ANNONS
Annons

Olympus IR Remote RM-1 (Extended NEC IR protocol)

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
För en annan applikation behövde jag veta hur trådlös fjärrkontroll fungerar medelst IR. Ett lämpligt och ett litet enklare försök var att börja med fjärrkontrollen till kameran, eftersom Olympus också använder ett japanskt industri-protokoll.

Fjärrkontrollen till kameran, RM-1 använder sig av "Extended NEC", vilket nyttjar pulse distance modulation, till skillnad mot Philips protokoll RC-5/RC-6 som nyttjar Manchester-kodning av utsänd information.

En PDA med in-och avspelningsfunktion av IR gjorde det enkelt att verifiera att Olympus utnyttjar Extended NEC protocol. Med inspelad sekvens, så kan PDA'n även nyttjas som fjärrkontroll.

● Kommando 1: Trigger
● Kommando 2: Zoom (W) & Bulb - öppna slutaren
● Kommando 3: Zoom (T) & Bulb - stäng slutaren
● Kommando 4: Selection (-)
● Kommando 5: Selection (+)
● Kommando 6: Set channel=1
● Kommando 7: Set channel=2

Manualen innehåller dessutom en viktig beskrivning över hur man väljer kanal för fjärrkontrollen och kameran:

In cases of frequency interference or when you want to match the control frequency with the camera, aim the remote control at the remote control window on the camera and press the CH button and the W or T button at the same time until the Selftimer/Remote control signal blinks or the camera emits a beep sound. (W = code 1, T = code 2)

Med två fjärrkontroller kan man alltså styra två kameror obereoende av varandra. Jag använder min PDA för att på kanal 1 (default) trigga slutaren på min E-400 kamera och fjärrkontrollen RM-1 på kanal2 (ändrad) för att trigga slutaren på min E-3 kamera.

Har man väl förstått vad för protokoll och kommandon som kameran reagerar på, så kan man själv bygga en fjärrkontroll, t.ex. en AI-1 enligt referensen. Kinesiska entrepenörer har även insett affärsmöjligheterna med att tillverka fjärrkontroller och sälja dessa på eBay. Undrar om det är därför som Panasonic och Olympus avsiktligt valt att ta bort IR-fjärrkontrollmöjligheterna på sina nya MFT-kameror? Jag hoppas dock att IR-fjärr återkommer på PEN-kamerorna i nästa generation.

Address code
Repeat code
PIC kit2 - Logic Tool

Ref:

Bilagor

• Olympus_RM-1p400.gif
    Olympus_RM-1p400.gif
    25.1 KB · Visningar: 795
  • Olympus_RM-1d400.gif
    Olympus_RM-1d400.gif
    30.2 KB · Visningar: 807
Dedikera fjärrkontrollen till aktuell kamera

Med två fjärrkontroller kan man alltså styra två kameror obereoende av varandra. Jag använder min PDA för att på kanal 1 (default) trigga slutaren på min E-400 kamera och fjärrkontrollen RM-1 på kanal2 (ändrad) för att trigga slutaren på min E-3 kamera.
[/list]
Detta kan ju vara riktigt bra om man har 2 olympus-kameror igång samtidigt.

man får kanske märka upp resp fjärrkontroll.

:)

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar