Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om Lumix Extended Optical Zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Görant skrev:
Ser att den finessen finns på FZ30, FX9, LX1, LS2, LZ3 och LZ5.
Är på väg mot en FX9 nu - men vad är extended optical zoom värt? Själva Panasonic kan knappt förklara, se

http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fx9_8/shooting_functions.html

men ideén är nog att optiskt belysa en mindre del av chipet för zoom - nog så smart! Jämfört med att bara klippa ut en (ljussvagare) del digitalt.

Det där vill jag ha "belyst".
"Ni som vet"?
Göran

Uh, det är väl bara en vanlig "crop"? Precis som att ta en 6Mpixelbild in i bildbehandling och klippa ut en 3Mpixeldel?
 
Har svårt att tro att Panasonic lägger ner så mycket jobb på detta om det bara skulle motsvara en enkel "crop". Dom går ner i upplösning till 3MB och ändrar optiken! - behåller därmed ljusstyrkan antar jag?
Finns en del FZ30-fantaster här på siten - vore kul att höra vad dom säger...
Annars får jag ta och fota dels med Extended och dels croppad och lägga upp här :)
Göran
 
Det enda de lagt ner tid/jobb på är att komma på ett namn för det så att de kan marknadsföra det typ.
Samma funktion har funnits på andra kameror åxå tidigare. Jag kommer inte ihåg vilken tillverkare och modell just för tillfället, men jag har för mig att det var Olympus eller Sony.

Samma teknik används väl även på videokameror, som ofta har en 3Mpix CCD, exempelvis, men bara ger 0.3Mpix upplösning ut. Där kan man ju zooma in enormt mycket och detta bidrar såklart till att göra kvalitetsförlusten mindre.
 
Samma funktion har funnits på andra kameror åxå tidigare.
Samma teknik används väl även på videokameror,

Tolkar det som att jag inte skall avbeställa min FX9 från Pixmania (dom är lite sega faktiskt)...-att Extra optical zoom funkar ;-)

Göran
 
dumbo skrev:
Funkar gör det ju, men det är ju inte riktigt samma sak som att zooma optiskt. Det är ju ingen digital zoom i den bemärkelsen att man beskär och sedan interpolerar upp bilden till 6Mpix igen, utan bilden man får ut är ju den beskärda 3Mpix-bilden.

Det finns ju flashiga animationer och grejer som visar hur det funkar:
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/popup/ex_zoom/index.html

Som inte klarar av att visa hur det funkar egentligen tycker jag.

Grejen är inte att man "interpolerar upp" något -det är att man flyttar optiken för att belysa en mindre del av CCD:n

Tror Göran
 
På "sidan två" vixar de ju tydligt att de fortfarande bara har 12x zoom, optiskt, men använder bara en del av bildrutan.

På Steves-Digicams skriver man såhär:

"One interesting feature is the FZ30’s Extended Optical Zoom, made possible by using the center part of the 8-megapixel CCD, extends the zoom ratio beyond 12x when the resolution is decreased. For example, when shooting at 5-megapixels, the zoom ratio can be extended to 15.3x, and up to 19.1x when shooting at 3 megapixels."

Tittar du på de fullstora bilderna i denna test http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/index.shtml som handlar om just denna funktion så ser du att allting är lika stort, pixel för pixel, man har bara kapat bort det som är runtom i 5 och 3Mpix-bilderna.
I samma test kan man åxå läsa:
"If it sounds like the camera is just cropping the center of the 8MP image to do this, you're correct -- it's basically the same concept. You can do exactly the same thing in Photoshop with the same end result -- this just saves you a step."


Det går alltså bara att få denna "förlängning" när man använder 5 eller 3Mpix. Skillnaden mot "en vanlig kamera" är att om man ställer in en lägre upplösning än sensorns så skalas bilden ner från tex 6 till 3Mpix. I detta fallet gör man istället så, att eftersom man ändå kommer att kasta bort en massa pixlar så väljer man att skära bort de som sitter i kanterna istället, och då får man ett utsnitt av den stora bilden som är på 3Mpix istället.
 
"Tittar du på de fullstora bilderna i denna test http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/index.shtml som handlar om just denna funktion så ser du att allting är lika stort, pixel för pixel, man har bara kapat bort det som är runtom i 5 och 3Mpix-bilderna.
I samma test kan man åxå läsa:
"If it sounds like the camera is just cropping the center of the 8MP image to do this, you're correct -- it's basically the same concept. You can do exactly the same thing in Photoshop with the same end result -- this just saves you a step."

Vad tråkig du är. Hade hoppats på att där fanns en optisk finess.
Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.