** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni inte tröttnat på utrustningsfrågor..

Produkter
(logga in för att koppla)
bit_chris skrev:
Hur vet man om olika märken är kompatibla med annan blixtutrustning? Det är så sällan det står när jag man läser om dom. Eller så är jag halvt blind.
Ingen aning. Jag har bara fått för mig det. Jag har inte undersökt saken närmare då jag redan är fast i Profoto-träsket.

En konkret sak jag irriterat mig på hos några billigare blixtar (tror det var någon Interfit-modell) var den långa uppladdningstiden. När jag skulle knäppa nästa ruta blev det helt enkelt ingen blixt :-(. Trist eftersom det perfekta ansiktsuttrycket självklart dök upp just då! Kan vara värt att kolla upp på de tilltänkta blixtarna.
// micke

Elinchromes soft- och octaboxar funkar bäst i en relativt stillastående studiomiljö. Ska du ut å flänga på locations å packa ner å upp Elinchrome kan du räkna med att materialet rivs sönder som papper efter ett tag. Deras berömda 44cm-bikaka kan man inte nudda med mer än 5 grams tryck, då pajjar man bikakemönstret direkt. Staniolkvalitet.

clavicl skrev:
Deras berömda 44cm-bikaka kan man inte nudda med mer än 5 grams tryck, då pajjar man bikakemönstret direkt. Staniolkvalitet.

Ligger mycket i det!
Jag köpte en gång ett elin-raster för att spara lite pengar. Blev lika besviken som David B och skickade tillbaka det direkt och köpte orginal profoto som det ska vara (tål att tryckas rejält på). Ibland tror man inte på att det är så mycket skillnad i kvalitet mellan små-tillbehören, men det var ytterligare ett bevis för att man får precis vad man betalar för. Det gäller tydligen varenda liten pryl!

mvh /Peter

Där ser man. Jag som tänkte köpa några raster från Elinchrom istället för de dyrare Profoto-rastren. Det gamla rastret börjar bli slitet efter 20 års flitig användning.

PerFogelberg skrev:
Där ser man. Jag som tänkte köpa några raster från Elinchrom istället för de dyrare Profoto-rastren. Det gamla rastret börjar bli slitet efter 20 års flitig användning.

Ohhh... Don´t do it!
Har du, precis som jag, kört uteslutande med Pro, så försök inte spara pengar på piratkopior.... =o) Usch vad besviken man blir. Det är inte värt det.

Vad har du för rasterhållare till Pro? Kör du med 7"-reflektorn eller raster/filterhållaren? De små standard elin-filtern passar inte i raster/filterhållaren. (lätt att missa det om man inte är uppmärksam - jag gjorde det)

Mvh /Peter

Jag har 7"-reflektorn. Jag funderar på att köpa raster- och filterhållaren.

Det bästa med Profoto är tillbehörskatalogen plus att man kan hyra dyrare grejer på YFO eller Procenter. Profoto har även bra service vilket jag har uppskattat då något har hänt. Huruvida servicen är för övriga leverantörer låter jag vara osagt.

Så... Nu har Elinchrom-, Bowens- och Profoto-älskarna lovordat sitt eget.

Som Mikael sade så tycker jag att man ska titta på blixtarnas uppladdningstid. Är den för lång händer det lätt att man missar bilder. En sekund kan kännas som en evighet ibland.

PerFogelberg skrev:
Jag har 7"-reflektorn. Jag funderar på att köpa raster- och filterhållaren.

Kan verkligen rekommendera den! Rastren som du använder i den filterhållaren är av kvalitet som du inte kunnat drömma om! Den kostar - men håller! För att inte tala om den inbyggda filterhållaren där du vanligtvis sätter en diffusor för att undvika rastermönster. Här kan du istället montera färgfilter och få riktigt snygga effekter. Köp! =o)

PerFogelberg skrev:
Det bästa med Profoto är tillbehörskatalogen plus att man kan hyra dyrare grejer på YFO eller Procenter. Profoto har även bra service vilket jag har uppskattat då något har hänt.

Exakt! Snacka om snabb service! Dessutom aldrig några problem med ersättningsaggregat då man servar ett annat... Men det är ju servicen man betalar för också.

Mvh /Peter

Jag har börjat sammanställa en överblick på blixtkit av alla märken som Per nämnde (Bowens, Broncolor, Elinchrom, Hensel, Multiblitz och Profoto) men jag det är några frågor som dyker upp.

Det används tre benämningar som jag inte riktigt får ihop kopplingen med.

Guide number
f-stop
f-stop spännvid

Hur hänger dessa benämningar ihop? och vad skiljer dom?

T.ex.
Bowens Gemini 500ws har ett Guidenummer på 82
Elinchrom D-lite 400ws skriver 45,3 f-stop och 5 f-stop spännvid.

Senast ändrad:
De viktigaste egenskaperna hos en studioblixt enligt mig är:

- Effektomfånget. Dvs hur många bländarsteg stort det är. Helst 5 bländarsteg eller mer.
- Uppladdningstiden. Allt över en sekund går bort. Observera att uppladdningstiden förkortas vid lägre effektuttag. Det är sällan jag kör blixtarna på full effekt.

Vilket ledtal en blixt får beror mycket på vad man har satt på för reflektor.

Jag tittar ofta efter den minsta effekten en blixt kan producera. Speciellt med digitalkameror är detta viktigt.

Går det att räkna ut effektomfånget utifrån guidenumret eller f-stop värdet som blixttillverkaren skriver i sina broschyrer?

T.ex.
Elinchrom D-lite 400Ws har 45,3 f-stop och 5 f-stop effektomfång. Effektinställningen är 1/1 till 1/10.

Kan man använda sig av effektinställningen för att räkna ut effektomfånget?

En annan sak som förvirrar mig lite.. Är ledtal samma sak som Guide nummer? Eller det f-stop värde blixttillverkarna specificerar?

Guidenumber är detsamma som Ledtal och är svårt att använda på studioblixtar då de varierar en hel del beroende på vilken modifierare (Reflektor/Kon/Paraply mm) du har monterat på huvudet.

Siffrorna du skrev gäller för en specifik reflektor och ett bestämt avstånd.

Om vi förutsätter att de använder 90 graders paraplyreflektorn och avståndet en meter så får man fram ett bländarvärde, i detta fall 45,3.

Blixten kan justeras i 1/10-dels steg över 5 bländarsteg. Minsta effekten blir då bländare 45.3 - 5 hela steg = bländare 8 på samma avstånd.

För effektomfånget så är det bara att halvera nWS för varje bländarsteg.

400WS Full effekt (5.0 på kontrollpanelen)
200WS -1 steg (4.0 på kontrollpanelen)
100WS -2 (3.0)
50WS -3 (2.0)
25WS -4 (1.0)

Dvs. D-lite 4 har omfånget 400-25WS

Tack! Det blev lite klarare i knoppen nu med effektomfånget och stegen för bländaren.

Ibland kopplar inte engelska översättningen in märker jag. Guide number = Ledtal. Jag tror jag måste skaffa en nalle man kan fråga dumma frågor innan man gör det offentligt :)

Finns inga som helst dumma frågor här!
Är ju jättebra att du frågar så det blir klarhet och du kan sova på nätterna.. =o)

Hoppas att du hittar ett paket som passar dig perfekt!
Kolla in alla tillverkares "startkit" Det brukar vara en bra och prisvärd början att bygga upp sin utrustning utifrån. Oavsett fabrikat. Så vet jag att många har gjort...

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar