Annons

On-Location med studioblixtar och UPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Tänkte med detta dela med mig av mina erfarenheter av att använda UPS och en mera för ändamålet anpassad utrustning.

Utrustning vi hade var Elinchrom D-Lite 4 (400Ws) och Stella Interfit (300Ws). D-Lite kopplades till BELKIN UPS PRO 1200VA medans Interfit kopplades till Innovatronix Tronix Explorer 1200Ws .

Vi sköt ca 250 bilder under sessionen och det var ca 6 grader varmt i lokalen som vi var i - laddtiden var i stort sett den samma som vid nätdrift dvs under sekunden. Det gick mycket bra att vara två fotografer på denna uppsättning av prylar.

Mvh

Johan Maxe
 
Intressant! Det står dock - konstigt nog - att Innovatronix inte ska fungera med Elinchrom 400BX m.fl., vet någon varför...? Trodde att det var ungefär samma elektronik i D-Lite serien som i t.ex. 400FX ...
 
Men det var ju Interfitblixtarna som var kopplade mot Innovatronixen... Eller har jag missuppfattat något..

Jesper
 
Nej Jesper, du har inte missuppfattat. Jag kollade i Innovatronix website - compability chart - och där fanns info. Och där står att det funkar med D-lite men inte FX/ BX osv.
 
Så här svarar tillverkaren på min fråga angående varför inte Innovatronix fungerar med Elinchrom 400BX:

The reason why the Explorer is not compatible to Elinchrom Style 400BX and other digital strobes is that - immediatelty after you fire your strobe, the capacitors inside the strobe will draw a huge inrush current, which the Explorer cannot adequately provide (as mentioned above). Thus, for a second or two, the voltage output will be less than adequate. For analog flash, this is not a problem but with digital strobes, this will probably return your settings to power up stage - making the strobe not compatible with the Explorer.
This will not damage the flash or the Explorer.

Lite retfullt... samtidigt - amatör som jag är - funderar jag över att ju faktiskt BX är multivoltage och därför borde funka... hmmm

Mvh, Anders
 
Senast ändrad:
Kan bara tillägga att jag hade 90% kapacitet kvar i UPS'en då jag nätanslöt denna idag och gick in i styrprogrammet.

// Maxe
 
Jesper K skrev:
Någon som vet om man kan köra Elin FX-serie på UPS?

Jesper


De fungerar ju med Innovatronixen så det borde ju inte vara något problem:

http://www.innovatronix.com/compatib.asp

Men som jag resonerade när jag körde min D-Lite på UPS - friskt kopplat hälften brunnet!

Det finns ju en utrustningsförsäkring på UPS - har inte läst det finstilta men man kanske kan åberopa denna, alt garanti på blixtarna om någon sådan finns kvar.

// Maxe
 
Grejen är ju att FX inte funkar med Innovatronixen..

Compability = No

Men om D-lite funkar så..

Tänkte om någon varit modigare än mig och faktiskt testat..

Är det någon skillnad på Inno.. och typ Belkin UPS?

Jesper
 
Har någon provat - eller? Det är ju skitkul, om det funkar vill säga. Innovatronix är helt perfekt - hyfsat lätt och bra pris. Jag kan till och med tänka mig att offra ett av mina gamla BX 400:a agg bara för den goda sakens skull... om någon ställer upp med en innovatronix rigg.
 
Jag har nyligen beställt en explorer 1200 (innovatronix) till mina elinchrom BX400.
Pratade med en fotograf som påstod att det för dom fungerade med BX400 och innovatronixen.

Antingen funkar det och jag är glad och nöjd, eller så är där snart en annons på ett brunnet BX400 agg och ett nästan nytt innovatronix supply.

Skulle ta en vecka eller två med leveransen, återkommer när jag testat.

/Karl
 
Nu har min Explorer 1200ws kommit.
Jag har testat den med min Elinchrom 100BX blixt och det funkar finfint!
Låter ingenting och den laddar lika snabbt som om den suttit i vägguttaget där hemma (upplever jag iaf).

Ska testa mina 400BX i kväll när jag kommer hem.

/Karl
 
Spännande Karl att höra hur det kommer funka med dina BX400 blixtar. Hade själv tänkte investera i sådana så jag ser fram emot din rapport huruvida det gick bra eller inte.

Hoppas det går bra! ;)
 
Tack Niklas.

Jag återkommer så fort jag testat, ska kolla med båda BX400 inkopplade och se om dom bibehåller inställningarna vid ur/uppladdning.

Förövrigt gick det utmärkt att beställa från innovatronix, kostade $334 med frakt och en mycket praktisk väska som skyddar boxen.
Tillkom gjorde en importavgift på 600kr.
Total kostnad cirka 3100kr.
 
Nu har jag testat lite med "framgång" kan man väl säga.

Det stämmer att den ibland inte orkar leverera tillräckligt med spänning under uppladdning och då startar blixten om. Det gör iofs ingenting för inställningarna är dom samma efter "omstarten".

1st 400BX blixt funkar ganska bra
på låg effekt så funkar det som om den satt i väggen.
på hörge/full effekt kan blixten "starta om" ibland.

2st 400BX blixtar, låg effekt inga problem. hög/full effekt startar båda blixtarna om varje urladdning (men det fungerar ändå).

Slutsats, det funkar. :)

(det klickar ifrån nått relä i blixten när spänningen faller, men det verkar ändå fungera bra. Man får ju chansa lite här i världen)
 
Klart man måste våga ta lite chanser Karl. :)

Verkar ju rätt okej att köra på detta vis då mao. Skulle vara intressant att höra vad det är för relä som "klickar" och om blixtarna kan ta skada av detta på längre sikt.

Du säger att den startar om vid högre/full effekt. Var går gränsen ungefär? Har du testat det?

Explorern finns inte att köpa hemma i svedala nånstans eller? Bra att veta att det funkade smidigt att beställa från Innovatronix iaf.
 
Jag har som sagt bara gjort ett snabbtest.
En teori om klickandet skulle kanske kunna vara nån omställning till 110volts matning (BX aggen är ju multivoltage) men jag vet inte.
Om det tar skada återstår att se. :D

Jag känner inte till nått ställe som säljer explorern i sverige, men det funkar som sagt utmärkt att beställa den direkt på internet, tog bara 3-4 dagar att få den.
 
Efter att ha läst denna disk. så gick jag och köpte en APC BACK-UPS ES 700VA Tanken är att jag skall köra denna ihop med mina D-Lite2 på bröllopsfotograferingar utomhus.
Någon som har denna komb.?
Har inte hunnit testa än, då låddan står hemma på laddning :) Återkommer med mer info om hur denna lösningen funkar...

Cheers // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.