Annons

optik vid foto från diket på konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej!

Ni med lite mera konserterfarenhet än jag.. Om man står i "diket" vid konserter och plåtar, så kan jag tänka mig att ett 70-200/2.8 är ypperligt..

Om jag tar med mitt 70-200 plus min 300/2.8, blir 300:an extremt tele (om jag vill ha close up-bilder)?
Eller kan den bli lagom? (har en crop-faktor på 1.6)

Du bör ha en vidvinkel också om du ska fota från diket, vidvinkelzoom eller fast spelar ingen större roll. Jag misstänker att 300:an är lite för lång och svårmanövrerad från diket men du kan nog köra med den från publikhavet efter dina tre första låtar. 70-200:an är dock alltid bra att ha med vid konsertfoto för dem där fina närbilderna. :)

/ Magnus

Du bör ha en vidvinkel också om du ska fota från diket, vidvinkelzoom eller fast spelar ingen större roll. Jag misstänker att 300:an är lite för lång och svårmanövrerad från diket men du kan nog köra med den från publikhavet efter dina tre första låtar. 70-200:an är dock alltid bra att ha med vid konsertfoto för dem där fina närbilderna. :)

/ Magnus

Tack för det!!
Då skippar jag den stora 300:an tar min 24-105 och 70-200

Du kan ju ta med dig 300:an och köra utanför diket med den för att få dem där fina skarpa närbilderna lite mer rakt framifrån istället från grodperspektivet du får i diket. Din 24-105:a funkar riktigt bra till konsertfoto, jag kör med den själv på en 5D2 och jag tänkte faktiskt inviga min 300:a med 7D på en konsert nu den här Fredagen här på Liseberg, dock är det inte troligt att jag kör från diket utan som jag föreslog dig dvs från publikhavet.

/ Magnus

Du kan ju ta med dig 300:an och köra utanför diket med den för att få dem där fina skarpa närbilderna lite mer rakt framifrån istället från grodperspektivet du får i diket. Din 24-105:a funkar riktigt bra till konsertfoto, jag kör med den själv på en 5D2 och jag tänkte faktiskt inviga min 300:a med 7D på en konsert nu den här Fredagen här på Liseberg, dock är det inte troligt att jag kör från diket utan som jag föreslog dig dvs från publikhavet.

/ Magnus

Ja just det ja, jag ska fota på Gröna lund på fredag :)
Jag får bara fota under tre låtar så jag kommer inte att hinna flytta mig så mkt.
Jag kör för tillfället med 7d. Min eos 1 inväntar ett slutarbyte :(

Jaså du ska till Gröna Lund då, lycka till där. :)

Vi får alla bara fota under dem tre första låtarna från diket, och man hinner med ganska mycket på den korta tiden både förflyttningar och antalet bilder. Allt hänger på hur effektivt och snabbt man jobbar.

Det är inga problem fota konserter med 7D, det har jag gjort länge och det har alltid funkat helt perfekt.

/ Magnus

Står du i diket så gäller vidvinkel och kort tele. Speciellt på en 7D blir ju både 200 och 300mm alldeles för långt.

Beror ju lite på hur hög scenen är men riktigt tele behöver du inte förutom om du vill ta närbilder på trummisen.

Den här bilden är från diket med 14mm på fullformat:

http://www.double-tree.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2046806

Men då max tre låtar i diket börjar bli rätt vanligt kan ett rejält tele vara bra till resten av konserten. Den här bilden med 400/2,8 på fullformat från publikplats:

http://www.double-tree.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2394031

ANNONS