ANNONS
Annons

Olympus Fl-36 Vilken typ av batterier ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flatron

Medlem
Har just köpt en Fl-36:a. Vilken typ av batterier rekommenderas ? Laddningbara ellr "vanliga" ? En annan sak- när man fyrar av blixten i taket finns det nån fördel att ha den mjölkvita plastmojjen på ( heter den bounser ? ) Mvh Håkan

Laddningsbara är bättre på de flesta sätt. Snabbare uppladdning och billigare i längden. Det bästa är en typ med låg inre resistans t ex Sanyo Eneloop. Det bästa med dem är dock att de knappt har nån självurladdning.

Bouncern har väldigt liten effekt öht och mikroskopisk om du studsar. Den tar mest bort en hel del effekt vilket påverkar uppladdningstiden negativt.

Tack för ditt snabba svar ( 10 min.)Klart tydligt , ska köpa dessa laddningsbara batterier.En bouncer gör tydligen viss nytta men sänker effekten på blixten en hel del ? Bortåt 2 bländarsteg ? Det lilla jag prövat blixten, så är jag helt nöjd. Ratten på baksidan som man ställer effekten med är helt super. Om någon har andra praktiska tips ang. denna blixt mottages dessa med stor aptit.Mvh Håkan

Disposable Lithium

Tidigare har jag bara sett Lithium-batterier från Energizer® (e2® "AA" Lithium), men nu har även Philips kommit med sådana, FR6LB4A.

Själv har jag även använt Olympus Lithium Battery LB-01 = Philips Lithium Ultra CR-V3 till min FL-36. De har ingen själurladdning, samt har en lagringstid på 15 år, så de är utmärkta att ha med som reservbatterier när de laddningsbara tagit slut. Lithium fungerar bäst av alla batterier vid kyla dessutom. Beträffande laddningsbara, så instämmer jag i att de nya med låg självurladdning är att föredra.

Som tips kan nämnas att en TTL-sladd kan vara bra att ha ibland, om det inte är den nya blixtmodellen med suffixet R, som ju dessutom möjliggör optisk fjärrstyrning.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar