Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om inte super8, vad då?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har ett gäng filmer med bredden 8mm som jag trodde var super8. Glad i hågen lånade jag en super8-projektor och tänkte spela upp dessa. Till min irritation så var hålet på filmspolarna mindre än axeln på projektorn. Med ny axel på plats så provade jag att ladda filmen men det gick inte! Piggarna på matningshjulen hade annat avstånd än hålen i filmen, efter två hål så missade piggarna hålen.

Är det någon som vet vad det är för format på filmen?
8mm bred och 3,8 mm cc-avstånd på hålen/bildrutorna (ca 53 st på 20 cm)
Det står 195 på filmen (och KODACHROME II SAFETY FILM)
T77606 (tror jag) är instansat i början på filmen.
Centrumhålet på filmen är 8mm i diameter.

Skulle bli väldigt glad om någon kunde bringa klarhet!

Bilagor

• filmrulle_liten.jpg
    filmrulle_liten.jpg
    94.6 KB · Visningar: 2,954
det finns ett annat format på 8mm filmen som heter dubbel åtta.
Jag tror det är lite äldre. Kan det vara något ?

Det finns projektorer som tar dubbelåtta, men också projektorer som tar bägge formaten. Jag har en sådan flerformatsprojektor med omställningsknapp, och har filmat med både det gamla dubbelåtta-formatet, och super 8, det modernare som kom 1965. Det är större perforeringshål på det äldre formatet. Det finns även ett format som heter singel 8 (Fuji) med en annan kassett, men det är kompatibelt med super 8 på projektorsidan, det är bara kassetten som sitter i kameran och filmbasen som är annorlunda.
På projektorn står det N för normalåtta, och S för superåtta.

det finns ett annat format på 8mm filmen som heter dubbel åtta.
Jag tror det är lite äldre. Kan det vara något ?
Det är med stor sannolikhet så! Superåttafilmen var verkligen 8 mm bred även vid filmingen. Dubbelåttan däremot var egentligen en 16 millimetersfilm som man efter halva filmningen vände rullen i kameran och därefter filmade resten. I samband med framkallningen kapades sedan hela 16-millimeters filmlängden på längden och skarvades ihop till en 8 -millimetersfilm. Därför stämmer bl.a. inte perforeringen.

Lägg in en bild på projektorn, eller sök på nätet på den modellen. Det kan ju teoretiskt vara så att det är projektorn som är byggd för dubbelåtta.

Instämmer i att det är en dubbel-8 det handlar om. Ett format som kom till genom att man delade 16 mm film på längden för att få fram ett billigare alternativ för amatörfilmarna.

Super-8-formatet hade samma bredd på filmen men mindre perforeringshål så att själva bildytan kunde ökas.

Skillnaden mellan single-8 och super-8 var inte enbart filmbasen och kassetten. Single-8 hade till skillnad mot super-8 tryckplattan i kamerahuset medan super-8 hade en tryckplatta i kassetten. Dessutom tillät single-8-systemet returspolning av filmen så att de gick att göra övertoningar i kameran. Super-8-systemet fick med tiden en begränsad möjlighet till en kortare returspolning genom att man utnyttjade det slack som fanns i kassetten.

Instämmer med föregående talare! Jag kände till det där med filmtryckplattan hos Singel 8. Det var ett bättre system, men Kodak behärskade marknaden med sin slarvigt konstruerade super 8, så Fuji hade inte en chans, det är den bistra sanningen.

Ja, det är "dubbelåtta". Filmen var alltså 16 mm från början, och exponerades först på ena sidan. Sedan vände man den (försiktigt i skuggan för att inte få in ljus) och körde igenom rullen från andra sidan. Efter en spännande väntan kom filmen sedan tillbaka från Kodak (i detta fall) i en gul påse. Nu var den delad (2x8) och upplindad på den gul/röda dosan. Nu var det bara(?) att redigera ihop, kanske 5-6 rullar från semestern, genom att veva filmen genom en betraktningsapparat och klippa och skarva alla små snuttar med filmcement med en liten pensel. Det var noga att dosera exakt, annars gick filmen av vid skarven eller också blev det en för tjock skarv som smällde i projektorn.

Så gick det till på farfars tid.

Du måste försöka hitta rätt projektor om du vill se dina gamla filmer. Lycka till!

Medan jag i nostalgisk utsvävning skrev mitt svar kom flera andra klargörande inlägg så nu vet du allt om dubbelåtta.

En av orsakerna varför Super-8 blev populär var att minskade performerings hålen för att få större filmyta. Min pappa har en projektor (Canon) som tar bägge formaten (Singel & Dubbel).

Något jag saknar på dagens video system är dom mycket fina färgerna som man får från film. Har själv en Canon HV-20 (HDV formatet) men även om jag kör Chinema läget så får jag inte riktigt fram dom musiga fina färgerna som man fick av Kodachrome. Färgerna känns lite video över det och då spelar jag ändå upp det på en Pioneer plasma av senaste version och bra media spelare.

Sen är Kodachrome riktigt bra arkiv beständig och själv har jag en liten filmsnutt som är framkallad 9 Augusti 1940 som fortfarande är riktigt bra i färgerna. Här en en liten screnshot från den rullen http://www.fotosidan.se/blogs/fredrikr/27964.htm

Var försiktig när du spelar upp gamla filmrullar i projektorn för det är originalet och skulle gärna rekommendera att du lämnar in dom på scannin på något företag som har en MWA film scanner. Själv har jag anlitat Uppsala bild teknik till detta.

Det finns fortfarande film att köpa till super-8 ,Singel-8 och dubbel-8 Kameror från Kodak, Fuji & Foma.

Fredrik: Är det inte dyrt att få det scannat ?
För flera år sedan kollade jag vad det skulle kosta att scanna 3 pappkassar med dubbel8. Ca 75000:- Kändes dyrt. Har det blivit billigare ?

jag har testat att filma av duken. Det funkar ! Men är ganska tråkigt om man har mycket film!
Kvaliten på en dubbel8 (eller kanske på pappas gamla projektor) är inte direkt HD så det behövs ingen stor dyr kamera för att filma av.
Ev så kan det funka med en bättre webbkamera.
Jag har filmat av i ett mörkt rum. Har inte upplevt några syncprobelm.
Eftersom kvaliten inte är den bästa på filmen så har jag inte tyckt att det är värt pengarna att scanna.

Har sett ett pris på 22kr/min
http://www.servyou.se/Smalfilm.html

Hur lång är en rulle?

En rulle är 15 meter och är drygt 3 - 3,5 minuter i 18bilder/sekunden. Finns fortfarande filmhjul och skarvtejp att köpa så du kan rulla dina filmer till större rullar. Just 90 meter rullar är rätt praktiskt att överföra för då räcker en rulle till 1 DVD skiva i AVI format (samma formtat som du får när du tankar från en DV kamera och det blir mycket smidigt när man ska redigera).

Har inte upplevt några syncprobelm.
Eftersom en dubbel 8 filmas med 16 bilder per sekend (18 för super 8) och 3-bladig bländare i projektorn kommer blinkfrekvensen på duken att bli antinen 48 eller 54. Vid videofilmning är bildhastigheten 25 bilder per sekund där varje bild visas i 50 eller 100 bilder per sekund beroende på projektor eller TV.

För att få perfekt synk måste en skanner användas och hastigheten justeras i efterföljande filmredigeringsprogram.
//Bosse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto