Annons

OMEDELBAR HJÄLP Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite komplicerat eftersom x-pan laddar filmen baklänges o canon framåt. Jag gjorde en egen snittbildsskiva för att få månen exakt där jag ville sedan så motsvarar x-pan bilden 6,5 cm på längden o småbild 3.6 så vad jag gjorde var att jag ritade upp hur varje x-pan ruta var o så tog jag molnbilden med canon.

Så på första småbilden som tog jag en moln bild men inte på ruta 2, sedan så tog jag en på ruta 3 men du måste hålla reda på exakt var. Det var komplicerat o det tog tid att räkna ut allt. Det stora problemet är att canon/x.pan drar inte fram filmen exakt likadant varje gång du stoppar i en filmrulle. så du kan inte vara helt säker på att det blir exakt därför blir det ungefär 1/3 som blir rätt så på en rull med x-pan så hade du 6 chanser men problemet var att du inte visste vilka 6 det var.
Komplicerat är det minsta man kan säga men jag sålde bilderna rätt bra o det är rätt läckert att ha ett dia där månen är med från början. Jag gjorde även en med fyra månbilder på en skärva, en halva ,en nästa full o en fullmåne den var inte helt perfekt och det tog en jäkla massa tid för varje bild är 5 bilder på knappt två småbilds rutor.
Nu för tiden när jag är yrkesfotograf så har jag inte tid att leka längre.
 
Jösses! Väldigt imponerande!

Tack Ove för att du delade med dig av bilden, du har den möjligen inte i lite större format som du kan tänka dig att lägga ut?
 
Här kommer en bild från Bali för länge sedan. Den är tagen med canon 5D o är två bilder på samma dia. Ena är tagen med 300 2.8l på månen o tempel bilden är tagen med 28-70 2,8L. Dia filmen är kodac 100vs.
 

Bilagor

  • BALI11.jpg
    BALI11.jpg
    19.6 KB · Visningar: 387
Här kommer en med 5 motiv på samma ruta. jag gjorde även en med x-pan men hittar inte den för tillfället. Använt filter o diafilm o lekt friskt men kul var det men denna är inte perfekt har bättre.
 

Ahh.
Det där är riktigt hantverk det!

Inte som nu för tiden när det är det oftast är Cut & Paste som gäller följt av efterslängar med "The Healing Brush Tool". Att dessutom göra detta med kamera- och formatbyten tillhör den högre skolan. Jag misstänker att du har gjort av med en hel del film men de resultat du visat pratar för sig själva.

Skulle gärna vilja se din bild från Gamla Stan(?) i ett större format.

En annan typ av dubbelexponering, ja till och med trippelexponering eller mer kunde man som du vet skapa i labbet där det då gällde att verkligen ha koll på sina utskurna masker. Man har ju bara två händer så man fick stå där som en tok med en pjatt i varje hand och vifta under exponeringen för att hantera den där obligatoriska glipan mellan maskerna. Att sedan blanda in lite lith-film gjorde det ännu mer spännande. Om man skulle göra större bilder så satte man upp fotopappret på en vägg, skrev en koreografi varefter ett antal frivilliga fick utföra en del konstiga danser framför pappret under exponeringarna. Vid sådana tillfällen var vi ganska glada att mörkrummet är en mörk och undanskymd plats.

Detta skedde för mer än 30 år sedan så det är förhoppningsvis preskriberat nu men för er som har tid och tillgång till ett mörkrum så är ett tips att ni skall laborera lite utanför ramarna. Problemet är ju att man bara får en bild men den blir desto mer unik.
/Anders
 
Jag har lite segt bredband men om ni vill se större bild så ska jag försöka mejla en till er imorgon. Jag har 6 mäklarjobb i morgon så det blir sent alternativ fredag jag mejlar. Om ni kontaktar mig på hemsidan så skickar jag en större snarast. Räcker typ 2000 bredd? Det syns inte på sidan här men bilden är superskarp bl 11 för att få lagom med stjärneffekt på lampan. X-pans optik är riktigt skarp samt det påverkas även av att det är en mätsökarkamera. Canons 300 2,8l är rätt skaplig den med.
Jag sålde faktiskt en artikel om hur man plåtar månen med dubbelexponering till tidningen foto men det är nog ca 8 år sedan den publicerades.
Hur lång tid jag la ner? bara att dels beställa mattskivan till canon kameran o sedan märka ut markeringar på den tog lite tid. Sedan att rita upp hela filmrullar med formatet 24x65 och sedan 24x36 tog lite tid. Vid själva fotograferingen så var men tvungen att använda en svart skiva på dom bilder som det inte skulle vara någon måne på. Jag la ner ca 200 timmar men antal rullar var inte så många runt 30. Jag tog tex bilder på månen för att veta exakt rätt exponering för helmåne,nästan full,halv,skärva.

Bästa tiden att fota månen är på den mörka delen av året man vart lite av en expert av att veta vilken tid månen gick upp (det var ex nätter man ställde klockan o pallrade sig ut i ntten i minusgrader för att ta bilden på månen) Det finns sajter med tider på månens uppgång.
Visst idag med en digitalkamera så är det enkelt att kolla rätt exponering och kopiera in månen men det är lite mer sport att göra det med analog utrustning och olika kameror/format. Jag har två pärmar med fakta etc om fotningen av månen. Varje filmrulle var uppmärkt med vilket huvudmotivet skulle vara eftersom månen kanske skulle då vara på höger sida då eller som i gamla stan bilden lite längre ner i mitten. Så då var men tvungen att ha kolla på vad som var upp/ner eller vänster/höger.
Det var mycket jobb men rätt ballt när bilden satt.
Vad det gav i intäckter? En del men timpenningen var låg men kul var det.
 
Hej du Ove!
Kan du inte ta och lägga ut den här på Fotosidan i ditt galleri? Tycker att detta räcker och vill man ha en utskrift så kan man alltid ta kontakt med dig så att du kan plussa på lite till dina timmar, kanske inte mycket men i alla fall en uppskattning.

Gillar inte det här att skicka bilder till höger och vänster utan tycker att det är bättre att ta kontakt med fotografen för att köpa en utskrift. Är kanske lite gammaldags men tycker fortfarande att en bra bild avnjuts bäst placerad på en vägg.

Sedan uppskattar jag din utförliga förklaring och tycker att det är synd att sådana här tips försvinner in i den stora anonyma mängden av meddelanden på alla delforum. Kanske finns det ett behov för en separat delsida på Fotosidan för tips and tricks? En sida dit man kan anmäla intressanta foruminlägg vilka då ansvariga damer och herrar kan kontemplera över för att sedan lägga ut relevanta inlägg efter kontakt med författaren?
 
Är det någon som lyckats jämna ut exponeringen med någon sorts gråfilter?
I teorin borde det ju gå att använda ett gråfilter, antagligen smidigaste med cokin, för att mörka ner månen och på så sätt få en vettig exponering av både måne och landskap. Frågan är väl om det är för många steg för att det ska bli bra.
 
Hej du Ove!
Kan du inte ta och lägga ut den här på Fotosidan i ditt galleri? Tycker att detta räcker och vill man ha en utskrift så kan man alltid ta kontakt med dig så att du kan plussa på lite till dina timmar, kanske inte mycket men i alla fall en uppskattning.

Gillar inte det här att skicka bilder till höger och vänster utan tycker att det är bättre att ta kontakt med fotografen för att köpa en utskrift. Är kanske lite gammaldags men tycker fortfarande att en bra bild avnjuts bäst placerad på en vägg.

Sedan uppskattar jag din utförliga förklaring och tycker att det är synd att sådana här tips försvinner in i den stora anonyma mängden av meddelanden på alla delforum. Kanske finns det ett behov för en separat delsida på Fotosidan för tips and tricks? En sida dit man kan anmäla intressanta foruminlägg vilka då ansvariga damer och herrar kan kontemplera över för att sedan lägga ut relevanta inlägg efter kontakt med författaren?


Du har helt rätt. Jag lägger upp den i största möjliga storlek på fotosidan och sedan lägger jag upp lite mer kreativa speciella bilder på fotosidan som jag inte har på min riktiga hemsida. Nu ska jag åka iväg och plåta hus/lägenheter så det blir senare.
 
Är det någon som lyckats jämna ut exponeringen med någon sorts gråfilter?
I teorin borde det ju gå att använda ett gråfilter, antagligen smidigaste med cokin, för att mörka ner månen och på så sätt få en vettig exponering av både måne och landskap. Frågan är väl om det är för många steg för att det ska bli bra.

Det skiljer oftast för många steg ljus mellan bilderna. Ska du ta månen och bakgrund på samma bild så måst du fota månen innan det blir mörkt. Om du tar en bild på månen i blå timmen så har jag för mig att exponeringstiden på iso 100 låg på 1,6 sekunder. Idag när jag kör digitalt så tar jag blå timmen bilder om jag behöver stillastående motiv på högre iso som 800 då brukar tiden vara 0,3 sekunder på bl 8. Jag använder endast 800 iso om jag tex fotar en resturang i kvällsljus och inte vill ha rörelse på dom som sitter där.
När jag körde analogt körde jag alltid kodak 100vs, innan körde jag velvia 50 men tyckte faktiskt bättre om kodak den var bättre allround och hade härliga färger ändå.
Om du tex fotar månen när det är mörkt på himmlen så ligger tiden om jag inte minns fel på 1/60 på f5,6 om du kör iso 100. Jag kan kolla upp det senare för jag har dom exakta tiderna nerskrivna.
Jag ha sett bilder med månen o bakgrundsbild tagen på samma bild med skaplig teckning på månen men den är tagen tidigare när himmlen är ljusblå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.