Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

optik i förstoringsapparaten

Produkter
(logga in för att koppla)

parp

Medlem
Hej!

Jag har en Agfa Varioscop 60 i mörkrummet. En i min mening ganska trevlig apparat. Problemet är att bländaren i 105 mm optiken har pajjat ihop. Jag misstänker att det kan vara knepigt att hitta ett "nytt" och att det kan bli dyrt att reparera.

60 mm optiken är dock ok. Nu är min fråga ifall jag kan använda 60 mm när jag förstorar 6*6 neg? Förstoringsgraden blir naturligtvis annorlunda, men händer något annat?

Jag har en 75 mm nikkoroptik som passar i gängan, men skärpeplanet hamnar helt fel med Varioscopets optikhållare.

En annan fråga när jag ändå är igång!

Är det någon som vet hur dessa gamla gluggar är antireflexbehandlade? Har för mig att jag läst någonstans att de kan producera en del ströljus.

Tacksam för lite hjälp!

MVH Pär
 
Om din 60mm fungerar beror på vad det är för konstruktion. Det finns vidvinkelobjektiv för mellanformatsförstoring, t.ex. WA-Rodagon 60mm som klarar 6x6. Andra, som t.ex. EL-Nikkor 63mm fungerar inte, den tecknar bara upp till Superslide (4x4cm).

Det finns gott om begagnade objektiv till vrakpriser på Tradera, Blocket, Ebay m. fl. Jag har köpt en Fujinon-EX 50mm, en EL-Nikkor 63mm och en Schneider Componon-S 80mm för $25-40/st. Du borde också kunna hitta en lämplig objektivplatta för din 75mm-optik på Ebay eller liknande.
 
Hej igen och tack Emil för svar.

Optikproblematiken är löst. Schönherrs foto i Sthlm har kvar en massa reservdelar till Varioscopen och kommer att byta ut bländaren. De trodde inte att det skulle bli allt för dyrt heller.

Nu hoppas jag att den dyker upp snart så jag kan sätta igång.


MVH Pär P
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.