Annons

OM-1 Gluggar på digitalt hus??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Behöver goda råd från Er som kan Olympus då jag som Pentaxian var körd när min goda vän frågade om ajg visste hurvida de gluggar som vännen har till en analog OM-1 kan passa på ett digitalt kamerahus, jag är ju bortskämd med att gamla gluggar passar bra på Pentax digiatala men inte en susning hur det funkar med Olympus.

Så alla tips om detta ämne mottages tacksamt, jag försökte söka på forumet men blev inte klokare ändå så förklara gärna, och gärna också tips på specifika modeller som kan funka om det nu funkar vill säga?!

Olympus OM objektiv (OM Zuiko) passar med adapter till åtminstone Canon och Sony (iaf NEX) och Olympus/panasonic/leica four-thirds och micro 4/3 systemen.
På Pentax fungerar de, men du kan ej nå oändlig fokus med detta. Hoppas detta hjälper.

Här ett bra tips var man kan kika på "flange-mount" distans:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Ps. kom ihåg att man brukar ha behov av adapters till specifikt system gentemot viss objektiv fattning.

Ok så med adapter funkar det till vissa fabrikat, men har inte Olympus egna digitala systemare som de kan passa på har ju ingen koll på detta fabrikat?

Ok så med adapter funkar det till vissa fabrikat, men har inte Olympus egna digitala systemare som de kan passa på har ju ingen koll på detta fabrikat?

Inte utan adapter. Det blir inte speciellt bra resultat med 4/3 hus. Bästa digitalhuset för Zuiko är troligtvis Canon 5D.

Inte utan adapter. Det blir inte speciellt bra resultat med 4/3 hus. Bästa digitalhuset för Zuiko är troligtvis Canon 5D.

Aha det är 4/3 på dem och det stämmer inte med gluggarna då, känns som det blir enklare och mera praktiskt att satsa på nya grejor och bygga upp från grunden för det är inte många gluggar eller något extremt.

Tack för tipsen och lärdommen ;-)

Resultatet beror ju på viket objektiv man plockar dit. Jag har tex ett 50mm /2,0 Rikenon (Ricoh) som är mkt skarpt även på mina Olympus 4/3-hus. Bara rätt jobbigt att använda manuellt fokus, särskilt på E-620/E-500 med sina små optiska sökare. Med stativ och Liveview med möjlighet till rejäl förstoring av bildcentrum blir det dock lätt ställa korrekt och det blir verkligen skarpt.

Använder dock inte det längre då jag nu har Zuiko Digital 50mm/2,0 som autofokuserar...och är ännu ett hack skarpare.

Men visst, många objektiv skulle riskera att "falla igenom" då de måste "delförstoras ifrån" såpass mkt som med faktorn 2. Det är ju sant...och att en FF-kamera som exemplevis EOS 5D är ett bra hem för gamla fina objetiv det är ju en enkel sanning man måste hålla med om ;-)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar