Annons

Om man ska byta från Lightroom classic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Darktable, Gimp, Rawtherapee !? Skall i ärlighetens namn nämna att jag själv använder Lr 6.14 (standalone), men jag har ovan nämnda open source program installerade (även om jag inte använder dom, ännu).

Oaktat vilket är dessa open source program synnerligen kompetenta.

Det beror naturligtvis på vilka behov, krav och förväntningar man har. Själv är jag mycket nöjd med digiKam (www.digikam.org). Jag använder även GIMP, men snarare som ett alternativ till Photoshop än till Lightroom. Både digiKam och GIMP är fri och öppen programvara. Dessutom gratis.

spontant känns Darktable närmare då det är uppbyggt på ett liknande sätt som Lr och därför känns mer bekant.
Det låter rimligt. Jag har också prövat darktable men tyckte att det var lite mindre intuitivt och svårare att komma igång med jämfört med digiKam. Men om darktable och Lightroom är uppbyggda på ungefär samma sätt så är det ju helt rimligt att tröskeln blir lägre om man växlar mellan dem. Jag har inte använt Lightroom.

Det som avgjorde mitt val var dock inte inlärningströskeln utan den inbyggda DNG-konverteraren i digiKam. Jag hade köpt en ny kamera vars RAW-filer (.cr3) inte gick att öppna i darktable, eller i särskilt många andra program heller för den delen, på den tiden (det fungerar nu). Visst kunde man köra en extern konvertering till DNG, men det var bekvämt att det var inbyggt i digiKam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar