Annons

Om det inte är perfekt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bass skrev:
Kanon, tack Daniel.
Detta är mycket intressant info kan jag tänka mig för alla dom som ännu inte handlat via ex. Hong Kong.

Visst är det viktigt att ha koll på detta.
Jag har kikat lite på sidan du handlat ifrån och det ser ut som om det skickas från Hongkong vilket innebär tull/moms.


För sakens skulle ska jag säga att det mesta även från Hongkong är faktiskt inte gråmarknad men man bör undersöka var prylarna man ska köpa för dyra pengar har sitt ursprung.

Jag har ju tex svårt att se var handlaren i Hongkong ska köpa sina gluggar förutom hos Canonagenten där om han ska få dom billigare.

Normalt är det högprisländer som handlar från lågprisländer när det blir gråmarkand och inte tvärtom.
 
Fick svar från handlaren nyss.
Han skickar paketet som "GIFT", enligt honom så slipper jag tull. Är garanterad att priset jag betalat blir slutpriset.
Annars hade det varit smidigare att köpa från sverige denna gång.
 
Bass skrev:
Fick svar från handlaren nyss.
Han skickar paketet som "GIFT", enligt honom så slipper jag tull. Är garanterad att priset jag betalat blir slutpriset.
Annars hade det varit smidigare att köpa från sverige denna gång.

Problemet är att han måste deklarera ett värde på under 50$ också. Gåvor över det värdet blir inte tull/momsbefriade.

Blir paketet skadat eller kommer bort ersätter dessutom inte fraktbolaget med mer än det angivna värdet.

Jag var på gång att köpa från HKsupplies tidigare i år och ställde lite frågor till dom.

1. allt dom säljer är gråmarknad (dom poängterade att inga garantier gäller i Sverige utan endast hos dom i Hongkong).
2. dom deklarerar gärna "gift" och ett lågt värde men tar inte heller något ansvar för om paketet försvinner/skadas (vilket tydligen händer i 5% av fallen).

Så jag hoppade över dom och handlade i tyskland istället med fulla garantier och ingen tull/moms.

Dessutom är inte tullarna några dumskallar utan det finns risk att dom hittar ditt paket ändå vilket innebär tull/moms.
 
Bass skrev:
...Han skickar paketet som "GIFT", enligt honom så slipper jag tull.

Vi har väl förmodligen alla olika erfarenheter av tullen och chansen att slippa tullning . Min erfarenhet är att "Gift" ibockad kan vara en klar nackdel om det döma av paketets yttre är uppenbart att det INTE är skickat av en privatperson. Det kan få tullen att ana ugglor i mossen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.