Annons

Om ni fick välja fågelfotoställe

Produkter
(logga in för att koppla)
Stora Karlsö

Min åsikt är att Ottenby är Sveriges främsta fågellokal. Det är dock inte samma sak som Sveriges bästa fågelfotolokal. Allt beror ju på vad och hur man vill plåta, men generellt är det alldeles för många skådare på Udden för att det ur fågelfotosynpunkt ska vara bra. Detta betyder inte att man inte kan få roliga bilder på fåglar nere på södra Öland, för det kan man, men det är definitivt svårare under högsäsong.

Jag tycker nog Gotland borde locka fågelfotografen mer än Öland, eftersom där är man oftast ensam om fåglarna.

// Daniel

Som boende i Visby måste jag ju slå ett slag för Gotland och då kanske speciellt Stora Karlsö med både fågelberg och goda chanser att komma nära sångare och andra småfåglar. Dessutom verkar ön vara något av en magnet för rariteter.

/Tobbe

Jag kan inte mycket om södra udden, men "ströva omkring på ängarna" känns avlägset för mig, jag tycker det verkar vara fågelskyddsområde allting... Var och när får man ströva runt??

Är typ de östra delarna som är skyddade mellan 1april till 31 augusti. Väster om vägen och norra lunden kommer du åt året runt. I norra lunden behöver du garanterat inte trängas.

Kolla på kartan så ser du bättre
http://www2.lansstyrelsen.se/kalmar...reservat/morbylanga/ottenby/OttenbyFolder.pdf

Sen har du ju gömslet i vassen vid Krankesjön som inte är så långt från dig.

Perfekt ställe

Varför inte Galápagosöarna?
Fåglar som knappt vet vad en människa är för något, än mindre en kamera. Varmed de uppträder där efter.
Stor chans att fånga något på bild, som absolut Inte finns någon annan stans i världen.
Finns pingviner att fota, utan att det är så förbenat kallt. ;-)
För att inte tala om alla andra endemiska arter.
Det tycker jag vore häftigt!
/Björn

Håller HELT med detta råd, fast jag skulle uttrycka det 180 grader tvärtom. Fåglarna på Galapagos är så vana vid människor att dom vet vad människor är och tror att människan är en god varlese som de inte behöver oroa sig över, vilket dom inte behöver där heller. Dom kan ligga mitt på stigarna och du blir tvungen att kliva över dom eftersom dom flyttar sig inte :)
Har du inte rejäl fotoutrustning så är detta det perfekta stället där du tom kan få bra fågelbilder med små fotomedel.

Förutom det så har du bland världens bästa hajdyk ställen runt Galapagos, + andra havslevande djur. Du har nog största ansamlingen av hammarhajar här.
Jag själv har planer på att fågelfota på Galapagos men framförallt dyka bland hammarhajarna vilket är en rejäl upplevelse, dock tungt och tufft med de otroliga strömmarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar