Annons

Olympus E420/Nikon D60/Canon EOS 1000D...vilken? HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Hej!

Jag är blev jätteintresserad av foto när jag hade en kort kurs i skolan. Jag fick en digital kompaktkamera som jag har använt jättemycket! En Casio Exilim ex-s10. Jag älskar också att redigera bilder, främst då i Iphoto eller PS CS4.

Ihöst ska jag läsa två fotokurser till och har bestämt mig för att det är dags att skaffa en systemkamera. Men frågan är vilken? Jag kan inget om alla siffror och allt så jag tar emot all hjälp jag kan få!

Jag har tittat på fyra kameror i huvudsak.

1. Olympus E-420 + EZ 14-42 & EZ 4015-2 (4645:)

2. Nikon D60 18-55VR (5195:)

3. Canon EOS 1000D EF-S18-55 mm IS (5165:)

4. Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 (4 404:)

Kan ni komma med lite råd? Skulle uppskattas jättemycket, eller om ni har något annat tips i samma prisklass...

/Frida
 
Senast ändrad:
Ett grundläggande råd:

Åk och känn och kläm på dem, det viktigaste är hur de passar i dina händer och att du tycker reglagen och menyerna känns bra för dig.

Många kommer tipsa om canon eller nikon eftersom de förmodligen har störst beg-marknad, men eftersom de flesta som använder systemkameror på hobby/intresse nivå sällan skaffar mer än 2-3 objektiv så spelar det ju inte så stor roll vilket märke man väljer.

Lycka till med köpandet och glöm inte att kolla upp pentax som också gör riktigt bra kameror.

En sak till sony, pentax och olympus har ju antiskak i huset vilket ger antiskak på alla objektiv du köper, kan vara något att ha i åtanke innan du bestämmer dig.
 
Okej, ja jag ska åka och "klämma på dem", självklart =)

Men jag tänkte mer vilka som passade en nybörjare men ändå väldigt fotointresserad typ till tekniken, nivån osv... Förstår ju inget av siffrorna på objektiven eller vad man ska tänka på med bildstabilisator och hela köret, eller vad som är prisvärt och så...

Ja, jag ska nog inte bli så avancerad så jag har en jättesamling med objektiv, men jag märkte att man fick två med Olympusen jag skrev ut, men det lönar sig ju inte om de visar sig vara sämre än någon annan där man bara får en...
 
Men jag tänkte mer vilka som passade en nybörjare men ändå väldigt fotointresserad typ till tekniken, nivån osv... Förstår ju inget av siffrorna på objektiven eller vad man ska tänka på med bildstabilisator och hela köret, eller vad som är prisvärt och så...
Alla fyra kamerorna passar nog bra. En sak att tänka på är att med Olympusmodellen (till skillnad från de andra tre) får du ingen bildstabilisering, varken i kamerahuset eller i objektiven.

Bortsett från detta är det bara att ta den du gillar bäst. Om du har kompisar som plåtar kan det iofs vara praktiskt att använda samma kameramärke -- då kan man låna objektiv av varandra. Men det viktigaste är att man trivs med sin kamera.
 
Jag trodde 420 också hade antiskak precis som 5-serien. Ber om ursäkt för min okunskap. Kom ihåg att nikon enbart har antiskak i det medföjande objektivet och inte i huset, siba har ju för övrigt ett bra pris på just E-510 du får dock bara med ett objektiv då.

Sen så är alla instegskameror oavsett märke jättebra förstaval som nybörjare, bildkvalitén är lika bra och du kommer inte växa ur dem i första taget.
 
Tillockmed e520 som rabatten gäller och ger dig kameran för under fyra stycken tusenlappar. Och kittobjektiven har visat sig vara i högre klass än andra kamerors motsvarande.

Det du förlorar på om du köper en olympus är en gigantisk andrahandsmarknad. Man får gräva ett tag innan man hittar några objektiv alls.
 
Okej, hmm... Och bildstab. är viktigt? Ja, det låter viktigt... Haha, jag känner mig lite okunnig här om man säger så, men jag ska ju lära mig!!

Då tar vi bort olympus. Men 520:n då? Och 510:n? Ingen bildstab. där heller?

Och what about siffrorna på objektiven, vad betyder de? Hur ska det vara för att vara så bra som möjligt om man ser till att man ska fota vanligt, porträtt, närbilder, landskap... ja vanliga bilder?

Kom på en sak till! Har ett Secure Digital-minne i min kompaktkamera, på 4gb, är det någon av de kamerorna som stödjer SD?
 
Senast ändrad:
Olympus E520 har bildstabilisering i huset och ja, jag tycker det är viktigt.
Paketet för 4000kr på Siba är nog svårslaget just nu!
 
Och what about siffrorna på objektiven, vad betyder de? Hur ska det vara för att vara så bra som möjligt om man ser till att man ska fota vanligt, porträtt, närbilder, landskap... ja vanliga bilder?

När du köper kameror, oavsett märke, kan du få med ett billigt så kallat kit-objektiv. För de billigaste kamerorna från Canon, Nikon och Pentax brukar det vara ett 18-55 mm, hos Sony ett 18-70 mm och hos Olympus ett 14-42 mm. De här objektiven ger dig hyfsad vidvinkel och upp till lite kort teleobjektiv.

Det här är kanske inga superobjektiv, men de är trots allt ett bra ställe att börja och efter att ha använt ett sådant ett tag börjar du snart upptäcka om du kanske skall skaffa till ett med mer vidvinkel, eller ett med mer tele-effekt eller kanske ett med bättre ljusstyrka eller ett som är bättre för extrema närbilder.

Saken är att du får de här kit-objektiven till ett så lågt pris att de är mycket prisvärda. Så mitt tips är att börja med kitobjektivet och sedan efter hand fundera över om och i så fall hur det objektivet begränsar dig och då skaffa ett ytterligare objektiv som då inte har den begränsningen.

Kom på en sak till! Har ett Secure Digital-minne i min kompaktkamera, på 4gb, är det någon av de kamerorna som stödjer SD?

Canon Eos 1000D och Nikon D60 använder SD-kort.
Olympus E-420 och E-520 använder CF-kort eller xD-kort.
Sony A200 använder CF-kort eller Memorystick.
 
Jag kollade slumpmässigt in Canon 450 D en gång. Kanske är den för dyr, men har ett skönare handgrepp än Canon 1000 D och har en proffsigare känsla. Bildkvaliteten är väl ungefär samma.
Kanske dyker det upp några reapaket..
 
Okej.... ah vad det här är svårt... Min nästa veckan ska jag ta mig i kragen och hoppa på någon snubbe i alla fotoaffärer/elektronikaffärer jag ser ;)
 
Se bara till att det verkligen blir IS-objektivet till det priset med 1000D, de flesta verkar sälja det med det vanliga gamla 18-55 utan IS som är betydligt sämre. Det nya med IS slår allt annat i den zoom/prisklassen på fingrarna i princip. Väldigt många priser på prisjakt var iaf tidigare felindexerade och listades i fel produktgrupp.
 
Se bara till att det verkligen blir IS-objektivet till det priset med 1000D, de flesta verkar sälja det med det vanliga gamla 18-55 utan IS som är betydligt sämre.

Håller helt med om det. Plus att IS i sig själv är bra att ha.

Det nya med IS slår allt annat i den zoom/prisklassen på fingrarna i princip.

Om vi talar Canon-fattning ja, men allmänt sätt är motsvarande objektiv från Olympus (14-24 mm) och Pentax (18-55 mm) är betydligt bättre.
 
Nu är kameran köpt!

Det blev en Canon Eos 1000D med 18-55. Har dessutom tillgång till ett analogt objektiv på 28-210 mm som funkar alldeles utmärkt till den digitala!

Batteriet är på laddning nu så snart är det bara att lära sig och börja fota
 
Kul att du äntligen kom till skott och köpte en kamera, nu väntar det roligaste, ut och experimentera och visa upp dina kreationer :)
 
Nu är kameran köpt!

Det blev en Canon Eos 1000D med 18-55. Har dessutom tillgång till ett analogt objektiv på 28-210 mm som funkar alldeles utmärkt till den digitala!

Batteriet är på laddning nu så snart är det bara att lära sig och börja fota

Blev det verkligen 18-55 IS då och vad gick kalaset på?
 
Ja, jag var på Ulvön hela dagen idag och fotade, jätteroligt, även om jag långt ifrån kan alla funktioner än... Men man lär sig väl :)

Nepp, ingen IS, men jag märker inte alls av det ännu faktiskt. Den funkar bra ändå och den passar mig än så länge :)
Med objektiv kostade den 4790:- och med väska, minneskort, UV-filter blev det 5400 tror jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.