krfoy skrev:
Men du maxzomborszki, vad finns det för tele med bra macro-möjligheter, om det finns? Någon slags kombination är det jag söker och jag tycker att det borde finnas det. Om det inte finns, vad finns det för andra som Du rekommenderar?
Om det är bra beror på hur höga krav du har. Till exempel har Sigma ett
70-300 som man kan ställa i "makroläge" för att få kortare närgräns och kan därför komma upp i 1:2 i avbildningsskala. Många hävdar att man måste ha 1:1 för att det ska vara makro, men det är en sanning med modifikation (makro är ett lite svårdefinierbart och luddigt begrepp). Notera att det finns två varianter av detta objektiv, denna med apokromatiska linselement, och en utan. Folk brukar rekommendera den med. Tamron har även ett liknande i sitt sortiment.
Rent optiskt och kvalitetsmässigt har jag för mig att dessa ungefär motsvarar det Nikonobjektiv jag köpte som första tele, ett 70-300G, dvs inget höjdarobjektiv men det gav mig många fina bilder, speciellt med tanke på priset. Nikons dito har dock inte "makromöjligheter" och finns inte i handeln längre dessvärre.
Men detta rör sig alltså om konsumenttelezoomar, konstruerade för vanliga filmbaserade kameror, nu finns 55-200
r som "andra kitzoom" till de digitala husen. Meningen med dessa är att få samma bildvinkel som du hade med 70-300
rna på de analoga husen, men få ett kompaktare och lättare objektiv.
Hursomhelst, kan jag rekommendera dessa? Tja, för det ringa pris de ändå kostar och om man inte har jättehöga krav så är det helt ok. Jag använder mitt nu som "semesterobjektiv", lätt, billigt, och inte hela världen om det skulle hända något med det. Men med en fin kamera kanske man ska spara pengar och köpa det objektiv man verkligen vill ha.
När det gäller just makroobjektiv så har jag inte så mycket erfarenhet. Gå till biblioteket och titta på senaste numret av Tidningen FOTO (nr 7-8/2007, sommarnumret). Där finns en test av makroobjektiv och de har givit flera i de lägre prisklasserna utmärkelsen "Toppklass" och/eller "Mycket prisvärt":
- Sigma AF 50/2,8 EX DG Macro (3100
- Sigma 70/2,8 EX DG Macro (4400
- Sigma 105/2,8 EX DG Macro (4500
- Sigma APO 150/2,8 EX DG Macro (6600
- Tamron SP AF 90/2,8 Di Macro (4600
- Tokina AT-X Pro D 100/2,8 Macro (4000
Ingen av dessa är en zoom, men de är alla hyffsat billiga och ljusstarka objektiv, mellan normal och kort tele (på en analog kamera, vilket innebär kort/måttlig tele på din D200).