Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Den här diskussionen hör kanske hemma under "Övriga mjukvaror", men jag antar att tankeutbytet blir mer Olympus-orienterat här.

Jag blir inte klok på hur Lightroom 4 hanterar objektivkorrektioner i ORF:ar och andra filer från Olympus systemkameror.

En del JPG:ar som jag tagit med E-3 + 12-60 mm-zoomen vill LR4 korrigera som om de vore tagna med E-5 och Samyangs 8 mm fisköga (som jag också använder). Det verkar som om LR4 på något sätt har fått fiskögat på hjärnan förutom missförståndet att min E-3 är en E-5.

När LR4 hanterar ORF:ar fungerar dock allt som det ska med Olympus egna objektiv, men när bilden är tagen med just Samyangs 8 mm fisköga tror LR4 att objektivet är 12-60 mm-zoomen.

Underliga äro Adobes vägar, men är det någon som kan reda ut vad som egentligen händer - och hur man får LR att begripa att jag inte har någon E-5 och att 12-60 mm-zoomen inte är ett fisköga?

Annars är LR4 ett riktigt trevligt program, som till skillnad från Olympus Viewer 2 kan framkalla ORF:ar till 48-bitars-TIFF:ar.

Tack för uppmärksamheten!

Samyang finns inte med i adobes utbud. Det är där skon klämmer....

/Stefan R. Nilsson

Det är en E-3 jag har, inte en E-5 (om inte Adobe har godheten att skänka mig en E-5 som bot mot LR4-strulet :) :)

Samyang finns inte med i adobes utbud.

Skon klämmer någon annanstans. LR4 uppger ju att objektivet (felaktigt) är ett Samyang 8 mm, så gluggen måste ju finnas inlagd i programmet.

Och här har du en komplett lista över vilka objektiv som stöds...

Listan till trots finns ju 12-60-zoomen finns också inlagd någonstans i Lightrooms gömmor.

En ytterligare märklighet är att LR4.3 är lite lynnigt. Ibland hittar det alls inget som passar Olympus, vare sig det är objektiv eller kamerahus.

Och så en märklighet till: kombinationen E-3 + Olympus 70-300-zoom uppger LR4,3 som E-3 + 12-60 mm.

Man får väl se om det är mer rim och reson i LR4,4, vem vet ;-)

Först och främst är det skillnad mellan att Lightroom känner igen ett objektiv och om det finns en korrigeringsprofil till objektivet sedan beror Lightrooms möjlighet att känna igen ett objektiv väldigt mycket på hur mycket information kameran och objektivet lagrar i bildfilens metadata.

Det ska också sägas att det är upp till varje tillverkare att bestämma hur ett objektiv definieras och att det kan krocka mellan olika tillverkare speciellt om metadatan inte är fullständig eller Lightroom inte känner igen objektivet.

Hur LR4 hanterar ORF:ar och andra filer skapade av Olympuskameror är fortfarande dolt i ett töcken. Program som PTLens och DxO har inga som helst problem med att läsa motsvarande metadata. Suck!

Alla versioner av lightroom (och PS) kan läsa meta-data och därför skriva vilken kamera/objektiv/bländare etc, så länge det lagras i bilden av kameran.

Sen så kan inte Adobes produkter automatiskt korrigera alla objektiv och dyligt. Det är därför Olympus inte finns med på alla listor.

Problemet löst?

Man kan ladda ned profiler med hjälp av programmet Adobe Lens Profile Downloader. För att kunna köra programmet måste man ha Adobe Air installerat. Båda programmen kan laddas ned från Adobes sajter.

När man kör Lens Profile Downloader ska man inte välja Olympus i rutan Camera make utan istället skriva in Olympus IM för hand. Och simsalabim, så får man upp en nätt liten lista med 67 (!) profiler för olika Olympus-hus.

Jag har inte provat hur det fungerar i LR4 än. Och, som Bussmicke vänligen gjorde mig uppmärksam på (tack!), är det LR 4.1 som är den aktuella versionen.,

Alla versioner av lightroom (och PS) kan läsa meta-data och därför skriva vilken kamera/objektiv/bländare etc, så länge det lagras i bilden av kameran.

Sen så kan inte Adobes produkter automatiskt korrigera alla objektiv och dyligt. Det är därför Olympus inte finns med på alla listor.

En sak som stör mig är att samma objektiv har hetat olika i olika LR-versioner. Vilket får till följd att bilder som är tagna med ett visst objektiv är uppsorterade på flera fiktiva objektiv med snarlika namn. Inte ett stort problem men lite irriterande när man vill se hur många bilder man har tagit med varje objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar