Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

om bildrättigheter och vad får man göra egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rösslein

Ny medlem
Jag har fått tillåtelse att hämta bilder ur någons pressrum för att använda på min webbplats så länge jag anger fotograf. Men får jag beskära bilden? Eller måste jag fråga specifikt om det? Finns några regler kring detta?

Vissa är väldigt tydliga i sina pressrum och det står exakt vad man får göra med bilden, men på många ställen är det väldigt luddigt.

Finns det någon som kan reda ut begreppen eller någon länk till dit man kan läsa mer?

Gör som du vill

Jag har fått tillåtelse att hämta bilder ur någons pressrum för att använda på min webbplats så länge jag anger fotograf. Men får jag beskära bilden? Eller måste jag fråga specifikt om det? Finns några regler kring detta?

Vissa är väldigt tydliga i sina pressrum och det står exakt vad man får göra med bilden, men på många ställen är det väldigt luddigt.

Finns det någon som kan reda ut begreppen eller någon länk till dit man kan läsa mer?

Om bilden står fritt till förfogande som pressbild eller handout som det också kallas, så får du behandla bilden journalistiskt som du vill. Du kan tex göra ett porträtt av en person i halv eller helfigur om du tycker att det passar bättre på din webbsida. Självklart så är det inte ok att manipulera eller förvanska. Om du inte frågan om lov förståss.

bara beskära

Nej, oftast handlar det bara om att beskära bilden. Inga andra manipuleringar. Finns det någonstans man kan läsa mer om detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar