ANNONS
Annons

Omvandla färg till svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

asny

Medlem
En nybörjarfråga: Jag har inte hittat något sätt att få bilderna svartvita direkt i min Canon 300D. Hur gör ni andra? Jag trodde faktiskt att det skulle gå. Jag tar in bilderna (JPEG) i photoshop för efterarbete (Har inte kommit till RAW än i min inlärning.). Använder blanda kanaler för omvandling till svartvitt. Fick ett tips om blandningen 70,20,10. Några andra tips om hur man får till ett bra digitalt svartvitt foto?

Åsa, jag kan rekommendera att du köper senaste numret(Maj) av Practical Photography. Numret är inriktat på mono och jag tycker det var synnerligen bra läsning med många bra tips.

Dessutom innehåller numret test av de sex aktuella dslr-kamerorna på marknaden. Mycket intressant.

barret skrev:
Åsa, jag kan rekommendera att du köper senaste numret(Maj) av Practical Photography. Numret är inriktat på mono och jag tycker det var synnerligen bra läsning med många bra tips.

Dessutom innehåller numret test av de sex aktuella dslr-kamerorna på marknaden. Mycket intressant.

Har aldrig sett den i butik. Vilka butiker i Stockholm säljer den?

/Johan

Tack för tipset! Man kanske kan beställa den någonstans? Småstäder som Göteborg har den kanske inte :)

Finns på riktiga Presscenter t.ex. Pressbyrån på Arlanda brukar ha den. T.o.m. min den lokala tidingshandlaren i Märsta Centrum har den, så den är ganska lätt att hitta.

Jag anser den vara den absolut bästa fototidningen. En hel del reklam och ofta återkommande teman i tidningen, men dom presenterar saker på ett kul och lättfattligt sätt. Har läst blaskan regelbundet i c:a 20 år...

theimagingfactory

Kolla in

http://www.theimagingfactory.com/

Där finns ett program som heter B&W Pro där du kan plocka fram Tri-X och T-Max och några andra mer eller mindre kända svartvita filmer! Går att använda som 30 day evaluation eller köpa för XX dollar. Pröva!

Andreas

Tack för alla tips! Fotosidan (=dess medlemmar) är verkligen kanon när man behöver hjälp.

Practical Photography

Mats! Är artikeln inriktat på svart/vitt med digital kamera eller allmän om teknik och vad man bör tänka på?

Re: Practical Photography

jonasandersson skrev:
Mats! Är artikeln inriktat på svart/vitt med digital kamera eller allmän om teknik och vad man bör tänka på?

Hela numret har ett allmänt sv/vitt tema...(mono)Analoga och PS tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar