Annons

Olympus E-510 och utfrätta högdagar

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Efter timmars med läsning om diverse digitala system kameror så har jag så gott som bestämt mig för E-510 som har många funktioner som tilltalar mig och känns väldigt bra i handen.

Men det finns ett litet problem, enligt många recensenter etc, nämligen utfrätta högdagar. Min fråga är hur stort är problemet? Hur hanterar olympusen högdagar i jämförelse med andra kameror i samma prisklass? Går det att fixa högdagarna med exponeringskompesation? Finns det några genrella tips för att rädda högdagarna i E-510?

Tacksam för svar!
 
HI Spot metering - highlight control

Kolla histogrammet, vilket även går att kolla i Live View med E-510.

Visserligen så har jag ingen E-510, men på både E-400 och E-3, så har jag programmerat AEL-knappen att nu i vintertid välja HI Spot metering - highlight control. Generellt, vid fotande i snö, så brukar jag dessutom ställa in exp.komp. till antingen +1/3EV eller +2/3EV, beroende på moln eller sol.

RAW Therapee och SilkyPix sägs vara bättre än både Olympus Master och Olympus Studio på att plocka fram detaljer ur extrema högdagrar.

Under 3.5 år med Olympus dSLR, så har jag inte haft något större problem med högdager-exponeringar med E-300, och den har en ganska otämjd exponeringsmätare. Modellen E-500 som kom efter, har ett matrisbaserat och säkrare system. Titta på histogrammet, samt fota RAW har varit metodiken för att erhålla bra bilder.

Hoppas att du även får lite mer relevanta kommentarer från de som verkligen har erfarenhet av E-510.
 

Bilagor

  • hi_spot.gif
    hi_spot.gif
    20 KB · Visningar: 296
Visst klipper E510 högdagrar (det gör ju alla kameror) men jag kände aldrig att det var nåt stort problem. Dessutom ska man ta det inbyggda "blinket" vid kontroll på LCD-skärmen med en nypa salt, E510 är lite väl konservativ där. Fotar man RAW kan man plocka tillbaka en hel del. JPG lär ha en ganska kraftig kontrastkurva vilket gör att den bränner ut lite tidigare än nödvändigt. Men jag brydde mig ändå aldrig om att dra ner kontrasten i kameran.
 
Jag var i Thailand nyligen och fotade med min E-510 tillsammans med kit-objektiven, och där var det mycket solsken, kritvita stränder, blänkande vatten och stora kontraster, vilket gjorde det extra svårt att exponera korrekt. Visst blev det en del utbrända högdagrar, men det mesta gick att återställa i Photoshop RAW. Du kan själv se resultatet på min hemsida http://www.fredriklundell.se
 
Jag var också lite bekymrad över uppgifterna om hur E-510 hanterade högdagrar, och försökte vara uppmärksam på det när jag började använda kameran.

Idag, efter att ha fotat i några månader med E-510, kan jag nöjt konstatera att jag för länge sedan har glömt bort det hela. Jag tror inte att jag vid något tillfälle har reagerat på det s.k. "problemet".

Jag har alltid varit svag för spotmätning, och fortsätter givetvis att använda den även i min nya kamera, men det är något jag alltid gjort, även med mina "analoga" kameror.

Kamerans exponeringssystem (flerfältsmätningen också) fungerar mycket bra även om du överlåter alla inställningar till den.

Ludde78: de bilderna är precis vad man behöver se i det här rusket :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.