Annons

Olympus E-500 vs KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaberg

Medlem
Hej!

Går i valet och kvalet, och jag vet att det finns massor liknande trådar. Men jag hittar ingen som berör just dessa två...
Tänkte gå och köpa mig en kamera och har efter mycket informationssök på internet samt "klämmande" i butik kommit fram till att det står mellan Olympus E-500 och Konica Minolta dynax 5D. Vilken ska jag välja???

Har inga tidigare objektiv eller liknande, är öppen för det mesta, men då jag är student är min budget lite begränsad.

Olympus E-500 verkar ha alla bra egenskaper förutom bildstabiliseringen i 5D. Den har även 8 MP istället för 5D's 6MP. Om jag lägger runt 7000 kronor får jag 5D med 18-70 mm objektiv och för samma pengar får jag E-500 med två objektiv; 14-45 mm och 40-150 mm.

Hur mycket är AS-funktionen på 5D värt. Vill ju inte köpa e-500 och om ett år så har alla nya kameror AS i kamerahuset.

Tacksam för alla råd och svar, är ny på det här med fotografering, men himla sugen på att börja...

/Andrea
 
Ja, du. Inget lätt val.
Jag har funderat på båda dessa ett bra tag nu. Men jag har slutligen bestämt mig för Olympusen. Detta pga att den har anti-damm funktion som håller dammet borta från sensorn, vilket inte Konican har. Detta ska enligt uppgift fungera mycket bra. Dock vet jag inte hur vanligt det är med damm på sensorn på andra systemkameror, men jag kan tänka mig att om man byter objektiv ofta så fastnar det en del damm där. Och kan man inte göra rent den själv är det säkert inte billigt att lämna in den.

Men, men. bildstabiliseringen på Konican är säkert jättebra och den verka vara en riktigt bra kamera i övrigt också. Jag vet inte hur Konicans kit-objektiv är, men Olympusens kit-objektiv har fått bra kritik.
 
Funktionsmässigt verkar olympusen mycket potent. Det som talar till dess nackdel är väl att 4/3-systemet är nytt och att det i stort sett inte finns någon begagnatmaknad. Utbudet av tillbehör är ju åxå mindre. Personligen har jag svårt för sidoförhållandet 4:3 på bilderna som olympusen har.

Damm är, vad jag upplever, inget större problem. Jag har hittils inte behövt göra mer än att blåsa på sensorn med en blåsboll och det har jag gjort 2ggr på 16 månader med min D70. Nu är jag ju sällan i sahara och fotar mitt under värsta sandstormen förstås men... :)
Jag vet inte om de åtgärdat det på E-500, men på tidigare modeller kördes/körs rengöringen varje gång kameran startas, vilket drar batterier och gör att kameran tar längre tid på sig att starta.
Klart en vettig funktion dock.

Ang. bildstabilisering så är det helt klart praktiskt att ha. Man kan ju handhålla betydligt längre tider. Käckt att ha det tillgängligt på alla objektiv. Det fryser ju dock inte rörelse, så hur mycket nytta man har av det beror ju på vad och hur man fotar.

Andra saker att notera är ju att brusnivån är högre på E-500. Märks dock mest på höga ISO-tal.
Jag har hört är sökaren på E-500 väldigt liten.
 
Tack för all hjälp! Är fotfarande osäker men det känns som det lutar mot konica minoltan...

En annan fråga då, ska man köpa kameran med kitobjektiv eller ska man köpa bara huset och sedan bättre objektiv. Eller är objektivet/en man får i kiten ok?
Jag är så tacksam för alla svar...
 
Jag har ingen uppfattning om hur kitobjektiven till D5D presterar. 18-200:n är antagligen samma som Tamrons 18-200. Den presterar okej nedbländad till f/8, men inte något vidare vidöppen. 18-70:n som den åxå säljs i kit med borde, om man dömer av priset, inte vara nån jättehöjdare heller, men jag tänker inte säga att det ÄR så.
Den säljs ju även i kit med 11-18 + 18-70. 11-18:en är troligen samma som tamron 11-18 och den presterar rätt bra.

Ska man prata rent generellt så är det antagligen bättre att köpa "finare" objektiv, om man har de pengarna, men kitobjektiven brukar vara ganska okej, iaf om man bländar ner dem lite, och det är en vettig start. De innebär ju inte heller nån enorm merkostnad om man köper demi kit med kamerahus oftast. D5D kostar ju knappt en tusenlapp mer med 18-70:n än bara huset gör.
Efter ett tag har man ju "känt" lite mer på det och då vet man kanske lite mer vad man vill ha och var man vill lägga sina pengar. 18-70 är iaf ett trevligt zoomomfång och ganska allround.

Du kan ju alltid titta in på dpreviews forum och läsa/fråga vad de tycker om 18-70-objektivet.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1035
 
Kitobjektivet till Minoltan är helt OK! Motsvarar ju också 28-105 mm, jag tror att Olympusens bara är ett motsvarande 35-90 mm, rätta mig om jag har fel?

Köp Minoltan, helt enkelt för att AS:en är fantastisk! Sökarbilden är också förvånansvärt stor, till skillnad från allt man hört om att de ska vara så svåra att se tydligt igenom.
 
Har samma funderingar vad gäller dessa två kameror. Det är inte lätt att välja... Hur mycket värt är det att ha 33% fler pixlar t ex? Har kört Olympus hittills (bl a 8080) och är nöjd, men nu när jag förmodligen kommer ta steget till SLR är det tveksamt om jag kommer fortsätta vara trogen. Att gå ner från 8MP (8080:an) till 6MP känns som ett steg i fel riktning. Visst, pixlar är inte allt men hur långt räcker 6MP de gånger man vill göra förstoringar?

Är riktigt sugen på AS-funktionen, sen är frågan om typ "alla" kameror kommer att ha det snart och man egentligen borde vänta lite? Tror ni att t ex Canon kommer köra det i sin instegsmodell nästa gång de uppdaterar? Och när kan den tänkas komma?
 
zkirtap skrev:
Att gå ner från 8MP (8080:an) till 6MP känns som ett steg i fel riktning. Visst, pixlar är inte allt men hur långt räcker 6MP de gånger man vill göra förstoringar?

Det räcker bra till & skillnaden mellan 6 & 8 Mp är för liten för att det ska få styra ditt val. Dessutom så är brusnivån på D5D bättre än på E500 vid högre känsligheter.

Däremot så finns andra skillnader som kan styra ditt val. mest ekonomiska anser jag. Olympusen ser ut att vara ett klipp med de två objektiven medan D5D förmodligen kräver lite mer pengar för att prestera, med lite insats (optik) så presterar den dock mycket bra & har sina fördelar.

Jag vill inte säga någon av dem, du får klämma & känna men haka inte upp dig på pixlarna. Själv så tycker jag att Olympusarna är fina men skulle aldrig kuna leva med deras sökare & prioriterar dessutom låg brusnivå. Inte säkert att det är lika viktigt för andra dock...

//Larsa
 
zkirtap skrev:
Har samma funderingar vad gäller dessa två kameror. Det är inte lätt att välja... Hur mycket värt är det att ha 33% fler pixlar t ex? Har kört Olympus hittills (bl a 8080) och är nöjd, men nu när jag förmodligen kommer ta steget till SLR är det tveksamt om jag kommer fortsätta vara trogen. Att gå ner från 8MP (8080:an) till 6MP känns som ett steg i fel riktning. Visst, pixlar är inte allt men hur långt räcker 6MP de gånger man vill göra förstoringar?

Är riktigt sugen på AS-funktionen, sen är frågan om typ "alla" kameror kommer att ha det snart och man egentligen borde vänta lite? Tror ni att t ex Canon kommer köra det i sin instegsmodell nästa gång de uppdaterar? Och när kan den tänkas komma?

Jag läste nånstans att det inte är så troligt att Canon ska sätta in bildstabilisering i sina kamerahus i den närmaste framtiden, detta på grund av att de har satsat så stora pengar på att bygga in detta i objektiven istället. Men om det stämmer eller inte är väl svårt att svara på.
 
Upplösningen hos olympusen är 8.5% högre horisontellt och 22.4% vertikalt. Inte nån enorm skillnad, särskilt om man, som jag, inte är så förtjust i 4:3. Har man användning av höga ISO-tal som kommer ju detaljupplösningen dessutom, som Larsa är inne på, att minska ju mer man rattar upp känsligheten.
Jag har gjort förstoringar på 50x75cm från 6Mpix från min D70 och. Jag tycker det ser kanon ut. Lägger man till det att de flesta labb, svjv, bara erbjuder de större förstoringarna i 3:2 så kommer man ju att få skära bort det mesta av den högre upplösningen från Olympusen om man vill göra så stora förstoringar. Men jag kan ha missat något labb, såklart. :)


zkirtap skrev:
Har samma funderingar vad gäller dessa två kameror. Det är inte lätt att välja... Hur mycket värt är det att ha 33% fler pixlar t ex? Har kört Olympus hittills (bl a 8080) och är nöjd, men nu när jag förmodligen kommer ta steget till SLR är det tveksamt om jag kommer fortsätta vara trogen. Att gå ner från 8MP (8080:an) till 6MP känns som ett steg i fel riktning. Visst, pixlar är inte allt men hur långt räcker 6MP de gånger man vill göra förstoringar?

Är riktigt sugen på AS-funktionen, sen är frågan om typ "alla" kameror kommer att ha det snart och man egentligen borde vänta lite? Tror ni att t ex Canon kommer köra det i sin instegsmodell nästa gång de uppdaterar? Och när kan den tänkas komma?
 
TACK! Ni har verkligen underlättat mitt val. Det blir en Konica Minolra dynax 5D. Jag går till slut på magkänsla... och alla era fina tips såklart. :) Får bara vänta några veckor till innan den köps in, känns som en evig väntan!

Återigen, Stort Tack!
 
Köpte en D5:a i helgen. Blev med 18-70 och 75-300-kitet för 9 000:- hos den lokale handlaren. Känns som ett helt ok startpaket. Har dock lite problem med 75-300 då den inte vill, alls. Händer ingenting när den sitter på. Kommer inte ens in i menyerna så det känns som om kameran inte "slår på" på riktigt. Ska in på affären i morgon och kolla med dem vad som är galet.
 
Hej

Her er en dansk betragtning. Jeg fik lov at låne KM 5D en måned. På mange måder et godt kamera. Antishake fungerer godt. Kitobjektivet 18-70mm ligger kvalitetsmæssigt imellem Canons kitobjektiv 18-55mm og Nikons 18-70mm ED.
Jeg fik også lov at låne en 75-300mm, men den gik itu efter tre dage.
Plus på kameraet:
Antishake, god ergonomi, stor skærm (2,5") dog kun 115.000 pixel.
Minus: Lidt kantet og plastikagtig. Skærmen er ikke tydelig. For mange "menu på menu" for at nå væsentlige indstillinger.

Da jeg skulle tilbagelevere KM 5D, havde de fået en Olympus E-500 m. 14-45mm objektiv i butikken. Jeg låne den også! Efter 14 dage med dette kamera har jeg købt det!

Jeg ved ikke hvad det koster i Sverige, men i Danmark ser priserne således ud:

KM 5D m. 18-70mm 6195.- DKK
Olympus E-500 m. 14-45mm 4995.- DKK
KM 5D m. 18-70mm+75-300mm 8195.- DKK
Olympus E-500 m. 14-45+45-150mm 6600.- DKK

Hvorfor dette valg?

Jo både enkelt og uforklarligt. Det handler om feeling. For mig at se kan de to kameraer stort set det samme, bortset fra Antishake på den ene og Dustremover på det andet.
Det med feeling handler om, efter min vurdering, et bedre bygget kamerahus. Det ligger perfekt i mine hænder. Alle kontroller kan nåes uden at skulle tage øjet væk fra okularet. Bedre finish osv. 14-45mm objektivet er et rigtigt godt objektiv på højde med Nikons 18-70mm ED. Jeg har også prøvet 45-150mm og dette objektiv er meget bedre end både Minolta, Canon og Nikons "billigzoomer" i samme prisklasse. Skærmen (2,5") er meget, meget bedre end på KM 5D og har en opløsning på 214.000 pixel. Her kan man reelt se om man har fået taget eks. et skarpt billede.
Køb IKKE Olympus E-500m. Kitobjektivet 17,5-45mm. Dette er en "billig" udgave af 14-45mm.

Det vigtigste i dit valg, er dit eget. Prøv begge to, stå med dem i hænderne. Tag billeder osv. Lad din egen fornemmelse afgøre og ikke hvad andre mener. (Specielt ikke dem som IKKE har prøvet nogen af disse kameraer). Du vil kunne lave gode billeder med begge kameraer. Lykke til!

Mvh.
Kim
 
Har nu haft min nya kärlek (dynax 5d) i några dagar, och jag är helt såld. Köpte den i kit med 18-70. Den sitter underbart i min hand och jag tycker menyer och inställningar är väldigt lätta att förstå. Har inte hunnit ta så mycket bilder än då jag har jobbat mycket, men de jag har tagit är jag mycket nöjd med. Tack Kim för ditt mycket utförliga svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.