Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni inte tröttnat på utrustningsfrågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

bit_chris

Medlem
Ja, som rubriken beskriver det har jag lite funderingar runt studioutrustning. Budgeten ligger runt 12000-15000 (kan utökas). Jag är färsk inom studiofotografering men tanken är att fotografera helporträtt med high-key bakgrund.

Den stora frågan är hur många blixar kommer jag att behöva och hur stora soft- octaboxar krävs det för att belysa modellen?

En annan fråga är hur effekt rekommenderas? Räcker det med 250-300 för bakgrunden och 500 för modell ljus? Eller 300 rakt av?

Just nu funderar jag på 5 blixar (vilket troligtvis är mer än tillräckligt). Två för bakgrund, tre för modellen inkl. ljussättning för håret. Två 100 cm softboxar eller en octabox och en softbox. Sist en snott eller honeycomb för hår.

Ska jag sikta på mindre ljus och en större reflektor? Aschh.. Herrans massa funderingar.. Vill gärna ha några riktlinjer från någon mer erfaren. Lyssnar på alla råd!
 
En liten stilla fundering bara...

Varför satsa så hårt från starten ? Två blixtar räcker mer än väl till att börja med.

Jag har ingen uppfattning om dig varken som fotograf eller människa, men för att bli en bra modellfotograf krävs att man kan få kontakt med den man fotograferar på ett mycket direkt och förtroendegivande sätt för att denne skall kunna prestera bra bilder.

Jag hoppas verkligen att du provat på modellfotografering en hel del innan du investerar i denna omfattning eftersom du annars kommer att stå med tom plånbok och utan Bilden.

Mitt råd är att lära dig ta bra studioporträtt UTAN all utrustning först för att se att detta verkligen är något som du ska satsa på. K

öp ett av de startpaket som finns med typ två 300 blixtar och ett par paraplyer samt stativ. Får du inte bra bilder med dessa så är det inte utrustning du saknar.

Lycka till

Edit: Ett vackert namn har du iaf :)
 
Ja, du har en bra poäng, jag borde börja med en liten utrustning och skaffa erfarenhet i studio. Men jag söker ändå råd från någon med erfarenhet.

Vi kan börja med effekten på blixarna. Vad ska jag börja med? 300 watt eller 500 watt? Hur bedömmer man skillnaden mellan effekt och användbarhet?

Även om jag inte i dagsläget kan säga att jag är en erfaren fotograf måste jag utgå ifrån att jag ska bättre och därefter skaffa utrustning som jag kan växa med.

Tillägg: Oja, gillar namnen :)
 
En viktig fråga att besvara är hur stor din tilltänkta studio är.

I de flesta fallen när folk börjar med porträttfotografering har de ingen dedikerad studio utan håller till i vardagsrum eller liknande som är ganska små.

Problemet brukar då vara hur lågt man kan kan ställa blixtarnas effekt och inte att de inte räcker till.

Jag arbetar själv i permanent studio på ca 40 kvm vilket är ganska litet och jag har två 300 och en 500 blixt och det är sällan någon av dem behöver gå på mer än 75% .

Oavsett vilken blixt du köper så se till att den är steglöst reglerbar i effekt
 
Stoffe69 skrev:
En viktig fråga att besvara är hur stor din tilltänkta studio är.

Jag arbetar själv i permanent studio på ca 40 kvm vilket är ganska litet och jag har två 300 och en 500 blixt och det är sällan någon av dem behöver gå på mer än 75% .

Oavsett vilken blixt du köper så se till att den är steglöst reglerbar i effekt

Det är ungefär samma utrymme jag jobbar med så skaffar jag liknande utrustning ska det inte vara något problem. Vilket märke har du på blixtarna? Vilken kringutrustning använder du? Jag har tittat på kaffebrus blixar, och vad jag läst i forumet verkar det vara en bra start för mig i början.
 
Jag har två Interfit 150i med paraply samt en Pro-40 från Profoto med softbox från Kaffebrus.

Använder dessutom den trådlösa sändaren han säljer, men det känns som den ibland inte riktigt hänger med.

Ett tillbehör att rekommendera är också en hållare till reflexskärmen så att man kan få den exakt där man vill.

Som permanent bakgrund har jag helt enkelt ett plastgolv som jag vänt upp och ner på och monterat på väggen se att den går över både hörnet mellan vägg och tak samt mellan vägg och golv och vidare några meter ut på golvet. På så sätt har jag ju lurat fram en "oändlig" takhöjd.
Mattan är sen målad med matt vit takfärg som kostar typ ingenting och när den blir solkig så målar jag helt enkelt om den. Denna fond är ca 25 kvm och det räcker i de flesta fall.

Till de tillfällen jag behöver kunna frilägga modellen enkelt använder jag en illgrön tygbakgrund och när så behövs en motsvarande svart.


Shoot on !
 
... och nu undrar alla vem som blir den första icke-Kristof(f)er som vågar sig på att skriva något i denna tråd. Jo, det blev minsann jag. :)

Tyvärr blir inlägget precis så här OT, eftersom jag inte har några relaterade frågor att ställa just nu.
 
Tack för råden! Har en ganska bra bild på vad jag ska börja med. Ska titta igen kaffebrus en gång till och beställa. Såg senast att det var ganska lång leveranstid på blixtpaketen. När jag får grejerna och riggat ska jag lägga upp några bilder.
 
personligen hade jag inte gått med kaffebrus men istället investerat det lilla extra och köpt kanske 2 elinchrom 400 i en set, eller ännu billigare 2 elinchrome d-lite 400, sen lagt några hundringar till kaffe brus för deras radio sändare för sync kablar är tillverkade av djävlen själv. vilket av dem här hamnar inom din budget så gör din egna reflexskärmar-sorted!
 
Skulle jag börja köpa grejer från början hade jag valt ett system som går att bygga ut. På så sätt är Elinchrom D-Lite-serien ett bra val eftersom det är kompatibelt med de mer avancerade blixtarna.

Hur starka blixtar beror lite på hur stor studio man ha. Det skadar inte att ha blixtar med olika effekt. Många gånger är blixtarna för starka då de inte kan regleras tillräckligt långt ner. Kolla först vilket som är den lägsta effekten.

Mitt första tips är D-Lite 2.
 
Sen är frågan i vilken omfattning du ska fotografera och använda studion.... Är det för mindre hobbybruk eller ser du dig själv i ett yrkesutövande i framtiden?

Detta tycker jag är en av de största avgörande faktorerna inför val av utrustning.

Precis som Per skriver så vill jag understryka hur viktigt det är att du har ett system att växa i.. alltså tillbehörsutbudet. Service, reservdelar och support ska inte heller underskattas! Om du behöver hyra kompletterande utrustning kan detta också vara en faktor att ta i beaktning.

Tänk också på att blixtarna bara är en del i utrustningen. Bra stativ och kringutrustning är också en viktig del där man definitivt får vad man betalar för.

Lycka till!
Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Sen är frågan i vilken omfattning du ska fotografera och använda studion.... Är det för mindre hobbybruk eller ser du dig själv i ett yrkesutövande i framtiden?

Detta tycker jag är en av de största avgörande faktorerna inför val av utrustning.

Precis som Per skriver så vill jag understryka hur viktigt det är att du har ett system att växa i.. alltså tillbehörsutbudet. Service, reservdelar och support ska inte heller underskattas! Om du behöver hyra kompletterande utrustning kan detta också vara en faktor att ta i beaktning.

Tänk också på att blixtarna bara är en del i utrustningen. Bra stativ och kringutrustning är också en viktig del där man definitivt får vad man betalar för.

Nu i början är det för att jag ska lära mig hantera blixtutrustning. Jag har en webbyrå och utför ibland produktfotografering och vet att vissa kunden är intresserade av porträtt så det finns ett kommersiellt syfte men inte på en högre nivå just nu. Det återstår att se om det finns en talang och hur lång den sträcker sig.

Jag jag förstår vad du menar men tillbehör och övrig utrustning, och jag är inne på samma linje. Vad är en snickare utan en bra hammare och ett verktygsbälte. Det jag helst vill kunna fotografera är porträtt med en vit isolerad bakgrund, och då behöver jag fler än två blixtar vilket gör kalaset aningen dyrare.

Det första jag måste göra är att undersöka vilka tillbehör som passar till vilka blixtar. Vet ni av någon bra hemsida som täcker det?
 
Det känns som att du ska titta på elinchrom´s blixtar. De har ett stort utbud från enklare blixtar till avancerad yrkesutrustning. Det bästa är att tillbehören är många och passar samtliga modeller.

Profoto känns nog lite overkill för ditt ändamål, även om kvalitén är outstanding och blixtarna är branschstandard. Billiga importblixtar ska du nog inte tänka på.

Kolla in aifo´s hemsida. De säljer elinchrom och dess tillbehör. Beställ lite broschyrer och sätt dig in i vilka tillbehör som du kan tänkas ha mest nytta av.

Kvalitet lönar sig alltid i längden och behåller ett högre andrahandsvärde.

Det är mina synpunkter.

mvh /Peter
 
Det är bra med två lampor för att göra bakgrunden vit. Själv använder jag mig bara av en lampa för samma ändamål.

Jag förstår inte varför du behöver två softbox. Köp en ordentligt stor istället. Genom att maska av hörnen får du en åttakantig form.

Jag väljer bikakeraster framför en strut som hårljus. Rastret är mer universellt.

Med 4 lampor kommer man långt. Själv har jag bara 3 och klarar mig bra.

Lampan i min softbox har separat generatordel. Det är en fördel om lampan sitter svårtillgängligt inne i softboxen.
 
Tycker att du ska satsa på något bättre än kaffebrus. Alla Elin-älskare har väl sagt sitt nu ;) . Kika även på Bowens Esprit Gemini, särskilt om du även vill komma ut på location för en rimlig penning. Jag har tagit de flesta av mina bilder med TVÅ skallar. Vill gärna ha en tredje, men tror att det var bra att börja med två. Ett tips, satsa på kvalitet...man ångrar sig dessvärre ofta annars lite för sent.
 
Peter skrev:
Kvalitet lönar sig alltid i längden och behåller ett högre andrahandsvärde.

Jag håller med dig peter, det lönar sig i längden. Det jag försöker avväga är om min nivå av professionalism är värd de extra pengarna nu i början.


PerFogelberg skrev:
Det är bra med två lampor för att göra bakgrunden vit. Själv använder jag mig bara av en lampa för samma ändamål.

Jag förstår inte varför du behöver två softbox. Köp en ordentligt stor istället. Genom att maska av hörnen får du en åttakantig form.

Jag väljer bikakeraster framför en strut som hårljus. Rastret är mer universellt.

Med 4 lampor kommer man långt. Själv har jag bara 3 och klarar mig bra.

Lampan i min softbox har separat generatordel. Det är en fördel om lampan sitter svårtillgängligt inne i softboxen.

Tack för dina råd, jag har tittat på elinchrom och beställt en katalog från Aifo. Jag har köpt en Lastolite Cubelite av dom förrut och dom är bra att göra med.

En fråga som dök upp i mitt huvud när jag tittade på tillbehör var den otroliga prisskillnaden mellan softboxarna och octaboxarn. Är kvalitén så avsevärt mycket bättre att det måste skilja mer än 7000 på en 195 cm octabox från elinchrom och en 170 cm från kaffebrus? Om det än en stor skillnad, vad utgör den skillnaden? Tyget? Jämnheten i ljuset? Monteringen?

En sidofråga. Hur gör du för att isolera porträtt med en lampa?
 
Angående kvalitet i softboxar och andra tillbehör - Du får alltid vad du betalar för, men frågan är om du kommer utnyttja det.

Det är en avsevärd skillnad softboxar emellan. Ljuset kanske går att få likvärdigt i de flesta fall, men kvalitet i material, tyg, upphängning osv varierar med prislappen. Känn på en softbox från Profoto, så förstår du vad jag menar. =o)

Bra kvalitet är viktigt om du ska montera upp/ner prylarna ofta eller helt enkelt använda dem flitigt. Ska du ha en uppsättning ståendes som du aldrig monterar ner, så kan du klara dig med enklare saker eftersom monteringstid och känsla inte spelar lika stor roll då.

Jag skulle rekommendera dig att åka till en butik eller gå på en mässa där du själv kan jämföra kvalitet och känsla i prylarna.

Tänk noga igenom ditt köp bara. Fokusera inte på utrustning i kvantitet. Det tar tid och kostar att bygga upp en bra studioutrustning som du kan ha långsiktig nytta av.

Ett bra alternativ är att låna en utrustning om du känner nån som har lite prylar... Det ger dig en bild av hur det fungerar och vad du kanske har behov av.

Mvh /Peter
 
Det finns ett antal tillverkare av kvalitetsblixtar. De mest kända tillverkarna i sverige är: Bowens, Broncolor, Elinchrom, Hensel, Multiblitz och Profoto.

Till dessa kan man köpa softboxar från ett antal företag. Exempelvis: Chimera, Proflex m.fl.

Utöver ovan nämnda tillverkare finns det andra tillverkare som har valt att göra utrustning som är kompatibelt med något känt fabrikat. Jag har för mig att Kaffebrus är kompatibelt med Bowens eller Broncolor.
 
peter_wahlström skrev:
Jag skulle rekommendera dig att åka till en butik eller gå på en mässa där du själv kan jämföra kvalitet och känsla i prylarna.

Det är en väldigt bra idé, jag måste ta mig tid att besöka en fotoaffär som har lite utrustning. Där jag bor finns det en expert butik som är på 20 kvm. Det är närmaste man kan komma. Inte så man hoppar av försjusning.


PerFogelberg skrev:
Det finns ett antal tillverkare av kvalitetsblixtar. De mest kända tillverkarna i sverige är: Bowens, Broncolor, Elinchrom, Hensel, Multiblitz och Profoto.

Till dessa kan man köpa softboxar från ett antal företag. Exempelvis: Chimera, Proflex m.fl.

Utöver ovan nämnda tillverkare finns det andra tillverkare som har valt att göra utrustning som är kompatibelt med något känt fabrikat. Jag har för mig att Kaffebrus är kompatibelt med Bowens eller Broncolor.

Hur vet man om olika märken är kompatibla med annan blixtutrustning? Det är så sällan det står när jag man läser om dom. Eller så är jag halvt blind.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.