Annons

Om-d em-5 mk ii eller Om-d em-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Många fina erbjudanden på bägge dessa hus just nu och jag har läst massor av tester men har svårt att komma till beslut om vilken jag vill ha:
- Formatet spelar inte så stor roll, den större em-1 är alltså ingen nackdel
- Funktionen att kunna ta 40-mp bilder (e-m5 mk ii) har jag svårt att värdera nyttan av

Men framför allt, em-1 har några år på nacken och em-5 är relativt ny. Och eftersom specarna är såpass lika, går det då att försvara beslutet att köpa tre år gammal teknik till samma (nästan) pris som en helt ny kamera?
Är bildstabiliseringen helt identisk, det bedömer jag som en viktig punkt?

Någon som haft samma beslutsvånda och var landade ni i för beslut? Tacksam för alla synpunkter!

bildstabiliseringen på e-m5 II:an är bättre (sägs det) nyare.

har du äldre 4/3 objektiv så är det e-m1:an som gäller, på grund av att den klarar fokusera dessa som en e-5:a typ.

bildstabiliseringen på e-m5 II:an är bättre (sägs det) nyare.

har du äldre 4/3 objektiv så är det e-m1:an som gäller, på grund av att den klarar fokusera dessa som en e-5:a typ.

Stort tack för svar, ja bildstabiliseringen är en viktig faktor. Hoppades nästan att beskedet skulle bli att de är lika på den punkten :)
Beträffande objektiv så kommer nog 4/3 inte att bli aktuellt. Min huvudsakliga tanke har varit att få bildstabilisering på Canon EF-objektiv (en adapter på väg från CyberPhoto). Har dessutom ett par "enkla" m4/3-gluggar som kommer att användas.

Ergonomin gillar jag bättre på E-M1, speciellt om man hänger på större objektiv. Finns ju adaptrar med fungerande AF med t ex Canon 400/5.6!

För att få hyfsad AF med objektiv gjorda för PDAF behövs väl PDAF i kameran och därav borde väl EM1 vara ett bättre val för att köra Canon EF på m43. Knapparna på EM5 och EM10 serien är också väldigt pilliga jf med EM1. Med mina långa men smala fingrar var EM5 och EM10 inte optimala.

Ergonomin gillar jag bättre på E-M1, speciellt om man hänger på större objektiv. Finns ju adaptrar med fungerande AF med t ex Canon 400/5.6!

Ja, ergonomiskt bör ju ett större hus vara att föredra. Beträffande adaptern så är det precis en sådan jag beställt, blev inspirerad av en annan tråd för några dagar sedan. Verkar ju vara ett brilljant sätt att få IS med bibehållen AF på den gluggen. Har även en 200/2.8 II som saknar IS, tror den kan bli rätt kul också.

För att få hyfsad AF med objektiv gjorda för PDAF behövs väl PDAF i kameran och därav borde väl EM1 vara ett bättre val för att köra Canon EF på m43. Knapparna på EM5 och EM10 serien är också väldigt pilliga jf med EM1. Med mina långa men smala fingrar var EM5 och EM10 inte optimala.

Hmm, måste erkänna min okunnighet beträffande "PDAF", AF står, antar jag, för autofokus men "PD"? Är det skillnad i AF-funktionen hos de bägge?

pdaf = Phase Detection Autofocus

vs contrast detection (vilket är det vanligast i spegellösa kameror

Har själv en E-M1 som jag är väldigt nöjd med, fyller på med följande lista:

E-M1
* Phase Detection Autofocus vilket är bra för action foto
* Fokus stacking med vissa objektiv, vilket är riktigt bra!
http://cameras.olympus.com/stack/en/
* Bättre grepp
* Skärm som snabbt kan vinklas men bara upp eller ner

E-M5 Mark 2
* HighRes mode, perfekt för produktfotografering
* Något bättre bildstabilisering
* Sony sensor som sägs vara marginellt bättre Panasonic sensorn i EM-1
* Bättre bitrate för filmning
* Skärm som kan vridas ut och sedan vinklas upp eller ner eller mot dig (för selfie)
* Tystare slutare-ljud (men båda klarar att köra i silent mode helt ljudlöst!)
https://www.youtube.com/watch?v=yQs_GImwoeM

En bra review av Olympus Em-5 mark2 finns här:
http://robinwong.blogspot.se/2015/02/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-review.html

Jag hade nog valt E-M1 framför E-M5 M2 idag också.
Det ryktas att det kommer komma en E-M1 Mark 2 nästa år, antagligen vid höstens Photokina mässa så det är ett tag kvar.

Senast ändrad:
Tack allihopa!
Beställde nyss en E-M1. AF-metoden och ergonomi fick avgöra. Om bildstabiliseringen bara är "något bättre" på M5 mk II så misstänker jag att det ändå är tillräckligt bra för mig.
Igen, tack för hjälpen!

(6990:- hos CyberPhoto samt 900 SEK cash-back från Olympus innebär drygt 6000:- tot. Hade jag valt M5 så är det ju trots allt drygt 30% till, trots bra erbjudanden just nu.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar