Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Lade märke till en sak i Digitalfoto för alla nr8 2008 där pentax K20D fick sämst resultat i dammborttagningssystemet i test mellan dom olika märkena,men i nästa nummer nr9 2008 fick Pentax K20D i ett fristående test helt plötsligt marknadens bästa dammborttagningsfunktion där det stod att "här har dom andra märkena något att lära" Verkar som att dom här tidningarna alltid klassar ut
Pentax medvetet så fort det görs jämförelser mellam kameror.Min egen kamera (K200d)
kunde inte rekomenderas i Digitalfoto för alla men tiningen FOTO gav den mycket bra betyg.Man blir som sagt lite förundrad när man läser tester i dessa tidningar där
olika tidningar ger samma kameror olika resultat,men alltid sämst i test när det gäller Pentax ! m.v.h. mycket nöjd Pentaxägare
 
Hur tycker du själv att det fungerar. Det är ju det som räknas.
Förmodligen har olika system olika effektivitet för olika sorters smuts (miljö) så direkta jämförelser kan kanske vara missvisande.

Men tycker du det fungerar för dig så är det OK oavsett vad tidnigar skriver. Det är trots allt bara människor som testar med olika tyckanden, tänkanden och felkällor som kan smyga sig in.

lm
 
Tidningen Digitalfoto är lika seriös som Kalle Anka.
Deras s.k. experter kallar t.ex. Pentax och Olympus för
nya märken på marknaden.De har funnits innan de flesta
andra märken och har haft bland de bästa objektiven i snart 50 år!
Om man har lite kunskap så vet man om detta,men av den varan är det
förvånansvärt ofta klent i Fototidningsbranschen.
Hos vissa "experter" existerar bara C-n och N-n för att
de är de största=bästa enligt dem.
 
Har faktiskt sagt upp min prenumeration på den skitblaskan just av den anledningen. För det första känns det som om endast en promille av artiklarna är skriven i sverige, allt är översättningar och adaptioner. Föga orginellt.
Och för det andra har vi det faktum att dom är så märkespartiska att dom omöjligen kan ge något annat än de två större märkena bra betyg. Vilket man skiter totalt i nu i efterhand då man fattat att deras sk tester bara utgår från c och n.

Jag minns ett normaloptiktest där man testat gluggar som alla var i prisklassen 3000-5000 kr. Förutom Pentax då, där hade man valt att testa SMC-DA 18-55 som är en (om än bra) medföljande kitglugg mot bla Sigma 18-50/2.8. Fräscht.
 
Har faktiskt sagt upp min prenumeration på den skitblaskan just av den anledningen. För det första känns det som om endast en promille av artiklarna är skriven i sverige, allt är översättningar och adaptioner. Föga orginellt.
Och för det andra har vi det faktum att dom är så märkespartiska att dom omöjligen kan ge något annat än de två större märkena bra betyg. Vilket man skiter totalt i nu i efterhand då man fattat att deras sk tester bara utgår från c och n.

Jag minns ett normaloptiktest där man testat gluggar som alla var i prisklassen 3000-5000 kr. Förutom Pentax då, där hade man valt att testa SMC-DA 18-55 som är en (om än bra) medföljande kitglugg mot bla Sigma 18-50/2.8. Fräscht.

Här är en till som sagt upp prenumerationen av Digitalfoto. Förutbestämda slutsatser och tydligt subjektiva uppfattningar i testerna.
Exempelvis:
En av de reglage jag använder ofta, av och på skakreduceringen, var enl Digitalfoto i K20-testen en onödig knapp vars funktion kunde ligga i menyn enl tidningen. En fullständigt onödig gnällig kommentar. När får man för mycket direktkontroll?
Varje gång jag har ett bra stöd för kamerann (K100 Super) vid användning av teleobjektiv som jag ofta använder, så kopplar jag bort funktionen och får bättre resultat. Har jag inget bra stöd så kopplar jag in.

Uffe
 
Det verkar som om dom skriver först och tänker sen,,,,, undrar om dom gör likadant på toa,,,, torkar sig först och skiter sen!!!
 
Digitalfoto för alla klagar fortfarande på att Pentax inte har en direktknapp för iso-omställning. Man undrar om dom kommer att upptäcka isoknappen på nya Pentax K-m(det står iso på den) ?
 
Hej igen ! har haft min K200D i tre månader och efter flitigt bytande av objektiven
uppvisar sensorn inga tecken på damm och inget syns heller på bilderna.Har inte ens kört dammbortagningssytemet nån gång ! Kan bara ge det högsta betyg ! Likaså objektiven som medföljde 18-55 och 50-200, upplever dom skarpare än dom jag hade på
den Nikon D40 (18-55 och 55-200VR) jag hade innan,+snyggare bokeh.Sedan tycker jag att autofokusen både är snabb och pålitlig och inte slö och långsam som alla
tidningarna tycker.Tidningen FOTO gav Pentax 50-200 ingen som helst kommentar men
Samsungs variant var utsmyckad med en stor stjärna och "Mycket prisvärd" det är ju samma objektiv ! Köper inte dom här tidningarna längre och det var tur att vi har fått en riktig fototidning nu ( FOTOSIDAN) MVH Jonas !
 
Jag prenumererade tidigare på Digitalfoto för alla.
Men slutade pga alla rena falektigheter de skrev och okunniga testare. De är även mycket negativt inställda till Pentax.

De klagade på en kamera som de skrev tog bra bilden men objektivet de testade med gillade de inte. De gav kameran låga poäng för objektivet var kasst, men hade inte mycket negativt att säga om kameran.

Håller med om att det är en riktig Kalle Anka tidning, passar okunniga fotografer för de förklarar ofta grundligt. Men så fort det är över nybörjarnivå har de ingen koll alls.
 
Många testresultat bygger bara på antaganden. En helt ny kamera kan få dåliga betyg på kvalitetskänsla men de vet inte ett skvatt om hur hållbar den är. Hur skulle de kunna veta det? Dammbortagninen då! Har testarna kastat in damm i kameran och sett hur lätt det försvinner? Nej knappast, det bygger också bara på antagande. Inom bilindustrin är det lika dant. Testerna bygger mycket på tro och antaganden där också.
 
Hej igen ! har haft min K200D i tre månader Tidningen FOTO gav Pentax 50-200 ingen som helst kommentar men
Samsungs variant var utsmyckad med en stor stjärna och "Mycket prisvärd" det är ju samma objektiv ! Köper inte dom här tidningarna längre och det var tur att vi har fått en riktig fototidning nu ( FOTOSIDAN) MVH Jonas !

Foto litar jag på mer. Tror skillanden i deras Pentax vs. Samsung 50-200 visar lika mycket på variationer från fabriken än testets tillförlitlighet.

Ja, det var nästan lite befriande att läsa en tidning som inte hade ett enda test utan fokuserar på det kreativa skapandet :)
 
Foto litar jag på mer. Tror skillanden i deras Pentax vs. Samsung 50-200 visar lika mycket på variationer från fabriken än testets tillförlitlighet.
Jag misstänker att anledningen till att Samsungs 50-200mm objektiv ansågs mycket mer prisvärt än pentax objektiv var att Samsung sålde sitt objktiv till halva priset jämför med Pentax.

Men på senare tid har Pentax sänkt priset och Samsung höjt priset så nu går det att köpa Pentax objektiv billigare än Samsungs.
 
Kalle Anka är (...var på min tid...) en bra mycket bättre tidning än Digitalfoto Für Alle någonsin kan drömma om att bli. ;)
 
Oj, nu skäms jag för att jag ibland köper DigitalFoto. :-(

Fast även om jag är nybörjare har till och med jag märkt att det inte direkt är någon hög nivå på den tidningen.
Vilken fototidning rekommenderar ni?
 
Oj, nu skäms jag för att jag ibland köper DigitalFoto. :-(

Fast även om jag är nybörjare har till och med jag märkt att det inte direkt är någon hög nivå på den tidningen.
Vilken fototidning rekommenderar ni?

"DigitalFoto" och "Digitalfoto för alla" är inte samma tidning.
DigitalFoto är en svensk översättning av DigitalCamera, har en del eget svenskt material dock.

Följande tre tidningar :
http://www.digitalfotoforalla.se/
http://www.firstfoto.se/
http://www.dcmag.co.uk/
 
"DigitalFoto" och "Digitalfoto för alla" är inte samma tidning.
DigitalFoto är en svensk översättning av DigitalCamera, har en del eget svenskt material dock.

Följande tre tidningar :
http://www.digitalfotoforalla.se/
http://www.firstfoto.se/
http://www.dcmag.co.uk/


Oj, vad skönt att jag köper en seriös tidning. ;-)

Tack för att du redde ut detta åt mig. Dock kan jag tycka att även DigitalFoto blir lite KalleAnka ibland. Det är väldigt många artiklar som återkommer kring samma tema, typ "Vad är HDR" eller "Gör om dina bilder till svartvitt". Inte så mycket variation med andra ord.
Kan även tycka att testerna är lite förenklade och ibland påpekar på mindre viktiga detaljer.

PS. Många tidningar med namnet DigitalFoto så en idé är kanske att starta en "DigitalFoto för alla andra". :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.