Annons

Olympus Micro4/3-objektiv till Panasonic G2?

Produkter
(logga in för att koppla)

coastwalker

Medlem
Hej, jag är väldigt intresserad av att skaffa mig det nya objektivet från Olympus för Micro4/3 "Olympus M.Zuiko Digital ED 12/2,0". Jag undrar nu hur det funkar att sätta detta Olymnpusobjektiv på en Panasonic G2a? Jag vet ju att Micro 4/3 är kompatibelt mellan olympus o pana men hur funkar det med inbyggd korrigering för vinjettering, cromaticab.... osv ? (via firmwire menar jag). Köper man ett panaobjektiv till en panakamera så finns det ju inbyggd korrigering för objektivets tillkortakommanden , inbyggt i kamerans programvara, men hur är det när man väljer ett objektiv från en annan tillverkare? Tycker att olympus nya 12 mm objektiv verkar väldigt intressant och väntar spänt på en seriös test.

/Gustav

Distorsion, kromatisk aberration, vinjettering

Enligt ett tidigare inlägg Chromatic aberration, så så korrigerar man för distorsion i objektiven m.hj.a. mjukvara, antingen direkt i kameran för JPEG, eller så vid råkonverteringen. Jag antar att det är genom korrigeringsfaktorer i EXIF-data, så även externa program från Apple och Adobe nyttjar detta. Vinjetteringen torde vara den enklaste defekten att parametrisera och skicka med i EXIF-data.

Men när det gäller kromatisk avvikelse hos objektiven, så skiljer det sig åt. Panasonic korrigerar detta med sina egna objektiv på sina kameror. Olympus gör det inte alls, utan det är något man själv måste göra t.ex. i Olympus Studio eller annan programvara.

För det aktuella 12mm vidvinkelobjektivet, så torde det i praktiken ge lika distorsionsfri avbildning, vare sig det sitter på en Olympus eller en Panasonic kamera. Beträffande CA så kan man anta, att eftersom inte Olympus korrigerar detta, så är den defekten tillräckligt bra undertryckt redan i objektivkonstruktionen, så att en mjukvarukompensering inte är nödvändig.

Jag uppfattar det som att Olympus har en mer konservativ hållning beträffande objektivkonstruktion än Panasonic, fast Panasonic har ju även ett antal objektiv etiketterade med Leica DG, så kanske det för de bättre objektiven inte skiljer så mycket åt i designfilosofi?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar