också :)
Lycka till
 
Börja med att läsa på hur din kamera fungerar. Manualen till din kamera är ganska bra och förklarar de olika inställningarna hyfsat bra.
Medan du gör detta och provar dig fram kan du mellan varven testa följande:

Bra ljus - Iso 400 (ej autoISO), AV på ratten och ställa in största bländare (minsta värde) eller strax däröver, AF iställd på servo (följande), AF-punkter inställd på mittpunkt med utökade hjälppunkter, Brusreducering vid höga iso inställd på lägsta hacket över noll, övriga AF-inställningar på standard (inga ändingar), Ljusmätning inställd på evaluerande mätning eller centrumvägd.

Dåligt ljus - Iso 1600 och samma som ovan. Brukar du brusreducera selektivt i efterhand behåller du brusreduceringen på det låga värdet annars kan du sätta denna på ett hack högre.

Hur du gör detta är absolut nödvändigt att veta om det ska vara någon mening att ha en kamera som du har. Ta manualen till hjälp och skriv igen om du inte förstår efter att ha försökt ordentligt.
Det finns väldigt många fler inställningar som du kan göra men börja med dessa medan du lär dig mera.
Lycka till!

Gör som Tony skriver! Så löser det sig.

Tålamod och tid..visst, så är det med allt. Men tar du dig igenom det. Så har du vunnit på alla punkter i slutändan.
 
Jag skulle också använt T-läget med auto-ISO. Bestäm vilken tid du anser är absolut den längsta för att frysa bilden på ett bra sätt.

Jag vet inte hur kameran hanterar kombinationen bländare vs. ISO. Förhoppningsvis så öppnar kameran bländaren till max innan den börjar öka ISO. För att vara på säkra sidan så kan du köra M-läge med auto-ISO.

Glöm inte att du kan använda AF-knappen på baksidan med tummen och använda avtryckaren till ta bilderna. Sikta, håll in AF med tummen och vänta till rätt ögonblick och sedan peppra med bilder!
 
Tycker du ska använda TV läget istället för AV läget eftersom det är slutartiden du vill ha kontroll över när det gäller rörliga motiv.
servofokus är bra men svårt och tar lite tid att behärska tycker jag.

Annars får du väl använda "springgubben" på denna kameran också :)
Lycka till

Varför skulle AI Servo vara svårt? Det underlättar enormt när motivet rör sig. Om man kör "One Shot" fokus när man fotar sport då tycker jag det blir betydligt svårare!

Springgubben hittar du inte på 7D...
 
Angående tv och auto-iso

Anledningen till att jag inte rekommenderar TV-läge och auto-iso är att bilderna kan bli enormt sunkiga om ljuset är riktigt dåligt. Tycker då att det är bättre för en nybörjare att chansa och i alla fall få några skarpa skott. Vet man inte hur man ska bildbehandla för att få både skärpa och minimalt brus så kan ju alla bilder bli sunkiga i kasst ljus. Har man koll på selektiv skärpning och selektiv brusreducering så är det förstås en annan femma. Då passar det säkert bra till nämnda motiv. De flesta former av exponeringsautomatik är säkert bra när man behärskar dem och är väl inkörd.
 
Varför skulle AI Servo vara svårt? Det underlättar enormt när motivet rör sig. Om man kör "One Shot" fokus när man fotar sport då tycker jag det blir betydligt svårare!

Springgubben hittar du inte på 7D...

Det finns faktiskt en variant av "springgubbe", "landskap" etc på 7D: "CA" läget. (Läs instruktionsboken för detaljer.) Det är i princip en utökad variant av autoläget där man kan proritera vissa grundläggande saker som långsam eller snabb slutare samt långt eller kort skärpedjup. Inget jag skulle rekommendera, men det kan kanske vara mindre förvirrande för en nybörjare.

Om man väljer att köra med "Tv" eller "Av" tycker jag till stor del är en personlig preferens. Vad vill jag ha koll på? Tiden eller bländaren? Vilket som funkar. Väljer man "Av" läget och en stor öppning på bländaren så släpper man ju in mer ljus på sensorn och kameran kommer automatiskt ställa in en kortare exponeringstid. Undvik dock "Auto-ISO" tillsammans med "Av" eftersom då kommer kanske kameran att minska på ISO värdet (göra sensorn mindre ljuskänslig) istället för att välja en kortare exponeringstid. Kör istället med ett fast ISO-värde enligt vad som rekommenderats i tidigare inlägg.

Själv brukar jag föredra en tredje variant: Manuellt läge ("M" på ratten) och Auto-ISO. Fördelen är då att man har full kontroll över både exponeringstiden och bländare men att man ändå får en korrekt exponering.
 
"Springgubben" kommer aldrig veta om du fotar en greyhound (1/1600), en racerbil (1/125) eller ett vattenfall (30 sek)...hoppa över och gå direkt till Tv.
 
Har också en undran angående fart. Som jag undrar om någon vänlig själ kanske orkar hjälpa mig med lite vägledning.

Vad är era rekommendationer / tips på inställningar för att försöka fånga, få till bra bilder på Greyhound Racing (hundkapplöpning)

Stativ? TV läget? AV läget ?
Han tyvärr inte pröva själv så mycket förra året då jag nyligen köpte mig min utrustning. Och säsongen va över.

För er som kanske inte riktigt vet så går det undan som bara den när hundarna har fått upp farten. Verkligen snabbare än snabbt.

Har en Canon 70 D och Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD

Någon som prövat fota hundkapplöpning?

Tack på förhand
Mvh Johan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar