Annons

Olympus E-500 vs KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaberg

Medlem
Hej!

Går i valet och kvalet, och jag vet att det finns massor liknande trådar. Men jag hittar ingen som berör just dessa två...
Tänkte gå och köpa mig en kamera och har efter mycket informationssök på internet samt "klämmande" i butik kommit fram till att det står mellan Olympus E-500 och Konica Minolta dynax 5D. Vilken ska jag välja???

Har inga tidigare objektiv eller liknande, är öppen för det mesta, men då jag är student är min budget lite begränsad.

Olympus E-500 verkar ha alla bra egenskaper förutom bildstabiliseringen i 5D. Den har även 8 MP istället för 5D's 6MP. Om jag lägger runt 7000 kronor får jag 5D med 18-70 mm objektiv och för samma pengar får jag E-500 med två objektiv; 14-45 mm och 40-150 mm.

Hur mycket är AS-funktionen på 5D värt. Vill ju inte köpa e-500 och om ett år så har alla nya kameror AS i kamerahuset.

Tacksam för alla råd och svar, är ny på det här med fotografering, men himla sugen på att börja...

/Andrea
 
Ja, du. Inget lätt val.
Jag har funderat på båda dessa ett bra tag nu. Men jag har slutligen bestämt mig för Olympusen. Detta pga att den har anti-damm funktion som håller dammet borta från sensorn, vilket inte Konican har. Detta ska enligt uppgift fungera mycket bra. Dock vet jag inte hur vanligt det är med damm på sensorn på andra systemkameror, men jag kan tänka mig att om man byter objektiv ofta så fastnar det en del damm där. Och kan man inte göra rent den själv är det säkert inte billigt att lämna in den.

Men, men. bildstabiliseringen på Konican är säkert jättebra och den verka vara en riktigt bra kamera i övrigt också. Jag vet inte hur Konicans kit-objektiv är, men Olympusens kit-objektiv har fått bra kritik.