Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Mju Mini och mörkerbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJ

Medlem
Köpte en Olynpus Mju 400 Mini igår.

Vart sugen på att testa hur den kan hantera fotografering i mörker.

Gick ner till stationen här och fottade ett tåg som stod avtällt över natten (bra miljö med en del ljuskällor runt omkring).

På displayen såg kortet bra ut, men när jag drog in bilden på datorn så var den mörk och grusig.

Någon med erfarenhet av dessa Olumpys Mju?

Jag fotade med AUTO-inställning, kan det hjälpa ifall man höjjer ISOn till 400?

Har inget stativ så att välja nattkorts funktionen är inget alternativ.

Tack för förhand
/D.
 
Kör du på auto-iso så försöker kameran pressa iso till max på en mörk bild vilket ger grusiga bilder. Mitt förslag är att du försöker skaffa dig ett stativ och kör kameran på den lägsta ISO den klarar.
 
Ja det är ju ett alternativ.

Men inte ett jag vill prioritera.

Vill hålla kameran i handen och samtidigt få upplysta bilder, får det på min Canon Powershot s30 och den har några år på nacken.
 
Till Tracer

Kan det ha något att göra med att det är utomhusmiljö?

För när jag fottar i mörka inomhusmiljöer får jag en bra och ljus bild, även väggarna som låg ca 3-4m ifrån kameran blev klara.

Tåget fottade jag på ca 2-3m avstånd.
 
Re: Till Tracer

DavidJ skrev:
Kan det ha något att göra med att det är utomhusmiljö?

För när jag fottar i mörka inomhusmiljöer får jag en bra och ljus bild, även väggarna som låg ca 3-4m ifrån kameran blev klara.

Tåget fottade jag på ca 2-3m avstånd.

Jag står kvar vid vad jag skrev förut. Du kan ju iofs prova och ställa upp iso'n till 400 men då får du gryniga bilder. Oavsett hur så tror jag inte du kommer få skarpa bilder då jag misstänker att slutartiden kommer bli för lång för att du ska kunna handhålla kameran utan att skaka (du kommer få s.k skakningsoskärpa). Köp ett stativ.
 
ok.

Tycker bara att det är skumt att det blir bra bilder med powershot s30 kameran.

Aja, ska ut ikväll och testa olika inställningar.
 
mju-mini

man ska inte förvänta sig nåting alls av den kamera, speciellt inte nattbilder. Den är skapad för snabba snapshots med blixt eller i dags ljus på dig och dina vänner helt enkelt. men testa gärna natt functionen med blixt så kommmer du få lite häftiga effekter som den här
 

Bilagor

  • dk050621.jpg
    dk050621.jpg
    31.3 KB · Visningar: 173
ok.

värdelöst av Olympus som är ett känd märke att skapa sånna har lo-life kameror som även inte är för billiga.
 
själv tycker jag att det är en riktig rolig kamera typen - ta fram och knäpp av. påminner mig lite om lomo kameror fast det digita versionen, kvaliten på bilderna är jag jätte nöjd med och så klart då menar jag dom man tagit på dan, macro functionen är faktiskt mycket bra.
Så en riktig rolig ch häftig kamera med andra ord ( fast bilderna i mitt portfolio har jag INTE tagit med den ) hehe
 
Ok.

Det som jag anser är så kasst är att ställer man sig i mörka inomhus miljöer så blir bilderna klara och dugliga, men den verkar ha otroliga problem med utomhusmiljöer i mörker.

Fast att man fottar med iso400 och blixt (ej auto)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.