Annons

Omforma till rätvinkliga rektanglar i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett ganska stort antal avfotograferade äldre fotografier. Vissa är avfotograferade helt för hand, andra med stativ. Tyvärr har jag vid tillfällena inte haft möjlighet att scanna dem.
Jag försökte naturligtvis vara så noggrann jag kunde vid avfotograferingen, men formen på de avfotograferade bilderna har för det mesta ändå inte de önskade exakt räta vinklarna.
Detta är i och för sig lätt ordnat i Photoshop med Free Transform. Det är bara att dra i hörnen med guider eller grid som stöd tills vinklarna blir räta. Men eftersom det rör sig om säkert minst hundra bilder blir det mycket manuellt pillergöra.

Jag undrar därför om någon känner till något enklare sätt att räta upp många bilder? Alla har ju något olika avvikelser från räta vinklar så det går inte att bara köra ett makro med en viss omformning.
Det skulle vara ganska enkelt att frilägga fotona från sin bakgrund med markeringar och delete. Men när jag sedan väl har alla dessa något ojämna rektanglar vet jag inte hur jag skulle gå vidare. Det vore önskvärt om det fanns en funktion som automatiskt "drog i hörnen", ungefär som jag själv gör med Free Transform, tills en rätvinklig rektangel skapats, men jag har inte lyckats hitta någon sådan funktion i CS3.

Tacksam för alla tips!

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.