Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E500, autofokus och manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

swedienne

Medlem
..har slutat fungera på min kamera! Jag ringde till Scandinavian Photo de kunde inte ge mig några ledtrådar på vad som kunde ha hänt. Jag måste alltså lämna in kameran för felsökning. Jag tycker att en kamera som inte är äldre än 2,5 år inte ska sluta fungera så här.
Först upptäckte jag att Autofokusen inte fungerade men att de förinställda inställningarna fungerade. Igår när jag var ute så insåg jag att även de manuella inställningarna inte fungerar - fokussökaren vägrar fungera och allt bli suddigt.

Någon som råkat ut för samma sak och vad har hänt i så fall?

Vad menar du med att de manuella inställningarna slutat fungera?

Att autofokusen slutat fungera beror kanske på att kontakterna på objektivet blivit smutsiga?

Försöker förklara

utan att använda mig av fackspråk då jag är urkass på det.
Alltså - när du fotar med auto så har du en sökare, som "blibbar" och ger en röd prick när fokus är inställt, så att bilden blir skarp, eller hur?
Den blippar inte alls vare sig när jag har inställningen på auto eller manuellt, men däremot när jag har de förinställda inställningarna inställda - de som är för "porträtt", macro, nattbilder, action och dom där...då blippar den och "talar om för mig" att den hittat fokus.

Förstår du vad jag menar? OM den var smutsig skulle inget fungera eller hur? Och jag har redan kollat om kontaktytorna är smutsiga och jag byter både objektiv och är väldigt noga med min kamera.

Du har ju fem olika inställningar för autofokus (AF):
• S-AF/MF
• C-AF/MF
• MF

Du kan dels välja vilka av de tre fokuspunkterna som skall vara inkopplade:
[• • •]

Du har även en grön focus confirmation indicator (FCI) i sökaren.

Under funktionsmeny 1, så kan man välja om man vill ha en akustisk bekräftelse eller inte på fokus.

Jag var först inne på samma spår som signumet fiolmattias, att objektivet inte har kontakt med kamerahuset riktigt, pga smutsiga kontaktstift. Eller att det inte sitter riktigt som det ska pga
att man använder lens release button även vid objektivets påmontering.

Att AF fungerar i vissa lägen, som bara i Scene Modes, men inte för AUTO, P,A,S,M, skulle kunna bero på kontaktproblem hos just den funktionsväljaren. Men felet borde i så fall vara mer omfattande än bara just rörande AF-funktionen.

Ju mer precis din diagnos är, desto lättare är det att ringa in eventuellt fel.

Hoppas du får ordning på din kamera.

Damm på AF-sensorn?

Har även hört talas om damm på den specifika AF-sensorn, så på min gamla E-300 tog jag fram blåsbollen (Hama 5610) och försiktigt blåste rent. Ett sådant problem påverkar AF-funktionen hos samtliga funktionsmoder: AUTO, P,A,S,M & SCENE.

Tack!

Tack för era engagerade svar och jag är feg, så jag åker ner till Scandinavian Photo imorgon och dom kanske vågar sig på att blåsa den rent om det nu är problemet. Jag är som sagt var tekniskt dum i skallen när det gäller alla funktioner...

Hoppas det funkar annars går jag och köper en Nikon för 3990:- såg jag att man kan få dem för...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar