N.N. skrev:
Jag har en E-1 och lurar på att införskaffa en fourthirds adapter, mest för att kunna komma över ett schysst ljusstarkt porträttobjektiv med fast optik. Det enda digitala är väl egentligen 50/2.0 och jag skulle må bra av ett ännu ljusstarkare tror jag.
Nu till min fråga, hur förändras brännvidden när man sätter ett gammalt OM objektiv på e-1an med adaptern?
Kollar man in specen på gamla OM Zuiko 50mm/F3.5 Macro, ser man att den har bildvinkeln 47º.
Kollar man in specen på nya ZD ED 50mm/F2.0 Macro, ser man att bildvinkeln anges till 24º.
Jag kommer inte ihåg om man jämför bildvinkeln för
diagonalen, eller sidorna för höjden eller bredden?
Det är ju så att sid-förhållandet är 3:2 för 35mm film, men just 4:3 för 4/3-formatet.
Ett objektiv med brännvidden 50mm är 50mm både för det gamla och det nya objektivet. Dock genom att sensorn har halva diagonalen, så kommer bildvinkeln för ett 50mm objektiv på min E-300 att halveras gentemot ett 50mm objektiv avsett för film på en OM-4.
Vad jag förstår, så ger brännvidden 50mm, samma perspektiv och skärpedjup i bägge fallen. Enbart bildvinkeln blir avmaskad.
Om jag fotar med OMZ 50mm monterat på min OM-4, och jämför fotos tagna med samma objektiv senare monterat på min E-300, så kommer jag att ha samma perspektiv och skärpedjup, dock med skillnaden att bildvinkeln har halverats, så att en mindre area kommit med på bilden som tagits med E-300. Genom att bildvinkeln halverats, kan det liknats med att utsnittet motsvarar en bild taget med brännvidden 100mm. Men skärpedjupet och perspektivet liknar fortfarande det som erhölls på bilden från OM-4:an.
Så fördelen med den mindre sensorn, kan populärt beskrivas som att jag med mitt gamla 50mm objektiv för film, får ett utsnitt motsvarande dubbla brännvidden (2x50mm=100mm), men med samma stora skärpedjup som hos det ursprungliga och påstämplade 50mm.
Dessutom så ändras inte bländarvärdet, så populärt uttryckt kan jag exponera med bländare F1.4 med mitt "100mm" objektiv. Den mindre sensorytan kräver mindre storlek på objektivets utgångspupill, jämfört med behovet för 35mm film.
Ett objektiv för 4/3-standarden är konstruerat för högre upplösning jämfört med gamla 35mm objektiv. Trots det så kan man erhålla förvånansvärt bra resultat även från gamla objektiv konstruerade för 35mm film. Jag har ett gammalt OM-Zuiko 50mm/F1.4, som jag tar till när ljusstyrka behövs. (De riktigt ljusstarka gamla objektiven med F1.2 kan man inte riktigt utnyttja ljusstyrkan hos. Populärast är gamla OMZ 50mm/F1.8 och jag tror det är max ljusstyrka man kan praktiskt utnyttja till 4/3-sensorn för de gamla objektiven. För mycket ljus in till spegelhuset som studsar mellan sensor och bakre objektivlins utan tillfredställande antireflex behanding ger upphov till kontrastlösa bilder enligt min spekulation.) Exponeringen varierar därför också olinjärt med bländarskalan, men det lär man sig snart med några testexponeringar där man varierar bländarvärdet. Kanske man ska använda "Average" istället för ESP/matris-mätning för exponeringen.
Har du en E-1 med riktigt bra prismasökare, så har du större möjligheter än med min E-300, att uppskatta de gamla objektiven. Jag är dock förvånad över hur bra det ändå blir på en E-300 med ett gammalt OMZ 50mm/1.4, OMZ 50mm/3.5, OMZ 35mm/2.8, eller Vivitar 135mm/2.8.
Ref: