Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM FourThirds Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
michagg skrev:

Jag undrar om någon har erfarenhet av nedanstående hjälpmedel, har inte hittat någon som säljer den i Sverige. Den förstorar x 2 vilket borde räcka för manuell fokusering med E-500.

Ingen erfarenhet av nämnd produkt, men den kostar ju en duktig slant. Ca 2000 kr är ganska mycket för en pryl som du kanske inte har någon nytta av.
Den är i första hand tänkt för stativfotografering och inte frihand. Jag tror att det blir ganska vingligt och resultatet kommer nog inte bli så bra.
Ifall ME-1 ej höjde användbarheten tror jag inte att VA-1 gör det heller (ren spekulation).

arneri skrev:
Ingen erfarenhet av nämnd produkt, men den kostar ju en duktig slant. Ca 2000 kr är ganska mycket för en pryl som du kanske inte har någon nytta av.
En adapter, en vinkelsökare, en ögonmussla med lins, kostar också en slant ...
... kanske det då är en bättre investering att istället spara till ett nytt objektiv med AutoFokus, dvs något som man kan utnyttja oftare och är enklare att handha. Mer nytta har man förmodligen av en FL-36 blixt, en EX-25 mellanring, eller varför inte ett skarpt ZD35mm/F3.5 Macro. (Kanske en ultrazoom ZD18-180/F3.5-6.3, också från kategorin "Standard Grade"). Men ännu hellre sparar man kanske till något ur kategorin "High Grade", där man hittar de väderskyddade och ljusstarkare objektiven samt telekonvertern.

Även om jag själv är otroligt nöjd med kitzoomen (ZD14-45) till min E-300, så sparar jag till antingen en ZD14-54mm/F2.8-3.5 eller ett ljusstarkt 50mm/F2.0 Macro. Jag har inte bestämt vad som blir mitt nästa objektiv ännu.

Ref:
Olympus E-System (DEA): Lenses

michagg skrev:
Jag har också funderat på att skaffa OM-adaptern men varit tveksam pga E-500 klena sökare. Köpte musslan med förstoring men skillnaden var mycket liten

När jag kör de digitala objektiven har jag inget behov av MF för jag tycker att AF är träffsäker till 100%. Men om jag förstått saken rätt så kan inte AF användas med OM-adaptern.

Jag undrar om någon har erfarenhet av nedanstående hjälpmedel, har inte hittat någon som säljer den i Sverige. Den förstorar x 2 vilket borde räcka för manuell fokusering. med E-500.

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd.
Jag är väldigt intresserad av en vinkelsökare till min e-300 och har inte hittat något annat tillbehör än den ovan nämnda. Jag är redo att lägga ner en slant, då man inte någon lättviktare är det väldigt svårt att ta "liggfoton" utan att behöva ha med sig ett liggunderlag och jämnt lägga sig ner. Så en vinkelsökare är vad jag behöver. Finns det nått annat än ovannämnda ? Om inte tror ni cyberfoto kan ta hem den ?

TACK

6900 SEK är alldeles för dyrt för enbart den funktionen. Även om det är en nyare kamera med lite mer finesser så nöjer jag mig med kamerahuset som det är. Får jag säga det själv så verkar inte den där vinklade LCD:n inte speciellt stabil. Riskera att slå av den för 6900:-. Nej tack.

I övrigt vad är det som skiljer dom kamerahusen åt mera ? Är 350 bättre än 500 ? (rent logist borde den itne vara det, men 330 är ju mkt dyrare-)

Men tack ändå för svaret.

N.N. skrev:
Jag har en E-1 och lurar på att införskaffa en fourthirds adapter, mest för att kunna komma över ett schysst ljusstarkt porträttobjektiv med fast optik. Det enda digitala är väl egentligen 50/2.0 och jag skulle må bra av ett ännu ljusstarkare tror jag.
Nu till min fråga, hur förändras brännvidden när man sätter ett gammalt OM objektiv på e-1an med adaptern?
Kollar man in specen på gamla OM Zuiko 50mm/F3.5 Macro, ser man att den har bildvinkeln 47º.
Kollar man in specen på nya ZD ED 50mm/F2.0 Macro, ser man att bildvinkeln anges till 24º.
Jag kommer inte ihåg om man jämför bildvinkeln för diagonalen, eller sidorna för höjden eller bredden?
Det är ju så att sid-förhållandet är 3:2 för 35mm film, men just 4:3 för 4/3-formatet.

Ett objektiv med brännvidden 50mm är 50mm både för det gamla och det nya objektivet. Dock genom att sensorn har halva diagonalen, så kommer bildvinkeln för ett 50mm objektiv på min E-300 att halveras gentemot ett 50mm objektiv avsett för film på en OM-4.
Vad jag förstår, så ger brännvidden 50mm, samma perspektiv och skärpedjup i bägge fallen. Enbart bildvinkeln blir avmaskad.

Om jag fotar med OMZ 50mm monterat på min OM-4, och jämför fotos tagna med samma objektiv senare monterat på min E-300, så kommer jag att ha samma perspektiv och skärpedjup, dock med skillnaden att bildvinkeln har halverats, så att en mindre area kommit med på bilden som tagits med E-300. Genom att bildvinkeln halverats, kan det liknats med att utsnittet motsvarar en bild taget med brännvidden 100mm. Men skärpedjupet och perspektivet liknar fortfarande det som erhölls på bilden från OM-4:an.

Så fördelen med den mindre sensorn, kan populärt beskrivas som att jag med mitt gamla 50mm objektiv för film, får ett utsnitt motsvarande dubbla brännvidden (2x50mm=100mm), men med samma stora skärpedjup som hos det ursprungliga och påstämplade 50mm.
Dessutom så ändras inte bländarvärdet, så populärt uttryckt kan jag exponera med bländare F1.4 med mitt "100mm" objektiv. Den mindre sensorytan kräver mindre storlek på objektivets utgångspupill, jämfört med behovet för 35mm film.

Ett objektiv för 4/3-standarden är konstruerat för högre upplösning jämfört med gamla 35mm objektiv. Trots det så kan man erhålla förvånansvärt bra resultat även från gamla objektiv konstruerade för 35mm film. Jag har ett gammalt OM-Zuiko 50mm/F1.4, som jag tar till när ljusstyrka behövs. (De riktigt ljusstarka gamla objektiven med F1.2 kan man inte riktigt utnyttja ljusstyrkan hos. Populärast är gamla OMZ 50mm/F1.8 och jag tror det är max ljusstyrka man kan praktiskt utnyttja till 4/3-sensorn för de gamla objektiven. För mycket ljus in till spegelhuset som studsar mellan sensor och bakre objektivlins utan tillfredställande antireflex behanding ger upphov till kontrastlösa bilder enligt min spekulation.) Exponeringen varierar därför också olinjärt med bländarskalan, men det lär man sig snart med några testexponeringar där man varierar bländarvärdet. Kanske man ska använda "Average" istället för ESP/matris-mätning för exponeringen.

Har du en E-1 med riktigt bra prismasökare, så har du större möjligheter än med min E-300, att uppskatta de gamla objektiven. Jag är dock förvånad över hur bra det ändå blir på en E-300 med ett gammalt OMZ 50mm/1.4, OMZ 50mm/3.5, OMZ 35mm/2.8, eller Vivitar 135mm/2.8.

Ref:

Bilagor

• fourthirds.gif
    fourthirds.gif
    7 KB · Visningar: 394
Senast ändrad:
Varför finns ingen adpater för gamla Canon-gluggar till 4/3 systemet?

N.N. skrev:
Jag bara undrar var man kan få tag i de adaptrar du skriver om? Jag har ett Canon 50/1,4 med manuell fokusering som jag skulle vilja använda som ett porträttobjektiv.
Beträffande adaptrar, så säljer bl.a. Cyberphoto Olympus MF-1 OM till 4/3 adapter för 1395 SEK. Du kan läsa mer om denna här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42463

Dessutom många andra adaptrar finns hos CameraQuest:
http://www.cameraquest.com/adapt_olyE1.htm

Beträffande din specifika fråga om Canon 50/F1.4 anpassning, så är det tyvärr så att du inte kan finna en adapter för Canons gluggar till en Olympus E-kamera. Avståndet mellan bajonetten och sensorn är för långt, så att du inte kan kila in en adapter. Skulle du ändå tillverka en adapter, skulle du märka att den skulle fungera som en mellanring, så att du inte skulle kunna fokusera på oändligheten med Canonobjektivet.

Du får alltså låta Canon-gluggen sitta kvar på en Canon-kamera :eek:)

Till en Olympus E-kamera finns nu 11 st. andra fattningar som du kan nyttja istället. Dessa kostar en slant att beställa från CameraQuest, men kan vara värt ibland, se t.ex. några bilder från nätet med Leica istället:

http://www.northcoastphotos.com/Lympa.htm

Hoppas du hittar andra alternativ till portättobjektiv. Jag skulle rekommendera följande: Zuiko Digital 50-200/F2.8-3.5 eller ZD50/F2.0Macro med EC-14 telekonverter.

Du kan kolla på några porträttbilder som jag tagit med min E-300 och just ZD50-200:

http://www.myfourthirds.com/folder.php?id=436

http://www.myfourthirds.com/document.php?id=13487
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=18519
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=13541

Har skaffat en MF-1 adapterring. Har provat några gamla manuella gluggar med hyggligt resultat. Har testat lite med mitt gamla Tamron 180/2,5. Helt klart måste objektivet bländas ner några steg för att ge bra resultat.

Har någon provat Tamron SP 90/2.5 på sin Olympus? Dessa gamla gluggar ansågs vara väldigt bra redan när de var manuella.

Jovisst finns Olympus 90/2 och 100/2, men de är mycket dyrare på begagnadmarknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar