Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Opanda-problem, 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Säg inte det, för Nikonhusen finns den med.

Att informationen finns med i huset tvivlar jag inte på, men det är inte riktigt samma sak som att hitta den med Opanda (som jag som sagt TROR är ett program som läser EXIFinformationen i en bild)
Kollar man specifikationen för EXIF ver 2.1 och 2.2 finns heller ingen tag som ser ut att passa.

Men... som sagt, jag vet inte.
:)

För ja läste i en tråd där dom sa att TS kunde kolla hur många exponaringar kameran gått via Opanda, det var en Nikon dock

Kanske inte går med min 450D då?

Om det inte är nödvändigt att använda Opanda så finns här ett litet program som läser ut antalet exponeringar från en EOS 400D, 450D eller 1000D:
http://astrojargon.net/40dshuttercount.aspx
Jag provade nu själv med min 450D och det fungerade fint.

It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. It's not that I have anything against the owners of those cameras, but simply that the Canon SDK does not support retrieving the shutter count for them.

Kollar man specifikationen för EXIF ver 2.1 och 2.2 finns heller ingen tag som ser ut att passa.

På Nikon ligger detta i ID 0x927C, MakerNote. Skrev en dekoder på .NET för denna när jag ville ha information för att kunna lista vilka bilder som var tagna med vilket objektiv på min hemsida...

// Magnus;

It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D.
På raden ovanför den citerade texten står följande:

This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports. If you have one, please give it a shot and let me know. Thanks!

Det bästa är väl om du provar rutinen istället för att dissa den. Jag anser att ditt inlägg är av den typ som inte tillför tråden något.

This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports. If you have one, please give it a shot and let me know. Thanks!

Det bästa är väl om du provar rutinen istället för att dissa den. Jag anser att ditt inlägg är av den typ som inte tillför tråden något.

Den är ju provad! Fungerar INTE på 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. Osäkert med 5D mark II.
Anser att DITT inlägg inte tillför något!

Det var inte programmet jag dissade. Det var ditt påstående om att programmet kan se antal exponeringar på en 400D med Digic II.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar