Annons

Omnibounce till "lilla" SB-400

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej! Har hört att det ska finnas en omnibounce för Nikons lilla blixt, SB-400. Vet någon vart denna går att få tag på billigt?

Sen undrar jag....hmm...gör en bouncer mkt för ljuset? Studsar oftast bara SB-400:n i taket, en bouncer är väl mest använd med blixten riktad framåt. Jag är osäker på användningssättet.

Tipsa gärna! =)

/Fredrik

En bouncer sprider ljuset mer, och den skall också användas riktad mot taket eller något annat att stutsa emot, rakt fram har den ingen effekt alls om jag begripit rätt.

Jag har en bouncer till min SB-600, och ärligt talat så är det den mest onödiga pryl jag köpt, mina blixtbilder blir i mitt tycke betydligt bättre utan plastgrunkan.

/kent

Bokeh skrev:
En bouncer sprider ljuset mer, och den skall också användas riktad mot taket eller något annat att stutsa emot, rakt fram har den ingen effekt alls om jag begripit rätt.

Jag har en bouncer till min SB-600, och ärligt talat så är det den mest onödiga pryl jag köpt, mina blixtbilder blir i mitt tycke betydligt bättre utan plastgrunkan.

/kent

Vill man göra en "fattig mans" bouncer så använd bakplåtspapper. Brukar kallas kalkerpapper också i och med att man nästan kan se i genom det. Tejpa det i en liten båge framför blixten och du har en bouncer. Vad man gör för de andra 300 kr är upp till var och en. Precis som du säger fattar inte jag heller vitsen med plast saken. Förmodligen blir ljuset inte lika hårt och sprids lite annorlunda, men å andra sidan får blixten jobba hårdare för att få till ljuset.

Jag förstår heller inte varför det ska vara så bra med en omnibounce. Säg att man fotar någon som står 50 cm från en vägg. Slår man blixten upp i taket får man mjukt fint ljus, men om man sätter på bouncern får man hård skugga på väggen och lite plattare belysning, som att ta ett halvt steg tillbaka till kamerans inbyggda blixt.

Bäst resultat tycker jag reflexkort ger. Ibland kan blixt upp i taket ge lite väl mycket skuggor i ansiktet (under ögonen), men ett reflexkort sprider tillräckligt mycket ljus framåt för att jämna ut det, utan att ge den slagskugga man får med en omnibounce.

I vissa situationer kan ju omnibounce vara att föredra, men det är när det inte finns något tak/lämplig vägg att studsa emot (högt i tak, svart tak), i det fallet får man något bättre blixtljus än med rakt-på-blixt (som man skulle behöva använda sig av om man inte har omnibounce), fast då är det som sagt rätt kass förutsättningar från början.

Ja, jag hoppar nog en lös bouncer. Kanske kan man köra just bakplåtspapper framför blixten när jag behöver mjukare ljus framifrån, vad vet jag? Nu kör ju jag med en starkare SB-400 än den inbyggda, men det borde la funka ändå. =) TTL fixar la biffen?

/Fredrik

hmmm.... en bouncer verkar kanske onödig... men när det inte finns något att slå blixten på och man vill ha kvar den i skon så hjälper den till duktigt...

man ställer blixten då i vertikalt läge... men som sagt... på sb-400 är det tveksamt omdtkulle göranån skillnad... bakplåtspapper bör funka fint för att matta till ljuset... så läge det är ett blekt papper..... annars få du ett gult blixtljus vilket iof kan vara bra i vissa situationer....

experimentera med olikfärgade transparanta material framför blixten så har du några timmars riktigt lekstuga också... :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar