Annons

optik till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Kommer till 99% köpa mig en D700 i morgon och jag funderar rejält på vad för optik jag ska köpa till.
Köpet kommer innebära pressad ekonomi ett tag framöver och zoom objektiv får därför komma att bli en investering lite längre fram.

Jag ska slå till på antingen fast 50 eller fast 35, älskar DOF bilder och vill ha goda möjligheter till detta men tycker att fast 50mm på min nuvarande samsungGX10 ger en för snäv brännvidd och även om jag har spring i benen så finns inte alltid tiden eller fysiska möjligheter att kompensera detta. Förlorar jag möjligheten till DOF bilder med 35mm/2,0?

fasta 50mm
nikkor af 50/1,8 D1280kr
nikkor af-s 50/1,8 G 1799kr
nikkor ?
sigma ?

Finns det någon anledning att ta G för D modellen eftersom D700 har af motor inbyggt? Finns det vettiga andra alternativ som jag missat?

fasta 35mm
nikkor af 35/2,0 D 2869kr
sigma ?

Mycket tacksam för hjälp :)
 
Svaret på dina frågor handlar mycket om tycke och smak. Hade jag varit i din situation hade jag nästan helt säkert köpt den nya 50/1,8. Mest för att det i sammanhanget är en liten prisskillnad för en modernare konstruktion som verkar klart vettig, och för möjligheten att fokusera manuellt utan att koppla om något, ifall autofokusen missar.

35/2,0 använder jag mycket flitigt, och den är kalasbra även om den säkert inte är exceptionell på något sätt.
 
När du säger att du använder ett fast 50 mm på din samsung, menar du då att du har ett fast 50 mm eller motsvarar objektivet du har 50 mm på FF?

50 mm på D700 blir rätt mycket vidare än 50 mm på din Samsung.

Men detta är du kanske med på redan?
 
Som Rickard redan påtalat bör man hålla i åtanke att D700 är en FX-kamera.

Köper du en 50mm F1.8AFS (1700kr) till din D700 kommer bilderna från denna kombination se ut som om du hade använt en 35mm F1.2 på din Samsung. Detta är en ganska stor skillnad.

35mm F2.0 blir som att sätta ett 24mm F1.4 på Samsungen.
 
Jag hade börjat med ett 50/1,8 AF-D och funderat lite. Det finns ju ingen anledning att köpa allt på en gång. Du kommer nog att bli förvånad över hur kort skärpedjup det går att få med det objektivet, så du kanske ändrar planer för övriga objektiv.

Vill man inte lägga så mycket pengar på en 35:a så är 35/2 AF-D ett bra alternativ. Ett fint, lite längre objektiv som kan fås mycket billigt är 105/2,5 AI eller AI-S. Dessa är manuella men funkar utmärkt på D700 och är trots lågt pris bland det bästa som över huvud taget existerar.
 
Vad tycker du om att fota? Personligen tycker jag att min 85mm 1,8 är underbar på D700. Jag har även en 50mm 1,4 men 85an sitter på 90% av tiden. Den kan du säkert få rätt billigt begagnad.

/Hampus
 
O förslag är ju att köpa beggat. Brukar se 50/1.8D för runt 700kr lite då o då o 35an brukar väl gå för runt 2000kr.
 
Det nya 50mm är helt underbart. Det finns snarare ingen anledning att ens titta på den gamla D-varianten i det här sammanhanget.

Den nuvarande 35/f2.0 är inte så jätterolig. Ger lite kantig och skum bokeh.
 
Det nya 50mm är helt underbart. Det finns snarare ingen anledning att ens titta på den gamla D-varianten i det här sammanhanget.

Den nuvarande 35/f2.0 är inte så jätterolig. Ger lite kantig och skum bokeh.
Bildkvalitet på G-objektiven är bättre än på D men det betyder inte att D är dåliga. Däremot är AF-hastigheten betydligt bättre på D än på G. Speciellt 50/1,4G är fruktansvärt slö i AF. Förstår inte hur den kan ha konstruerats på det sättet. Själv tycker jag att 50/1,4D är betydligt trevligare.

Och är det bilder med riktigt kort skärpedjup du är ute efter men samtidigt objektiv för liten budget så titta på 50/1,4D och 85/1,8D. Går du på begagnade objektiv i D-serien så kan du hitta en komplett uppsättning med 24/2,8, 35/2, 50/1,4 och 85/1,8 för 8 000 kr.
 
Jag har kört med 35mm f2 och 85mm f1.8 AF-D under tiden jag haft min D700. Den kombinationen täcker in det mesta för mig, sen kan man ju lätt kliva upp på 1.4g om brännvidderna känns rätt och plånboken är välfylld:)

Men, om det är endast ett objektiv som söks är nog den nya 50mm ettt bra val, en kompromiss mellan 35 och 85. Sen så kan du garanterat sälja den utan några större ekonomiska smällar om du vill prova något annat.

Optik står ju sig ofta väldigt bra i pris så kolla begagnatmarknaden och testa dig fram.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.