Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Opanda-problem, 450D
- Trådstartare Chill_92
- Start datum
Feuerbach
Aktiv medlem
Hur kollar man hur många exponeringar kameran har gått i opanda?
Har en 450D =)
Opanda är - om jag förstått rätt - ett program som läser EXIFinformation.
Jag tror inte antalet exponeringar finns med i den informationen.
j2^
Aktiv medlem
Opanda är - om jag förstått rätt - ett program som läser EXIFinformation.
Jag tror inte antalet exponeringar finns med i den informationen.
Säg inte det, för Nikonhusen finns den med.
j2^
Aktiv medlem
...men inte gör Canon så tydligen.
Men första träffen på Google gav mig:
http://astrojargon.net/(X(1)S(j2tyb...uttercount.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Graylingman
Aktiv medlem
Jo, för 40d går det men mig veterligen inte för 350d, 400d, 450d eller t ex 30d
Feuerbach
Aktiv medlem
Att informationen finns med i huset tvivlar jag inte på, men det är inte riktigt samma sak som att hitta den med Opanda (som jag som sagt TROR är ett program som läser EXIFinformationen i en bild)
Kollar man specifikationen för EXIF ver 2.1 och 2.2 finns heller ingen tag som ser ut att passa.
Men... som sagt, jag vet inte.
j2^
Aktiv medlem
Men... som sagt, jag vet inte.
Låt mig omformulera. Jag VET att "shutter count" lagras i EXIF-metadata i samtliga RAW-filer. Irfanview eller liknande utility läser enkelt ut den.
Feuerbach
Aktiv medlem
Låt mig omformulera. Jag VET att "shutter count" lagras i EXIF-metadata i samtliga RAW-filer. Irfanview eller liknande utility läser enkelt ut den.
Såja Jan,
När jag skrev att jag inte vet så menade jag verkligen att jag inte vet...
molusk
Aktiv medlem
Shutter count utan Opanda
Om det inte är nödvändigt att använda Opanda så finns här ett litet program som läser ut antalet exponeringar från en EOS 400D, 450D eller 1000D:
http://astrojargon.net/40dshuttercount.aspx
Jag provade nu själv med min 450D och det fungerade fint.
Om det inte är nödvändigt att använda Opanda så finns här ett litet program som läser ut antalet exponeringar från en EOS 400D, 450D eller 1000D:
PeterWem
Aktiv medlem
It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. It's not that I have anything against the owners of those cameras, but simply that the Canon SDK does not support retrieving the shutter count for them.
MacMagnus
Aktiv medlem
Kollar man specifikationen för EXIF ver 2.1 och 2.2 finns heller ingen tag som ser ut att passa.
På Nikon ligger detta i ID 0x927C, MakerNote. Skrev en dekoder på .NET för denna när jag ville ha information för att kunna lista vilka bilder som var tagna med vilket objektiv på min hemsida...
// Magnus;
molusk
Aktiv medlem
På raden ovanför den citerade texten står följande:It will not work on the 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D.
This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports. If you have one, please give it a shot and let me know. Thanks!
Det bästa är väl om du provar rutinen istället för att dissa den. Jag anser att ditt inlägg är av den typ som inte tillför tråden något.
JojjoGbg
Aktiv medlem
På raden ovanför den citerade texten står följande:
This works on any of the Canon DIGIC III/IV DSLRs except the 1D* series. This means it will work for the 40D, the 50D, the 450D, and the 1000D. I'm still not sure about the 5DMkII, as I'm getting conflicting reports. If you have one, please give it a shot and let me know. Thanks!
Det bästa är väl om du provar rutinen istället för att dissa den. Jag anser att ditt inlägg är av den typ som inte tillför tråden något.
Den är ju provad! Fungerar INTE på 1D*, 5D, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, and 400D. Osäkert med 5D mark II.
Anser att DITT inlägg inte tillför något!
PeterWem
Aktiv medlem
På raden ovanför den citerade texten står följande:
Det var inte programmet jag dissade. Det var ditt påstående om att programmet kan se antal exponeringar på en 400D med Digic II.