Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olympus to canon converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Korri

Medlem
Hej.

Jag tänker köpa en Canon 550D kamera. Dock har jag 2 st Olympus objektiv. ett 15-55- och ett 50-150 mm.
Hade varit underbart ifall jag kunde använda dem och bara behövt köpa Canon huset.

Dock undrar jag vad det finns för nackdelar med dessa converters. AF fungerar har jag förstått. Men fungerar bildstabilisatorn? påverkas objektivets ljuskänslighet? osv..

tacksam för svar
/Erik

Nu har du fått något om bakfoten. Du kan inte använda Olympusobjektiv från 4/3 eller m4/3 serien på din Canonkamera, vare sig med eller utan adapter.

De Olympusobjektiv som du kan montera med adapter är gamla manuella objektiv för Olympus OM serie.

Oavsett vilket så får du aldrig bildstabilisering eller autofokus med en adapter, objektiven förlorar all automatik.

Utan att veta "first hand", kan det vara felmärkt och en adapter åt andra hållet, Canon objektiv på 4/3 hus? Sådana tror jag det finns ett gäng.

Måste stå fel, känns det som

OM.EOS.AFConfirm

OM - som i Olympus OM (till) eos (inget om fourthirds, som jag kan se) Aldrig hört att man kan köra 4/3 på canon. Måste vignettera rätt kraftigt.

Det låter rimligt, OM antyder att det är en adapter för äldre objektiv.

ANNONS