Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Om shift objektiv 28mm eller 35 mm
- Trådstartare Kalle.b
- Start datum
steinick
Aktiv medlem
Det vanligaste användningsområdet är nog för restitution, dvs att undvika störtande linjer som beror på att man lutar kameran bakåt.
Det viktigaste att tänka på är att mäta ljuset innan man skiftar om man mäter genom objektivet. Annars är det bara lite långsammare än vanligt. Jag hade tidigare ett Canon TS 35 mm och det saknade bländarautomatik, dvs man fokuserade med full bländaröppning och mätte ljuset nerbländat. För att utnyttja objektivets möjligheter bör man använda vattenpass så att filmplanet verkligen är lodrätt. Nu har jag en Hasselblad FlexBody (som fungerar på samma sätt) och där finns vattenpass inbyggt.
Det viktigaste att tänka på är att mäta ljuset innan man skiftar om man mäter genom objektivet. Annars är det bara lite långsammare än vanligt. Jag hade tidigare ett Canon TS 35 mm och det saknade bländarautomatik, dvs man fokuserade med full bländaröppning och mätte ljuset nerbländat. För att utnyttja objektivets möjligheter bör man använda vattenpass så att filmplanet verkligen är lodrätt. Nu har jag en Hasselblad FlexBody (som fungerar på samma sätt) och där finns vattenpass inbyggt.