Detta kan nog bli en riktig krigstråd. Jag försöker börja lite försiktigt.
När det gäller bildkvalitet, hållbarhet och liknande så tror jag inte att det är någon avgörande skillnad mellan de olika fabrikaten i det segmentet du letar. Canon, Nikon, Olympus, Pentax eller någogon annan av de stora har alla nackdelar och fördelar som tar ut varandra.
När jag själv återgick till systemkamera efter 20 år med kompakter blev det andra aspekter som gjorde att jag köpte en Olympus E-400 i ett dubbelzoom-kit.
Min förra systemkamera var en Olympus OM-1 som jag var jättenöjd med och jag har några gluggar kvar som jag tänker återanvända med adapterns som finns.
E-400 (och förmodligen även 500, 410 och 510) påminner väldigt mycket om min OM-1:a så jag kände mig snabbt "hemma".
Olympus optik har väl alltid varit bra och jag tycker min kit-gluggar är helt OK med hänsyn till priset.
Har du ingen gammal utrustning som du behöver ta hänsyn till så köp den som känns bäst helt enkelt.
Någon rekommendation vill jag inte lämna och lita inte på försäljarna. Lita inte heller på andra ägare (som mig) för vi blir så lätt fanatiska.
När du går in i en fotoaffär ska du inte fråga efter "en digital systemkamera" utan be att få titta på en specifik modell.
I det första fallet så kommer säljaren att pusha sin favoritkamera och såga alla andra jms med fotknölarna. I det andra fallet ser han en chans att sälja en kamera även om det inte är hans favorit och affär är trots allt affär.
Ligger kameran bra i handen?
Är sökaren OK?
Är det lätt att ändra de vanligaste inställningarna?
Är det lätt att se inställningarna?
Är priset OK?
---/Thomas