Annons

Om det inte är perfekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Såg en tråd här under.. ungefär samma fråga men ändå inte så jag gör en ny tråd.
Har ju beställt ett 400 5.6L som jag vann på ebay.com

Kolla gärna : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...1&from=R8&satitle=7610080236&category0=&fvi=1


Det jag undrar är. Linsen är ju från Hong Kong.Och om det nu skulle vara nåt problem med linsen. Exempel front eller bakfocus.Eller att den är oskarp eller vad som helst.
Borde det vara nåt problem att lämna in den då på Svenska Canon service eller är det problem över att den köpt via ebay o Hong Kong?

mvg Bass
 
Bass skrev:
Såg en tråd här under.. ungefär samma fråga men ändå inte så jag gör en ny tråd.
Har ju beställt ett 400 5.6L som jag vann på ebay.com

Kolla gärna : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...1&from=R8&satitle=7610080236&category0=&fvi=1


Det jag undrar är. Linsen är ju från Hong Kong.Och om det nu skulle vara nåt problem med linsen. Exempel front eller bakfocus.Eller att den är oskarp eller vad som helst.
Borde det vara nåt problem att lämna in den då på Svenska Canon service eller är det problem över att den köpt via ebay o Hong Kong?

mvg Bass

Har för mig att allt Asien är så kallat grey market och världsgaranti inte fungerar! Så då får du pynta själv! Men jag är inte 100% Lycka till!
 
Re: Re: Om det inte är perfekt?

photonicdelousions skrev:
Har för mig att allt Asien är så kallat grey market och världsgaranti inte fungerar! Så då får du pynta själv! Men jag är inte 100% Lycka till!

Nä... inte om du köper optiken i Asien.
Köper du optik från Asien i USA däremot blir det gråmarknad.
 
1 års garanti

Det står ju att det är 1års international warranty. Jag skulle inte oroa mig alls. Skulle det vara något fel på det....är jag ganska säker på att canon fixar det hur som helst.
Någon "grå" marknad i Hongkong känner jag inte till...och när det gäller "grå" marknad är det väl bara i Usa som detta förekommer. Varför oroa sig i onödan?
 
Re: 1 års garanti

solvargen skrev:
Det står ju att det är 1års international warranty. Jag skulle inte oroa mig alls. Skulle det vara något fel på det....är jag ganska säker på att canon fixar det hur som helst.
Någon "grå" marknad i Hongkong känner jag inte till...och när det gäller "grå" marknad är det väl bara i Usa som detta förekommer. Varför oroa sig i onödan?

Det förekommer överallt där man säljer varor som är sålda av en generalagent för ett annat område/distrikt/världsdel.

Du kan råka ut för gråimport här hemma i Sverige också när du handlar över disk.
 
Ok, försöker bara förbereda mig för sånt som kan tänkas hända =)
Säljaren är legitimerad Mack Warranty Reseller, vilket borde innebära att dom inte säljer skumheter eller?

Warranty

The product either carry the manufacturer's worldwide warranty or our warranty. The warranty is valid to the original owner for one (1) year, except for filters and accessories (batteries, remote controllers, cords and cables, etc.) which is valid for ninety (90) days. You may get item serviced in your home country if it comes with manufacturer's worldwide warranty. For all other warranty work, the item must be returned to us for service. The buyer is responsible for the shipping and shipping insurance when sending an item back to us. We will pay the outbound shipment on returning your item. Please contact us before returning any item for warranty service.
We're proud to become an authorized MACK International Warranty reseller since 2005. You can purchase optional MACK warranty for your equipment for 3-7 years of coverage. Please contact us for details.



http://stores.ebay.co.uk/Kea-Photo
 
solvargen skrev:
Ok. Bra att veta. Skulle inte garantin gälla i det fallet menar du??

Vid gråimport gäller inte Canons garanti för dig, däremot kan du ha garanti hos säljaren vilket är väldigt opraktiskt om denna finns i Hongkong.

Det borde funka att köpa till Mackgaranti även till gråimport och då löser mand et på det sättet.
MEN då blir det ju en utgift till utöver själva objektivet.
 
Så länge du får med den röd/vita garantilappenh så är det lugnt. Då är det bara att lämna in om det mot förmodan skulle vara, eller bli defekt.

739£... 10186kr ??? och omdu nu inte bett butiken om att skicka det som något det inte är, så tillkommer ca 2900 kr. Helt plötsligt några kronor dyrare än i Sverige..

Men strunt samma.. när du får gluggen så glömmer du snabbt vad det kostat ;)
 
Jeppe skrev:
Så länge du får med den röd/vita garantilappenh så är det lugnt. Då är det bara att lämna in om det mot förmodan skulle vara, eller bli defekt.

739£... 10186kr ??? och omdu nu inte bett butiken om att skicka det som något det inte är, så tillkommer ca 2900 kr. Helt plötsligt några kronor dyrare än i Sverige..

Men strunt samma.. när du får gluggen så glömmer du snabbt vad det kostat ;)

Nja, det är inte lungt såvida du inte har ett kassakvitto från den regionen också.

Har du en vara som har sitt ursprung i Asien och ett kassakvitto från USA så är det gråimport = ingen garanti.

Har du däremot ett ursprung i Asien och ett kvitto från Asien så är det hur lungt som helst att utnyttja Canons garantier.

Så att garantisedeln ligger i lådan betyder ingenting om du inte uppfyller vilkoren för att den ska gälla.
 
Hej

Jag köpte en glugg från Hong Kong och fick internationel Mack garanti och bara den och ingen Canon världsgaranti. Hade ett smärre problem med den och lämnade in den på en kameraverkstad och de hade aldrig sett en Mack garanti för så den gällde inte där. Eftersom gluggen var ny stod säljaren för kostnaden, ville inte skicka tillbaka den.

Jag vet inte hur en Mack garanti funkar eller om den funkar alls i Sverige. Har inte satt mig in i det, men liten snabbsurfning på deras hemsida fick jag intrycket att den skull repareras i USA?? mmen jag har nog läst fel.


MVH

Omar
 
Gluggar har världsgaranti i Canons fall - Oavsett var dom är köpta, sålänge det finns garantisedel och kvitto.
 
Dajo skrev:
Och inte är gråimport...

Vilket går hand ihand med det som Hans-Christan sa.. Grey-import saknar nämligen den åtråvärda röd-vita garantisedlen.

Kan vi kanske se detta ämne som färdigbehandlat nu?`

Men det skall väl (som vanligt) ältas in absurdum.

Naturligtvis skulle jag ha nämnt att garatisedelen är totalt oanvändbar om man inte har kvar kassakvittot..men jag ansåg väl detta som en självklarhet, inget kvitto - ingen garanti.
 
Jeppe skrev:
Vilket går hand ihand med det som Hans-Christan sa.. Grey-import saknar nämligen den åtråvärda röd-vita garantisedlen.

Kan vi kanske se detta ämne som färdigbehandlat nu?

Gråimport har ingenting med dom rödvita lapparna att göra.

Att det ska vara så svårt att förstå... Det är ju inget konstigt.

Köper B&H en glugg från Canon i Hongkong och säljer den i USA så är det gråimport. Men man har likt förbannat garantisedeln i lådan.
Den läggs i av generalagenten i den region där Canon sålt gluggen. Exporteras gluggen därefter vidare och säljs till slutkund i en annan region så blir det gråimport. Vilken glugg som blir gråimport och vilken som säljs på den egna marknaden vet inte generalagenten i förväg.
Ofta är det inte Canon själva som säljer till B&H utan det går via andra kanaler.

Många (tex B&H) plockar ur den röd-vita garantisedeln för att undvika krångel då kunder annars kanske försöker utnyttja garantier som inte gäller.
Garantin är nämligen knuten till några vilkor tex att man ska kunna styrka sitt inköp i rätt region med ett kassakvitto vilket blir svårt då kvitto och garantisedel säger olika regioner.

Att du kan visa upp garantisedeln innebär alltså inte att du har garanti...
 
Jeppe skrev:
Så länge du får med den röd/vita garantilappenh så är det lugnt. Då är det bara att lämna in om det mot förmodan skulle vara, eller bli defekt.

739£... 10186kr ??? och omdu nu inte bett butiken om att skicka det som något det inte är, så tillkommer ca 2900 kr. Helt plötsligt några kronor dyrare än i Sverige..

Men strunt samma.. när du får gluggen så glömmer du snabbt vad det kostat ;)

Hej. Objektivet skickas från UK tror jag.
Vilket fall är det inga tullavgifter eller nåt enligt säljaren.
Slutpriset är 10186kr. Det garanterar dom.
Har nyss skickat ett email till säljaren där jag bett dom förklara hur detta med garantin går till så jag får klarhet i hur det är.
Vilket fall har jag 30 dagars returrätt.. Så är det nåt som känns otryggt så är det väl bara att skicka tillbaka det.
Garanti på objektivet måste jag ha.. känns som en självklarhet.

mvh Bass
 
Har fått klarhet i hur det ligger till nu.
(om det nu stämmer, med det är en väldigt kunnig person på dpreview som förklarade detta)

Det är tydligen lite skillnad på garantierna.
Hade det gällt ett kamerahus så hade inte garantin täckts i sverige pgr av grå marknaden.

Men närdet gäller objektiv så är garantin alltid internationell och det spelar ingen roll var man köpt objektivet.
 
Bass skrev:
Har fått klarhet i hur det ligger till nu.
(om det nu stämmer, med det är en väldigt kunnig person på dpreview som förklarade detta)

Det är tydligen lite skillnad på garantierna.
Hade det gällt ett kamerahus så hade inte garantin täckts i sverige pgr av grå marknaden.

Men närdet gäller objektiv så är garantin alltid internationell och det spelar ingen roll var man köpt objektivet.

Nej, nej ,nej


Digitala kamerahus av "konsumentgrad" har inte världsgaranti utan endast "världsdelsgaranti" (om det inte är gråimport då det inte finns någon garanti alls).
Det innebär garanti i Asien om du köper kameran i Hongkong. Köper du i Europa så har du garanti i Europa och köper du i USA har du garanti där osv.

Gluggarna har världsgaranti under förutsättning att det inte är gråimport (det är inte DU som gråimporterar utan eventuellt butiken du handlar av).

B&H förklarar ganska tydligt här: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist.jsp&A=getpage&Q=GreyMarketStatic.jsp
 
Kanon, tack Daniel.
Detta är mycket intressant info kan jag tänka mig för alla dom som ännu inte handlat via ex. Hong Kong.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.