Annons

Optikval, konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Okej, jag inser att jag är för vuxen för att bli så fånigt glad för nåt så fånigt.
Men, jag har just fått fotopass till spelningen med D-A-D på Trädgår’n i morgon :)

Jag har dock en liten fråga: Jag har ju inte haft nuvarande hus/optik särskilt länge. Men, jag upplever att mitt Tamron 28-75/2.8 har en tendens att jaga fokus i taskigt ljus.

Jag funderar på att hyra ett Nikkor 24-70/2.8 istället framförallt för att det har A/M-läge vilket gör att man inte behöver frikoppla AF för att refokusera.

Finns det någon som har hands-on-erfarenhet av bäge gluggarna, och har några råd/tips?
 
Det är väl inte fånigt att bli glad över ett fotopass? Var rejält glad istället :)

Tyvärr kan jag inte säga något om objektiven du frågar om men jag kan ge följande allmänna tips (stor del hämtade från andra):

* Ingen blixt!
* Hög ISO, jag ser att du har en D700, om jag förstått rätt så är den väldigt bra även på ISO 1600
* Spotmät på ansiktet, matrix blir lurad av scenbelysningen
* Använd antingen slutarprioritet(runt 1/125), bländarprioritet(största) eller manuellt, helt hur du själv tycker det är bekvämast. Jag föredrar manuellt eller bländarprioritet
* Fota som en tok och njut ;)

Det är väl ungefär det som är det viktigaste.

Ha kul!
 
Hehe.. Nej, blixt verkar väl... dumt :)

Min plan just nu är att sätta upp två shooting banks på kameran. En som egentligen är en "stealth" profil (ingen AF-assist belysning etc etc) och köra auto-ISO upp till 3200 och 1/90 som lägsta slutartid.

En shooting bank med samma settings fast utan Auto ISO och lägga en bas-iso på 1600.

Nästa steg är att jag skall se om jag inte kan (på ställ och plats) övertyga förbandet om att få plåta dem under en låt också för att få nån sorts referensmaterial.

Ooooch läsa vad Kamera&Bild skrev när de intervjuade Daniel Falk för ett par nummer sen....
 
Haha inte illa, bor här i Finspång nu när jag pluggar (tyvärr måste jag säga för varken utbildningen eller byn är någon höjdare) (;

Skogsröjet hålls årligen i Rejmyre och det kommer iallafall en del band med lite större namn!
 
Det blev D700 + Nikkor 24-70/2.8 (Jävlar vilken trevlig glugg).

Hur det gick? Oj.. Ehm.. Total panik, kopplad med ett smärre nervöst sammanbrott? Nej.. Ärligt talat, med facit i hand så "Det gick bra".

Jag snackade mig till att få plåta förbandet också, för jag insåg att då hade jag en halvtimme på mig att kolla på de bilderna och försöka dra lite slutsatser om vad jag borde/inte borde göra. Jag konstaterade att jag borde utnyttja det faktum att D700 är riktigt snabb, och använda bracketing i höghastighetsläget. Men, jag glömde av den tanken, så jag gjorde aldrig den inställningen.

Huvudakten däremot... Ehm, låt oss bara säga att de två första låtarna hade stroboskop(!) som primär ljuskälla. Jag höll på att bli gaaaalen. Det var ju desorienterande på allvar.

Jag kom hem strax efter midnatt, kollade på några få bilder, plockade ut ett fåtal, och några av dem finns i mitt album "On location" här på fotosidan.

Men, jag har ta mig fan fått blodad tand nu. Det var kul, riktigt jäkla kul.

Dessutom vill jag ge en komplimang till crew/säkerhetsfolk/arrangörer för ett jäkligt trevligt bemötande.
 
Ang förband

Hej där!

I fortsättningen behöver du aldrig snacka dig till att få fota förband. Oftast får du plåta dem hur mycket du vill ibland bara 3 låtar. Men man får alltid fota dem.

Enjoy!
 
Hej där!

I fortsättningen behöver du aldrig snacka dig till att få fota förband. Oftast får du plåta dem hur mycket du vill ibland bara 3 låtar. Men man får alltid fota dem.

Enjoy!


Nej, jag har börjat inse det. Men, jag inser också att det ju inte är en dum idé att knyta en och annan kontakt med band i största allmänhet.
 
Vilka kalasbilder! Jag skulle ha lagt de svartvita efter varann t.ex. i slutet, för ett jämnare flöde i galleriet, men det är en smaksak. Utöver det har du lyckats mycket bra!


Avsaknaden av brus göder mitt begär, jag måste köpa nytt hus!
 
Vilka kalasbilder! Jag skulle ha lagt de svartvita efter varann t.ex. i slutet, för ett jämnare flöde i galleriet, men det är en smaksak. Utöver det har du lyckats mycket bra!


Avsaknaden av brus göder mitt begär, jag måste köpa nytt hus!

Jo, turordningen kan man diskutera. Jag valde att lägga dem kronologiskt, det kändes mest rätt om nu någon som faktiskt "var där" såg bilderna.

Undantaget är bilden med hela scenen som togs med en annan (mobil)kamera, som uppenbarligen fortfarande gick på vintertid :)

Tack för komplimangerna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.