Annons

ON1 migrering från Lightroom Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Har installerat ON1 2025.1 på Windows 11. Har gjort en mindre katalog i LR som jag testmigrerar. Vid migrering skapas .on1 filer, det går att stänga av i ON1 men då verkar det som om det skapas .xmp istället vid migreringen. Är detta något som går att undvika? Har inte hittat info om detta på ON1 forum eller FAQ etc.

Jag vill ju inte ha en massa skräp i mina bildkataloger eftersom jag ju valt att använda "Cataloged Folders" i ON1. Om jag bara kör direkt mot filerna förstår jag att info behöver sparas i sidecarfiler men inte annars.

Nån som vet?

Har installerat ON1 2025.1 på Windows 11. Har gjort en mindre katalog i LR som jag testmigrerar. Vid migrering skapas .on1 filer, det går att stänga av i ON1 men då verkar det som om det skapas .xmp istället vid migreringen. Är detta något som går att undvika? Har inte hittat info om detta på ON1 forum eller FAQ etc.

Jag vill ju inte ha en massa skräp i mina bildkataloger eftersom jag ju valt att använda "Cataloged Folders" i ON1. Om jag bara kör direkt mot filerna förstår jag att info behöver sparas i sidecarfiler men inte annars.

Nån som vet?

Det är mycket länge sedan jag migrerade från Lightroom men jag är rätt säker på att det då krävdes en aktiv handling för att Lightroom skulle skapa XMP-sidecar filer, vilket i sig kan vara ett problem om man saknatr kunskaper om detta. Så XMP-export ska man kunna stänga av men du bör ju vara säker på att du faktiskt vill detta.

XMP (Extensible Markup Platform) är f.ö. inget "skräp" utan en fil som läggs parallelt med RAW-bildfilerna och bilderna har tillhörande XMP-metadata och problemet brukar istället vara det omvända. Om en Lightroom-databas kraschar och man saknar backup så kan då inte bara bilderna försvinna utan även den metadata man kanske ägnat många timmar åt att skapa.

Har man metadata så ska man alltid migrera/exportera även XMP och dessutom den "vokabulär" man ägnat åt att bygga upp med de "sökord" som man använt till bilderna.

Problemet är inte att LR skapar xmp, det har jag stängt av, utan det skapas av ON1 migreringen. Jag behöver inte .on1 eller .xmp eftersom jag använder databas och självklart gör ordentlig backup av den.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto