Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus PEN E-PL2 - För gammal för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

lavalampan

Medlem
Hej!
Jag befinner mig för tillfället i Hong Kong och tänkte nu äntligen investera i min första kamera.

Efter att ha läst på om olika modeller, fördelar/nackdelar, system/kompaktamera har jag kommit fram till att en spegellös kamera ( Eng. Rangefinder style mirrorless) är grejen för mig!

Efter en noggrannare analys av utbudet utav kameror av detta slag föll jag helt platt för Olympus PEN E-PL2 (silver <3). Gick snällt till butiken och fick där reda på att det är en utgående modell och att jag istället borde kika på E-PL3:an eller t.om. OM-D:n. Jag följde rådet och kom till slutsatsen att E-PL3:an är ful och levererar inte några otroliga nyheter vs. sin föregångare. OM-D:n är på tok för dyr så den är bara att glömma.

Tänkte vända mig till er lite mer erfarna fotografer för att kolla om E-PL2:ans teknik är för gammal för att den ska vara värd att köpa? Det känns ju som om tillverkarna sprutar ut nya modeller och är lite osäker på hur stora språng tekniken egentligen gjort på de dryga två år E-PL2:an funnits på marknaden. Andra tips kanske? ( runt 3000-4500kr)

Vänliga hälsningar
Anton
 
Jag har en PL1 som jag är nöjd med. Har i och för sig precis ersatt den med Panasonic GF3 men använder den ändå ibland eftersom den har antiskak i huset. Det har inte GF3.

Vad du bör veta är att ersättare till PL2, dvs PL3 kommer att ersättas inom kort. Presentationen av PL3 ersättaren, PL5, presenteras på måndag och kommer troligen att ha samma sensor som OM-D.

Största skillnaden är brusnivå på höga ISO, dvs när det är mörkt.

Panasonic G3 har precis blivit ersatt av G5, kan vara ett alternativ eller Panasonic GF3 som nyligen ersatts av GF5 kan vara ett annat.

Vet inte hur priserna är i Hong Kong men i sverige reas G3 och GF3 ut. Även Olympus PM1.

Men som alltid kläm och känns!
 
Vad du bör veta är att ersättare till PL2, dvs PL3 kommer att ersättas inom kort. Presentationen av PL3 ersättaren, PL5, presenteras på måndag och kommer troligen att ha samma sensor som OM-D.

Bra tips! Antar att den dock kommer hamna över min tänkta budget. Är jag helt knas om jag väljer att köpa en två modeller för gammal kamera? Har läst mängder av recensioner om hur nöjda kunder har varit med den. Dock har ju dessa recensioner några år på nacken och kraven. Kraven på dagens kameror ser kanske annorlunda ut?
 
Finns säkert de här på Fotosidan som skulle tycka det. Men jag köpte min PL1 i januari i år och var väldigt nöjd med den och hade inte tänkt köpa ny men ville ha ett Panasonic 14/2,5 och "råkade" då få ett GF3 hus på köpet. Annars hade jag fortfarande varit nöjd med min PL1.

Om du ofta fotograferar i dåligt ljus är det värt att köpa senaste generation.

En gammal kamera är en gammal kamera och ska kosta som en sån. Men till rätt pris så tycker jag inte du ska tveka att köpa en PL2. Jag gav 1995:- för min PL1 inkl. 14-42 i januari. Det tyckte jag var ett bra pris då. I sverige idag får du en olympus PM1 för 2500:- inkl. 14-42. PL2 säljs inte i sverige längre. PL3 inkl 14-42 ligger på 3300:- här hemma.

Både PM1 och PL3 är generationen efter PL2
 
Bra tips! Antar att den dock kommer hamna över min tänkta budget. Är jag helt knas om jag väljer att köpa en två modeller för gammal kamera? Har läst mängder av recensioner om hur nöjda kunder har varit med den. Dock har ju dessa recensioner några år på nacken och kraven. Kraven på dagens kameror ser kanske annorlunda ut?

Skillnaderna mellan E-PL1, E-PL2 och E-PL3 är inte stora alls. E-PL1 hade ett kitobjektiv som tydligen hade rejält långsam AF, E-PL2 hade ett mycket bättre. E-PL3 påstås ha ännu snabbare AF pga utläsningen från sensorn (som jag tror medger full HD också om man inte tycker 720p duger) men redan E-PL2 har blixtsnabb AF på icke rörliga mål.

Däremot skulle jag tror att efterträdaren till E-PL3 blir en höjdare pga den nya sensorn som jag antar sitter i, men det kommer kosta också, plus att den faktiskt inte finns ännu
 
Dryga 2400:- inklusive den dära standard 14-45mm linsen. frakt tillkom på 250kr ungefär.

EDIT:
instruktionen beskrev en obruten förpackning och alltså sprillans ny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.