Annons

Optimal bländare för evighetsfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Yes yes, det här är väl sånt man borde ha lärt sig på fotolektioner i skolan - om man nu då inte hade varit självlärd :p

Alltså jag brukar som oftast bara skjuta av på en höft:

Närbilder f/1.8 till f/2.8

upp till 5 meters avstånd för heltäckning så brukar f/5 till f/8 funka. (inte vetenskapligt korrekt ngnstans alls)

Men vad är egentligen optimal bländare för landskapsfoton där man vill få med så mycket fokus som möjligt över hela planet?

Låtom oss beräkna det utifrån en helt vanlig sommardag med ljus rakt uppifrån.

Jag är väldigt tveksam till det där med hyperfokalavstånd, eftersom skärpan så ofta hamnar någon annanstans än på huvudmotivet, och eftersom man också ofta gärna vill koncentrera skärpan till ett ställe för att leda blicken dit. Samtidigt blir ju allt utanför det egentligt skarpa mer eller mindre oskarpt, och det brukar gälla närbelägna saker i särskilt hög grad.

Om det är viktigt med bildkvalité och stort skärpedjup i samspel når man ofta bättre resultat genom att använda ett mindre bildformat, som en enklare kompaktkamera, än att ta med systemkameran för att få "bättre" kvalité - vilket ju är tveksamt om skärpan hamnar fel. Så för gatufoto kan en kompakt fungera mycket bättre än en kamera med större sensor, och den kan också användas mer obemärkt.

Vid landskapsfoto å andra sidan, där man ofta vill ha närbelägna delar av motivet skarpa, är det ofta bättre att offra det som är längre bort, där skärpan mestadels inte är lika viktig. Eller så kan man göra som jag i mitt ogräsprojekt - luta objektivet för att få skärpa från strax framför tårna till långt bort. Då behöver man inte blända ner särskilt mycket, men skärpedjupet uppför sig inte som man är van. På den här bilden till exempel är bladen invid marken närmast kameran skarpa, och asfalten i gångvägen, medan axen på de närmaste grobladen hamnar i oskärpa för att de reser sig från ytan som är skarp.

Om det är landskapsfotografering utan något som rör sig så:
- Ställ in objektivets "skarpaste" bländare (brukar vara 5.6 eller 8)
- Använd stativ
- ställ in kameran på lägsta iso och manuell lämplig tid för vald bländare
- Ställ fokus manuellt på det du vill ha skarpt närmast kameran och ta en bild
- Ändra fokus något mot oändligt, ta en bild till
- Fortsätt på samma sätt tills du kommit till oändligt avstånd
- Sätt ihop alla bilder i lämpligt automatiskt program somm sätter ihop alla skarpa delar från alla bilder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar