Simon Karlsson
Aktiv medlem
OM-1 ersätts efter mindre än 2 år med en MkII. Jag tror inte många hade förväntat sig detta. Har inte hunnit sätta mig in i förbättringarna dock.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag känner inte att den har tillräckligt för att uppgradera min nuvarande OM-1. Dessutom gillar jag att det står Olympus på den.
Det gillar jag också. Den här nya borde de ha kallat "Olympus OM-2".Dessutom gillar jag att det står Olympus på den.
Med samma processor och samma sensor borde Mk1 kunna få den förbättrade autofokusen med en programvaruuppgradering.
Brukar Olympus vara pigga på att förbättra kameror med uppdatering av programvaran?
Det gillar jag också. Den här nya borde de ha kallat "Olympus OM-2".
Olympus var väl bättre på förbättringar via FW än OM System i alla fall. Vad gäller OM-1 har de väl inte släppt, och planerar ej heller, att släppa något. Jämför det med Panasonic som ofta släpper riktigt bra uppdateringar till sina kameror.
OM-1 har fått FW 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 och 1.5. Det är väl inte så illa pinkat på mindre än 2 år. Senaste uppdateringen var förra våren förvisso men kanske inte så konstigt att de sedan lägger resurser på att utveckla nästa version. Tveksam till att de skulle tweaka OM-1 Mki till samma prestanda som Mkii men isf kommer det kanske en FW2.0 om någon månad när lanseringskampanjerna för denna avslutats…
Visste att jag inte skulle ha köpt mark I. Gjorde samma misstag med E-M1. Råkade ut för en olycka stax efter jag köpt den som gjorde att jag inte kunde använda den på rätt länge. När jag väl kunde var den utdaterad. Tycks vara min lott här i livet.
Nä, jag kommer inte att köpa. Har haft OM-1 i ett och ett halvt år bara. Det är för nära inpå. Dessutom är jag nöjd med det jag har. Har kanske ambitioner att fota fåglar o.s.v. men i realiteten blir det inte så mycket av det, och de flesta förbättringarna är ju i det området.
Knallar mest runt på gatorna och fotar, så jag har egentligen helt fel kamera. Men det är alltid tillfredsställande att ha potential för annat.